Audi stelt nieuwe 3.0 TDI voor

Hetzer

Forumguru


Neue-Generation-des-Audi-V6-TDI-mit-160-kW-218-PS-200-kW-272-PS-.jpg


Audi stelde onlangs zijn V6-dieselmotoren op Euro 6 om. In de late zomer krijgen eerst de Audi A6 en A7 de schoner geoptimaliseerde 3.0 liter met de bijnaam ‘clean diesel’. De andere bouwgroepen waarbij een 3.0 V6 diesel beschikbaar is, zullen nog volgen.

Allereerst zijn er twee nieuwe varianten: een met 218 pk en een 272 pk. Om schoner te zijn wordt gebruikgemaakt van een SCR-systeem voor AdBlue inspuiting, een roetfilter en nog een extra NOx-katalisator. Deze laatste zal de uitstoot van stikstofoxiden nog verder verlagen.
Alle drie de systemen zijn voor het eerst in één bouwgroep geïntegreerd en liggen zo dichter bij de motor. Op deze manier kunnen zij beter van de hogere uitlaatgastemperaturen profiteren.

Het koppel van de nieuwe V6 TDI ligt afhankelijk van het model bij 600 Nm, terwijl de nieuwe V6 TDI qua kracht zijn voorganger duidelijk overtreft, is zijn verbruik duidelijk lager – afhankelijk van het model – tot 13 procent.

bron: www.Audiblog.nl
 

Desperado

Forumguru
AdBlue inspuiting, een roetfilter en nog een extra NOx-katalisator.
Laten we maar niet nadenken wat dat kost als het kapot gaat. :D
Vraag me wel af hoe het verbruik is, zal waarschijnlijk lager zijn als van de O1 :lezen:
 

Joske

Forumguru
en dit vinden we dan in het andere topic..

Zuiniger dan voorheen
Elke Touareg (ook de Hybrid) heeft een trekvermogen tot 3,5 ton. In Nederland is de vierwielaangedreven SUV er met keus uit twee Euro 6-V6 TDI-motoren met start/stop: 150 kW/204 pk en 190 kW/258 pk...

typisch dat (volgens mij toch) dezelfde motor bij Audi meer pk's krijgt dan VW.
 

sitechris

Donateur
Mooie blokken. De zescilinders maken Audi wat meer interessant, nu bij BMW de 525d al een viercilinder is.
 

Noord26

Forumguru
typisch dat (volgens mij toch) dezelfde motor bij Audi meer pk's krijgt dan VW.

Het is natuurlijk een stuk goedkoper om er een ander chipje in te lepelen en de motor daarmee wat terug te schroeven, als een volledig nieuwe motor ontwerpen. Bekend tafereel binnen het VAG-concern. ;)
 

VWim

Forumguru
Verbruik van Adblue is volgens mij te verwaarlozen. Bij Peugeot wordt het nu volgens mij ook toegepast en wordt er alleen bijgevuld bij een beurt.
 

TL@

Forumguru
Die adblue is wel beter dan de roetfilter, de mijn zit bijvoorbeeld steeds vol. Lampje gaat aan en na een tijd komen er enorme roetwolken uit (en dan rijd ik al altijd stevig door)
 

Joske

Forumguru
@TL @

Zou je dan eens niet een geforceerde regeneratie laten uitvoeren bij de dealer? Of laten uitlezen? Mss regenereert ie niet meer.
 

TL@

Forumguru
Het bleek een defecte uitlaatsensor te zijn waardoor de auto steeds dacht dat de uitlaatgassen niet warm genoeg waren. Ondertussen vervangen en geen problemen meer, zal het natuurlijk pas binnen een paar duizend kilomter zeker weten, nog even wachten tot in juli om zeker te zijn dus.
 
Bovenaan Onderaan