Audi A1 1.2 TSI Proline S

sitechris

Donateur
Ik was eerder altijd erg kritisch over de Audi A1. Heel veel geld voor heel weinig auto. Nu is mijn moeder op zoek naar een nieuwe auto (Clio) en ben ik vandaag met haar mee geweest om naar de Audi A1 Sportback te kijken en proef te rijden. De A1 is weer wat interessanter nu ze de Proline S gelanceerd. Voor niet al teveel extra geld krijg je volgende opties:

► metallic- of pareleffectlak
► volautomatische airconditioning
► LED-lichtpakket
► opbergpakket
► sportstuurwiel, multifunctioneel in leder, driespaaks
► verwarmbare buitenspiegels en -ruitensproeierkoppen
► navigatie
► Audi music interface met Bluetooth Audio streaming
► telefoonvoorbereiding basis
► radio concert
► S line exterieur (waaronder 17 inch velgen)
► xenon plus
► Audi Soundsystem
► bestuurdersinformatiesysteem
► middenarmsteun voor
► S line
► Zwarte dakhemelbekleding
► Sportstoelen, gedeeltelijk met leder bekleed.

Mijn moeder wil perse de keyless entry hebben en op de optielijst bij de offerte hebben we ook maar meteen dimmende binnenspiegel, bandenspanningcontrole, dakbogen in afwijkende kleur aangevinkt. Regen- en lichtsensor icm Coming and leaving home, cruisecontrol, elektr spiegels etc etc zijn standaard. Al met al heb je dus wel een redelijk volle auto. De 1.2 TSI kost hiermee 26.000 euro en een beetje. Het blijft veel geld, maar restwaardetechnisch is een dergelijk auto natuurlijk prettig en hij is redelijk afgeladen met opties (alhoewel je de A1 nog veel extremer kunt uitrusten).

Maar, hoe rijdt het dan? Is het gewoon een Polo? Nu wil het toeval dat ik van de week toevallig een dagje in een Polo 1.2 tsi heb gereden, die kreeg ik mee als vervangend vervoer. Prettige en goede auto. Niks mis mee. Mooi interieur, aardige stoelen, redelijk stil. Prima. En toch voelt en rijdt de kleine Audi A1 (we reden overigens een 3-deurs, de Sportback is er nog niet) als een klasse hoger. Interieur is top! Echt hoog Audi niveau. Foutloos. De wegligging is strak, maar wel wat saai en voorspelbaar. Verder is de auto stil en voelt het onderstel extreem volwassen en uitgebalanceerd aan (alsof je in een A4 rijdt). Stuurde de Polo nog wat vaag rond de middenstand, hadden de techneuten dit bij de A1 weggewerkt. Besturing is wel wat licht, maar wel prettig verder. De 1.2 TSI kon me in de Audi ook wat beter bekoren. Voelde wat feller aan. Dit had denk ik te maken met het feit dat de Polo die ik reed net nieuw was en nog wat los moest komen.

Met andere woorden, de auto is in mijn optiek de extra meerprijs waard. Ik was altijd een tegenstander van de Audi A1 en zonder prettig geprijsde Proline S pakket ben ik nog steeds niet overtuigd van de auto. Maar met dit pakket is de prijs-kwaliteit verhouding in orde. Gewoon omdat de auto gewoon een klasse beter rijdt dan de Polo, toch de maatstaf in zijn klasse. Maar niet alleen qua rijden, de auto voelt ook gewoon beter aan. De materialen, de sportstoelen, het dashboard, de looks. Het voelt alsof je in iets bijzonders rijdt. En dat gevoel geeft de Polo absoluut niet.

Oftewel, ik vind de A1 inmiddels een aanradertje (i know, niets veranderlijker als de mens).

Sterker.....als opvolger van mijn lease-Octavia staat de A1 op mijn lijstje. Echt een prima autootje.

Klinkt als een volgbaar verhaal. Alleen het vergelijk A1 met Octavia snap ik niet zo :-).

