Audi A7 rijdt autonoom van Silicon Valley naar Las Vegas

Hetzer

Forumguru
Leusden,

03-Audi_A7_piloted_driving_concept_car.jpg



  • Journalisten ervaren zelfrijdende auto
  • Vooruitstrevende sensortechnologie vrijwel klaar voor serieproductie
  • Audi presenteert diverse innovaties op CES in Las Vegas
Het Audi A7 piloted driving studiemodel heeft een 900 kilometer lange trip van Silicon Valley (Californië) naar Las Vegas (Nevada) volledig autonoom afgelegd. Daarmee laat Audi zien dat het tijdperk van zelfstandig rijdende auto’s op het punt staat te beginnen. En dat met technologie die vrijwel klaar is voor serieproductie. De autonoom rijdende conceptauto wordt van 6 tot en met 9 januari tentoongesteld op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Audi toont daar ook andere innovaties.

Bij de rit van Silicon Valley naar Las Vegas stapten diverse journalisten in de Audi A7 piloted driving conceptauto. Iedere journalist kon onder begeleiding van een Audi-testrijder het volledige autonome rijden uitgebreid live ervaren.

Rijbaanwisselingen en inhaalacties
Bij snelheden tussen 0 en 110 km/u kan het Audi A7-studiemodel volledig autonoom rijden. Hij is in staat rijbaanwisselingen en inhaalacties in te zetten. Ook kan hij zelfstandig accelereren en afremmen. Bij een rijbaanwisseling wordt de snelheid automatisch aangepast aan de voertuigen in de directe omgeving. Als snelheid en afstand veilig genoeg zijn, wordt de manoeuvre voltooid. Bij complexe verkeerssituaties, bijvoorbeeld in drukke steden, wordt de bestuurder tijdig verzocht zelf de controle over te nemen. Als de bestuurder niet reageert op de visuele en akoestische signalen die daartoe aanzetten, gaat de alarmverlichting aan en stopt de auto automatisch op een veilige plek.

Vooruitstrevende sensortechnologie
De autonoom rijdende A7 maakt gebruik van (radar)sensoren die vrijwel klaar zijn voor serieproductie. Zo zijn er langeafstand-radarsensoren voor de adaptieve cruise control (ACC) en Audi Side Assist. Vóór en achter bevinden zich de radarsensoren voor de middellange afstand. Deze zijn ook naar links en rechts gericht en zorgen zo voor een 360-graden overzicht. En dan zijn er de laserscanners in de grille en in de achterbumper. Deze ‘herkennen’ zowel statische als bewegende objecten bij autonoom rijden. Een hoge-resolutie 3D-videocamera verzorgt een breedbeeldzicht van het gebied vóór de auto. Een soortgelijke camera is al geïntegreerd in de systemen van de nieuwe Audi Q7. Vier kleinere camera’s (voor en achter) zorgen voor een meer gedetailleerde blik. Voor de basisoriëntatie maakt de autonoom rijdende Audi A7 gebruik van navigatiedata.

‘Verbonden auto’
Audi presenteert zich onder het motto ‘Next Chapter’ op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Op deze trendsettende en toonaangevende tentoonstelling voor consumentenelektronica ligt de focus van Audi op de ‘verbonden auto’ met zijn omgeving, en op autonoom rijden. Andere belangrijke thema’s zijn nieuwe gebruikers- en weergave-interfaces, de nieuwste vormen van infotainment, Audi connect-oplossingen en LED- en laser-matrixverlichting. Dit alles wordt geïllustreerd met een show car en een interieurmodel van de nieuwe Q7.



01-Audi_A7_piloted_driving_concept_car.jpg
 

kansberg

Forumguru
Vooralsnog geloof ik niet in 'autonoom rijden.' Zolang het goed gaat zullen de ontwikkelaars en hun sponsors enthousiast zijn. Maar wat als er schade is, of erger: slachtoffers? Wie is er dan aansprakelijk? Alle partijen zullen met de vinger naar elkaar wijzen en de tegenpartij zal hoe dan ook de dupe zijn. Wellicht kom ik negatief en sceptisch over, maar ik zie ook hoe overheden en organisaties zich verschuilen achter technisch of organisatorisch falen om vervolgens derden op te laten draaien voor de kosten en sores.

Persoonlijk ben ik groot voorstander van technische en wetenschappelijke innovaties, zolang het op de praktijk gericht is. Veel van dit soort ontwikkelingen is pure theorie en blijkt in de praktijk een drama, omdat het niet doorontwikkeld is. Ik snap ook wel dat ze het e.e.a. meten testen op de openbare weg, maar je kunt je ook de vraag stellen of we dit willen met z'n allen. En dat laatste is waar ik op doel: De techniek schrijdt voort en neemt meer en meer werk uit handen, vakmensen verdwijnen en de affiniteit en passie gaat verloren, en dat zijn juist de ingrediënten waarmee je een goed product in de markt kunt zetten. Buiten dat vind ik dat we dit soort 'prestige projecten' in deze tijd van crisis even op een zijspoor moeten zetten. Het geld wat ermee gemoeid is kun je beter besteden aan het herstel van de economie, en dat geldt voor heel veel zaken waar nog steeds heel veel geld in gestoken wordt. Ik lijk wel een ouwe zeur :bloos:.

