Audi R8 LMX met laserlicht deze zomer op de weg

Hetzer

Forumguru
01-R8-LMX-R8140037_large.jpg


* Laser-grootlicht: groter blikveld, hoger veiligheidsniveau
* 5,2-liter V10 met 419 kW/570 pk: 0-100 in 3,4 s, top van 320 km/h
* Exclusieve uitvoering van exterieur en interieur – oplage 99 stuks

Audi presenteert het lichtend voorbeeld onder de supersportwagens: de R8 LMX met laser-grootlicht. De uitlevering van deze speciale uitvoering (totale oplage: 99 exemplaren) start deze zomer. Andere attracties van de R8 LMX zijn de 5,2-liter V10 met 419 kW/570 pk die voor zinderende prestaties zorgt en de exclusieve uitvoering van in- en exterieur.

08-R8-LMX-R8140027_large.jpg


De R8 LMX zet een mooie Audi-traditie voort: in 2008 was de Audi R8 de eerste productieauto met volledige LED-verlichting, in 2010 introduceerde Audi in de A8 Navigation based Lighting. In 2012 werd de vernieuwde R8 leverbaar met dynamische knipperlichten en in 2013 debuteerde de Matrix LED-technologie in de vernieuwde A8. Bij de ontwikkeling van de laserlicht-technologie werkten de R8-engineers nauw samen met de collega’s van de autosportafdeling: ook de R18 e-tron quattro raceauto’s die in juni deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans hebben laserlicht.

02-R8-LMX-R8140043_large.jpg


En zo werkt het
Bij laser-grootlicht van de R8 LMX genereren lasermodules een luchtbundel die maar liefst twee keer zo lang is als die van een LED-module. Elke lasermodule beschikt over vier krachtige laserdiodes met een diameter van 300 micrometer. Deze diodes zorgen voor een blauwe laserstraal met een golflengte van 450 nanometer. Een zogenaamde fosfor-converter zet deze straal om in wit licht met een kleurtemperatuur van 5.500 Kelvin. Dit is ideaal aangepast aan het menselijke oog, vooral ook omdat het voor een uitstekend contrast zorgt. Bijkomend voordeel daarvan: de ogen raken minder snel vermoeid. De zogenaamde laserspot van de R8 LMX komt in actie bij snelheden vanaf 60 km/h en vormt een aanvulling op het LED-grootlicht. De bestuurder profiteert hiermee van een duidelijk groter blikveld en dat komt de veiligheid sterk ten goede. Door de slimme samenwerking tussen speciale camera’s en de individueel aan te sturen lichtdiodes kan er met grootlicht worden gereden zonder tegenliggers te verblinden.

06-R8-LMX-R8140047_large.jpg


09-R8-LMX-R8140029_large.jpg


Spectaculaire V10
De R8 LMX heeft een 5,2-liter V10 met een vermogen van 419 kW/570 pk en een koppel van 540 Nm. De V10 is gekoppeld aan de compacte zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Ook op deze speciale R8 is quattro permanente vierwielaandrijving standaard. De hightech aandrijflijn zorgt voor zinderende prestaties. Zo sprint de R8 LMX in 3,4 s van 0-100 km/h en hij haalt een topsnelheid van 320 km/h. Het gemiddelde verbruik komt uit op 12,9 l/100 km (CO₂: 299 g/km). De R8 LMX heeft standaard 19-inch lichtmetalen wielen en keramische remschijven met rode remklauwen.

12-R8-LMX-R8140039_large.jpg


Exclusief
De R8 LMX heeft diverse unieke herkenningspunten. Dat begint met de speciale lakkleur Arablauw. De grote, vaste achterspoiler is evenals andere ‘aero-delen’ (diffuser, sideblades, splitter) uitgevoerd in met koolstofvezel versterkte kunststof. Andere bijzondere accenten: de titaniumkleurige roosters van de grille en de in hoogglans zwart uitgevoerde uitlaatpijpen.
In het interieur springen diverse blauwe accenten direct in het oog. Zo zijn de sportstoelen bekleed met fijnnappa-leder met een ruitpatroon in Sepangblauw. Ook vele stiksels zijn blauw. De dakhemel is afgewerkt met zwarte alcantara en de deurbekleding met zwart fijnnappa-leder. Ook zijn er afwerkingsaccenten van mat-carbon in het interieur te vinden en verlichte dorpels zorgen ervoor dat de entree goed verlicht is.




bron :Audi Nederland, foto's Audiblog.nl
 

Noord26

Forumguru
Leuk om die ontwikkeling te zien in verlichting. Alleen kan ik mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst grootlicht nodig heb gehad. Benieuwd naar het correct aan- uitschakelen van de verschillende diodes zodat je echt altijd met grootlicht kan rijden zonder te verblinden. ;)
 

Cordoba

Forumguru
Bij het lezen van die titel dacht ik al: dit kan niet (vanwege veiligheids-eisen met betrekking tot laserlicht). Bij even nalezen blijkt het ook te kloppen: het laserlicht komt de koplamp niet uit, maar blijft hangen in de 'fosfor-module', waar het wordt omgezet naar 'normaal' licht.

