sitechris
Donateur
Ik was eerder altijd erg kritisch over de Audi A1. Heel veel geld voor heel weinig auto. Nu is mijn moeder op zoek naar een nieuwe auto (Clio) en ben ik vandaag met haar mee geweest om naar de Audi A1 Sportback te kijken en proef te rijden. De A1 is weer wat interessanter nu ze de Proline S gelanceerd. Voor niet al teveel extra geld krijg je volgende opties:
► metallic- of pareleffectlak
► volautomatische airconditioning
► LED-lichtpakket
► opbergpakket
► sportstuurwiel, multifunctioneel in leder, driespaaks
► verwarmbare buitenspiegels en -ruitensproeierkoppen
► navigatie
► Audi music interface met Bluetooth Audio streaming
► telefoonvoorbereiding basis
► radio concert
► S line exterieur (waaronder 17 inch velgen)
► xenon plus
► Audi Soundsystem
► bestuurdersinformatiesysteem
► middenarmsteun voor
► S line
► Zwarte dakhemelbekleding
► Sportstoelen, gedeeltelijk met leder bekleed.
Mijn moeder wil perse de keyless entry hebben en op de optielijst bij de offerte hebben we ook maar meteen dimmende binnenspiegel, bandenspanningcontrole, dakbogen in afwijkende kleur aangevinkt. Regen- en lichtsensor icm Coming and leaving home, cruisecontrol, elektr spiegels etc etc zijn standaard. Al met al heb je dus wel een redelijk volle auto. De 1.2 TSI kost hiermee 26.000 euro en een beetje. Het blijft veel geld, maar restwaardetechnisch is een dergelijk auto natuurlijk prettig en hij is redelijk afgeladen met opties (alhoewel je de A1 nog veel extremer kunt uitrusten).
Maar, hoe rijdt het dan? Is het gewoon een Polo? Nu wil het toeval dat ik van de week toevallig een dagje in een Polo 1.2 tsi heb gereden, die kreeg ik mee als vervangend vervoer. Prettige en goede auto. Niks mis mee. Mooi interieur, aardige stoelen, redelijk stil. Prima. En toch voelt en rijdt de kleine Audi A1 (we reden overigens een 3-deurs, de Sportback is er nog niet) als een klasse hoger. Interieur is top! Echt hoog Audi niveau. Foutloos. De wegligging is strak, maar wel wat saai en voorspelbaar. Verder is de auto stil en voelt het onderstel extreem volwassen en uitgebalanceerd aan (alsof je in een A4 rijdt). Stuurde de Polo nog wat vaag rond de middenstand, hadden de techneuten dit bij de A1 weggewerkt. Besturing is wel wat licht, maar wel prettig verder. De 1.2 TSI kon me in de Audi ook wat beter bekoren. Voelde wat feller aan. Dit had denk ik te maken met het feit dat de Polo die ik reed net nieuw was en nog wat los moest komen.
Met andere woorden, de auto is in mijn optiek de extra meerprijs waard. Ik was altijd een tegenstander van de Audi A1 en zonder prettig geprijsde Proline S pakket ben ik nog steeds niet overtuigd van de auto. Maar met dit pakket is de prijs-kwaliteit verhouding in orde. Gewoon omdat de auto gewoon een klasse beter rijdt dan de Polo, toch de maatstaf in zijn klasse. Maar niet alleen qua rijden, de auto voelt ook gewoon beter aan. De materialen, de sportstoelen, het dashboard, de looks. Het voelt alsof je in iets bijzonders rijdt. En dat gevoel geeft de Polo absoluut niet.
Oftewel, ik vind de A1 inmiddels een aanradertje (i know, niets veranderlijker als de mens).
Sterker.....als opvolger van mijn lease-Octavia staat de A1 op mijn lijstje. Echt een prima autootje.
► metallic- of pareleffectlak
► volautomatische airconditioning
► LED-lichtpakket
► opbergpakket
► sportstuurwiel, multifunctioneel in leder, driespaaks
► verwarmbare buitenspiegels en -ruitensproeierkoppen
► navigatie
► Audi music interface met Bluetooth Audio streaming
► telefoonvoorbereiding basis
► radio concert
► S line exterieur (waaronder 17 inch velgen)
► xenon plus
► Audi Soundsystem
► bestuurdersinformatiesysteem
► middenarmsteun voor
► S line
► Zwarte dakhemelbekleding
► Sportstoelen, gedeeltelijk met leder bekleed.
Mijn moeder wil perse de keyless entry hebben en op de optielijst bij de offerte hebben we ook maar meteen dimmende binnenspiegel, bandenspanningcontrole, dakbogen in afwijkende kleur aangevinkt. Regen- en lichtsensor icm Coming and leaving home, cruisecontrol, elektr spiegels etc etc zijn standaard. Al met al heb je dus wel een redelijk volle auto. De 1.2 TSI kost hiermee 26.000 euro en een beetje. Het blijft veel geld, maar restwaardetechnisch is een dergelijk auto natuurlijk prettig en hij is redelijk afgeladen met opties (alhoewel je de A1 nog veel extremer kunt uitrusten).
Maar, hoe rijdt het dan? Is het gewoon een Polo? Nu wil het toeval dat ik van de week toevallig een dagje in een Polo 1.2 tsi heb gereden, die kreeg ik mee als vervangend vervoer. Prettige en goede auto. Niks mis mee. Mooi interieur, aardige stoelen, redelijk stil. Prima. En toch voelt en rijdt de kleine Audi A1 (we reden overigens een 3-deurs, de Sportback is er nog niet) als een klasse hoger. Interieur is top! Echt hoog Audi niveau. Foutloos. De wegligging is strak, maar wel wat saai en voorspelbaar. Verder is de auto stil en voelt het onderstel extreem volwassen en uitgebalanceerd aan (alsof je in een A4 rijdt). Stuurde de Polo nog wat vaag rond de middenstand, hadden de techneuten dit bij de A1 weggewerkt. Besturing is wel wat licht, maar wel prettig verder. De 1.2 TSI kon me in de Audi ook wat beter bekoren. Voelde wat feller aan. Dit had denk ik te maken met het feit dat de Polo die ik reed net nieuw was en nog wat los moest komen.
Met andere woorden, de auto is in mijn optiek de extra meerprijs waard. Ik was altijd een tegenstander van de Audi A1 en zonder prettig geprijsde Proline S pakket ben ik nog steeds niet overtuigd van de auto. Maar met dit pakket is de prijs-kwaliteit verhouding in orde. Gewoon omdat de auto gewoon een klasse beter rijdt dan de Polo, toch de maatstaf in zijn klasse. Maar niet alleen qua rijden, de auto voelt ook gewoon beter aan. De materialen, de sportstoelen, het dashboard, de looks. Het voelt alsof je in iets bijzonders rijdt. En dat gevoel geeft de Polo absoluut niet.
Oftewel, ik vind de A1 inmiddels een aanradertje (i know, niets veranderlijker als de mens).
Sterker.....als opvolger van mijn lease-Octavia staat de A1 op mijn lijstje. Echt een prima autootje.