Audi A3 2016 1.0 TFSI

GeeVeeDeeVee

Nieuw lid
Hallo!

Momenteel ben ik aan ‘t oriënteren naar een 1.0 2016 (2017-2018) Audi A3. Heb vanochtend een proefrit gedaan en hoe hij rijdt bevalt mij (ik rij nu een Golf 5 uit 2005, 1.6 FSI).
De 116 PK is voor mij in principe prima, maar ik ben van plan hem te tunen naar 140 ish PK. Is dit oké voor de motor? Tips/ suggesties voor tunen?
Zijn er dingen waar ik op moet letten tijdens aankoop? GO / NO GO’s?

Bedankt voor het advies! :)

Antera

Donateur
tunen kan altijd en is geen probleem. Een motor kan fabriekasaf al meer pk’s aan maar voor de lange levensduur en betrouwbaarheid worden die altijd terug geschroefd

JeSko

Forumguru
Dat ze voor de betrouwbaarheid en levensduur met grote marges ontworpen worden hoeft echter niet te betekenen dat tuning slecht is, moest je dat gaan denken. Ja je verkleint de marges, maar alles valt en staat met goed onderhoud en je gebruik, enkel goed gas geven bij olietemperatuur boven de 80 graden en nog beter, vanaf 90, doet enorm veel! Maar ik gok dat 9/10 mensen daar zero rekening met houden.

Bonfix

Lid
De koppeling? Met 140pk...? en wie rijdt er tegenwoordig nog veel km's....ehm ik. Woon-werk verkeer is iedere dag 188km en dan begint de werkdag met heel veel km's rijden. De Ford Fiësta doet het woon-werk en daarna veelal iets elektrisch waarvan het meeste in de Etron. De Skoda is mijn fun auto waar ik uiteindelijk 22.000km per jaar mee rijdt.

Daar zit 300pk in en de koppeling trekt dat echt prima en ruik ik nooit.

Bovenaan Onderaan