En ik ben het helemaal met @internetboarder eens, er gaat niets boven zelf rijden, een gemiddelde vent heeft dat nodig, hoe aanmatigend dat misschien ook overkomt. Misschien gaat het allemaal te snel voor mij, ik ben 52, maar daar waar ze het 'echte' autorijden aantasten, en gelukkig weten de meesten van jullie wat ik daarmee bedoel, zal ik dat tot mijn sterfbed blijven verdedigen, het zit nu eenmaal in m'n bloed.

Het e.e.a. in aanmerking nemende, kan ik jullie alvast mededelen dat mijn volgende Skoda niet autonoom of elektrisch rijdend is. Dit laatste in antwoord op de vraag van mijn vrouw, die vroeg of ik het wel zag zitten dat ik over pak'm beet 10 jaar elektrisch zou autorijden. Een Skoda met een mover. :sterretjes:.. welterusten allemaal.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mij volledig autonoom laten rijden van vertrekpunt naar bestemming hoeft voor mij absoluut niet - daarvoor is de taxi al bedacht.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat er voor zeer intensief bereden trajecten - 'trunk roads', zeg maar - een electronisch systeem komt met 1 of 2 rijstroken voor auto's die geschikt zijn om daarop "in te pluggen", zodat je veilig met 80 km/u of zo op 4 meter achter je voorligger de krant kunt lezen totdat je een seintje krijgt dat je zelf ingeprogrammeerde afslag nadert. Daar krijg je dan gelegenheid om zelf uit te sturen.

Bij filevorming op de 'vrije' rijstroken zal dan blijken dat de doorstroming op de electronisch geregelde stroken veel beter is - en dat zal acceptatie van deze systematiek ongetwijfeld sterk bevorderen.

Tot zover mijn toekomstvisie; of ik oud genoeg word om dit nog bewust mee te maken - laat staan te gebruiken - staat overigens zeer te bezien... :)
 

Joske

Forumguru
Dat snap ik nu @Joske. Dit is nl. Engels voor "zijkant assistentie" (vrij vertaald) :D
Dus bij inhalen en er zit een auto in de dode hoek krijg je een waarschuwing middels een lampje in je spiegel
Geinig Erik :tongue: :tongue:



En waar zitten deze sensoren ingebouwd op de auto dan? Want dat kon ik niet afleiden uit het topic op de Duitzjen community :)
 

Rallye

Forumguru
Vreemd dat juist de premiummerken hier zo aan werken. Als iedereen dit heeft zit je nauwelijks meer achter het stuur. Dan boeit het toch niet meer wat voor auto je rijdt. Waarom zou je dan nog een premium auto kopen? Of nog veel geld uitgeven aan allerlei sportieve extra's, waar ze nu aan verdienen.
 

Frank

Forumguru
@Rallye Comfort :)

@kansberg de autonome auto's waar Google nu al even mee rijdt (openbare weg, maar beperkte set straten) hebben gemiddeld veeeeeel minder ongevallen dan gewone
 

peterrapid

Forumguru
Hou van de audi A7 maar autonoom rijden gaat mij te ver, ik koop een auto om zelf te rijden, hulpsystemen zijn welkom om mijn veiligheid te helpen verzekeren maar het stuur afgeven ... :nono:
Maar desalniettemin sterk staaltje van techniek
 

Canon-Eye

Forumguru
Tegen die tijd zijn het vermoedelijk de enige vervoermiddelen waarvan we dan nog gebruik kunnen maken - buiten de scootmobiel... :D
 

Frank

Forumguru
Nu zegt een gemiddelde over zo weinig auto's niet veel..............;),en dan ook nog over een (zeer) beperkt gebied, want hoeveel van die autonome auto's rijden er nu helemaal?

Peter, enkele cijfers:
* augustus 2012: 500 000 km, 0 ongelukken
* april 2014: 1 100 000 km.

Aantal ongevallen (in "computer mode", er zijn een 3tal ongevallen met die auto's maar waarbij een mens controle had): 0 (nul)
 

Frank

Forumguru
Bij zware sneeuw of heel gladde wegen lukt het ze niet. Spits enz is geen probleem.

Uiteraard is het niet voor morgen, maar ik denk niet dat het langer dan 10j duurt. Kijk ook eens naar de "autopilot" filmpjes van Tesla (vandaag leverbaar!). En eigenlijk is dat niet zo'n grote stap dan wat vandaag op mijn O3 zit: ACC, bordherkenning, LA. Koppel die 3 aan elkaar en voeg "Side assist" toe, en je hebt wat Tesla heeft. Van daar is het niet immens ver naar wat Audi demonstreerde. En vandaar naar Google's autonome auto's is ook maar paar jaar
 
Bovenaan Onderaan