Voor de geïnteresseerden: laserlicht zal nooit de normale (zichtbare) lichtbundel worden voor normale toepassingen. Laserlicht heeft ten opzichte van normaal licht 2 totaal afwijkende eigenschappen:
- laserlicht heeft één specifieke golflengte (bijv. 633,1 nm bij een barcode scanner, golflengte kan per fabrikant wat verschillen)
- laserlicht is in fase (vergelijk het met geluidstrillingen die tegelijk op hun max. en min. waarde zitten)
- bij vermogenslasers is ook de lichtstraal parallel, en is een bundel van 1 mm doorsnede, na 2 km nog steeds 1 mm doorsnede, alleen halfgeleider lasers hebben een bundel die sterk divergeert (zoals bijv. bij een barcode scanner) De andere naam voor een halfgeleiderlaser die minder verwarring oplevert is de naam laserdiode zoals bij deze Audi gebruikt wordt.

Vanwege deze eigenschappen is laserlicht ook extreem gevaarlijk voor onze ogen: bij een vermogen van 1 mW of meer, is er serieuze kans op oogbeschadiging, doordat de lens in je oog de lichtbundel convergeert, en zo bijv. je netvlies kan verbranden. (beetje het idee van een brandglas, maar dan veel sterker).

Ook een niet convergerende bundel (zoals bij lasersnijden wordt gebruikt) kan al vrij snel van alles in de brand laten vliegen. Zo is het me een keer gebeurd dat bij het blokkeren van een parallelle lichtbundel met een vermogen van pakweg 0,3 Watt, de kartonnen doos die ik even in de bundel had gezet, spontaan in de fik vloog.

Overigens wettelijk mag apparatuur voor consumenten/niet-deskundigen een laserbron hebben, die maximaal 1 milliWatt aan vermogen levert. (mooi voorbeeld daarvan is de CD-speler)

Overigens denk ik dat er ook nog een koppeling moet komen tussen crashsensor en 'laserverlichting': als bijv. door een aanrijding de koplamp beschadigd raakt, moet je voorkomen dat omstanders, hulpverleners enz. blind worden door vrijkomend laserlicht uit zo'n lamp, dus zul je bij een beetje crash de koplampen automatisch uit moeten schakelen.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Door de slimme samenwerking tussen speciale camera’s en de individueel aan te sturen lichtdiodes kan er met grootlicht worden gereden zonder tegenliggers te verblinden.
Die tegenliggers zullen wel alleen andere motorvoertuigen zijn.

Ben benieuwd of fietsers met nog ouderwetse 6V dynamo's - en natuurlijk voetgangers, rij- en trekdieren en de hond die wordt uitgelaten - ook worden gesignaleerd zodat er automatisch wordt gedimd, of dat die helaas genoodzaakt zijn zich totaal te laten verblinden...
 

MarcoO2

Forumguru
Da's een vrijwel hypothetisch probleem, Canongenoot, er zal er immers zelden tot nooit één in je blikveld verschijnen... :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Voetgangers en honden die uitgelaten worden kom je dagelijks tegen?
Ja natuurlijk, in mijn omgeving (net buiten het dorp) wel; ik loop en fiets er zelf ook regelmatig.
Met de auto in het donker voer ik daar altijd groot- plus mistlicht (niet zeuren dat dit verboden is hè, weet ik ook wel) vanwege vaak plotseling overstekende roedels reeën en dan let ik gewoon zelf scherp op tegemoetkomend langzaam verkeer inclusief voetgangers. Dat zou ik niet aan camera's willen overlaten...

Ook op fietspaden langs sommige provinciale wegen wordt trouwens heel wat gelopen (en ook gefietst uiteraard).
Geloof me, er is meer verkeer dan alleen motorvoertuigen - óók buiten de bebouwde kom! :jaja:
 

sitechris

Donateur
Ik ben geen Audi fan, maar deze accepteer ik graag. Schitterende auto, geweldige looks en rij-eigenschappen. Toch is het niet mijn eerste keus overigens.

1) Porsche 911 GT3
2) Corvette Stingray
3) Audi R8
 

sitechris

Donateur
Eh ja. Porsches pesten met je amerikaanse muscles. In USA heb je deze voor 45k dollars. Dat is dus ruim 500 pk voor 35.000 euro.
 
Bovenaan Onderaan