Ik vind 26.000 euro nog steeds erg veel, maar ik rijd mijn auto ook privé en wat ruimte is wel prettig. Paar ruggen erbij en je hebt een Elegance BL ;).

sitechris

Donateur
Vergelijking is voor mij relevant omdat ik de octavia zonder bijtelling rijd. Alleen zakelijk. Dus al die ruimte heb ik niet nodig. Dus de A1 is voor mij ook een alternatief.

reeseend

Forumguru
Tja ieder zijn smaak maar precies om je laatste "Woord" zou ik hem laten staan. Ik zag gisteren op de parkeerplaats op het werk een grote kerel uit een A1 stappen. Geen gezicht:shocked:

Hetzer

Forumguru
A-1 sportsback is zeker een mooie auto
Misschien ook een leuk alternatief ook voor een Fabia HB, omdat de ruimte achterin wat groter (hoger) is dan de standaard A-1 3-deurs

E

Ex-lid 2926

Deze A1 kan misschien best iets scherper sturen dan een "normale" Polo TSI, maar voor dat geld heb je ook een Polo GTI. Dat vind ik toch meer een mannenauto. En ik vind een Polo gewoon mooier ook al kom je ze op iedere straathoek tegen. En is een Mini ook niet veel leuker dan een A1?

Michel

Forumguru
Even in een ander perspectief: een redelijk gelijk uitgeruste en gemotoriseerde Octavia (om maar even bij Skoda te blijven) kost rond € 24.000,- Dan is zo'n "exclusieve" A1 toch wel erg aan de prijs.

Los van het feit dat de Octavia een pak meer ruimte heeft, vind ik hem persoonlijk ook mooier dan een A1, want dat vind ik dus echt een gedrocht. Ik vind hem de meerprijs zeker niet waard. En dan vraag ik me af of die vier ringen nou echt wel voor extra waardevastheid zorgt, want zo al te best lijkt dit model niet verkocht te worden.

sitechris

Donateur
Qua rij-eigenschappen verkies ik de A1 boven mijn Octavia. Rechtuitstabiliteit is beter, hij is stiller (met name minder afrolgeluiden) en interieur is echt een klasse mooier/beter afgewerkt. Dus als je de ruimte niet nodig hebt (in mijn geval), waarom dan niet zeg ik dan. Vind ik de meerprijs wel waard.

Dan gewoon doen :-). Ik zou er 2 ruggen bijleggen en voor een nieuwe 1-serie gaan ;). Is toch heel wat meer auto dan een A1tje.

Ik zat zelf verleden jaar juist te twijfelen tussen een A3 sportsback en de gekozen Octavia Combi. Uiteindelijk ben ik bij Audi afgehaakt omdat ik gewoon niks met het merk heb. Mis uitstraling en differentiatie. Veel van het zelfde en iedere duurdere versie heeft paar centimeter en LED'jes extra. Is allemaal kwestie van smaak.

Hetzer

Forumguru
Persoonlijk verkies ik de A-1 boven de Mini en de 1-serie
Mss omdat je de A-1 wat minder ziet, maakt het wat exclusiever.

MarcoO2

Forumguru
Ook ik vind de A1 (in de juiste uitvoering dan) heel wat mooier, en (nu nog) exclusiever dan de 1-serie en de Mini.

LT83

Forumguru
Ik vind het juist wel een geinig wagentje die A1, lekker sportief en gedrongen.

@ Chris..ben je wel bedacht op reacties als...ik zie je deze week al voor de 2e keer in de auto van je vrouw of niet? ;)

@ Marco...volgens mij is de A1 niet echt een concurrent van de 1-serie (hier is de nieuwe A3 geschikter voor)

sitechris

Donateur
Als je een 116i gelijkwaardig wilt uitrusten (zie voor uitrusting eerste post) dan gaat de teller richting of over de 40k. Allemaal opties die je moet bijbestellen. Scheelt nog wel wat met 27k. Nu is een 116i wel wat sneller dan een 86 pk 1.2 TSI, dat dan weer wel.

sitechris

Donateur
Deze week rijd ik een weekje in de Audi A1 om een meer gefundeerd oordeel te vellen. 27.000 euro. Dat ben je minimaal kwijt voor de Audi A1 Sportback 1.2 TSI Proline S die ik deze week rijd. Is hij het geld waard?

http://driveaholic.nl/rijtest-audi-a1-sportback-1-2-tsi-2013/

IMG_2871.jpg

a1.jpg

TL@

Forumguru
Zoals je zelf al schrijft, veel en veel te duur. Ik begrijp echt niet dat je ze zoveel ziet rijden.

sitechris

Donateur
Hangt af van je wensen. Je wilt topkwaliteit, maar ruimte heb je niet nodig en vermogen hoeft niet perse voor je. Dan is dit een hele logische keuze. Zeker als je dit een mooie auto vindt (subjectief natuurlijk). Ik zelf zou hem niet kopen, maar ik kan me best voorstellen dat mensen deze auto kopen.

Bovenaan Onderaan