Audio configuratie octavia II

Blondegod

Actief lid
Beste kenners,

Een vraagje.
Mijn columbus uit een octavia II 2011 heeft wat kuren. Navigatie heeft het regensburg syndroom en laatst kwam ik erachter dat de cd/dvd speler ook geen discs meer leest.

Dus ik zat wat te kijken naar alternatieven. Origineel is het beste, maar prijzig. Nu zat ik wat naar imitatie spul te kijken en dat lijkt me wel wat. Echter ..... ik krijg te horen dat een subwoofer (origineel) hier niet op gaat werken. Ik heb een VRS met "sound system" .... zit hier ook ergens een subwoofer op aangesloten? Ik ging daar namelijk wel vanuit.

hemi24

Forumguru
Octavia 2 kent geen subwoofer; bij het soundpakket heb je een versterker en in elke deur een extra mid-tone speaker en bas-speakers met meer vermogen (en nog een cd-wisselaar); dus 12 speakers i.p.v. 8.

upload_2021-12-23_12-33-36.png
upload_2021-12-23_12-31-42.png
upload_2021-12-23_12-34-46.jpeg

Blondegod

Actief lid
Bedankt voor de reacties!
Geen subwoofer dus, opzich beter want dan hoef ik er geen rekening mee te houden.

Cd wisselaar heb ik trouwens niet. Deze zit normaal toch in het handschoenenvakje? Daar heb ik alleen een schakelaar voor de airbag.

hemi24

Forumguru
Afhankelijk van de head-unit die je hebt, zou de wisselaar ook in de unit kunnen zitten, anders linksachter in de kofferbak.

upload_2021-12-23_13-40-22.jpeg

image;s=700x700

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Als je voor after market gaat moet je er rekening mee houden dat de versterker via de CAN bus werkt en dat een vervangend toestel die dan ook aan kan sturen.
Er zijn diverse Android toestellen waar dat mee kan en daarover is ook het nodige te vinden op het forum.

Dat je een sound system hebt geeft in ieder geval 1 groot voordeel tov normaal in de luidspreker plaatsing

Blondegod

Actief lid
Inmiddels minstens 3 leesuren verder (bedtijd is het allang geweest)
Heel wat tips gelezen, oa de versterker die in het sound system zit en welke aangestuurd moet worden.
(wat jij dus ook noemt Bakkertje)
Op Ebay zijn wel kabels te koop hiervoor maar zijn ook prijzig (ongeveer 100,-)
Helaas nog niet "de" radio gevonden die ik wil, tips zijn welkom!
Budget is zo'n 300,- ......... liefst werkend op mijn sound system en anders moet er maar een extra kabel aan gehangen worden.

Blondegod

Actief lid
Klopt, had ik gevonden!
Ook al wat "vertakkingen" van deze draad gevonden. Uurtje lezen is niks ;)

Helaas zijn er veel units al niet meer leverbaar of websites niet meer toegankelijk. Belangrijkste voor mij is dat de versterker aangestuurd word. Dat was een goede tip om rekening mee te houden!

Bakkertje

Forumguru
Of even bij onderstaande site informeren of dat is wat je nodig hebt om een after market radio met je versterker te laten communiceren:
Octavia (optimount.nl)

Zelf zou ik ook inderdaad proberen om de versterker gewoon te behouden.
Of even informeren bij zo'n inbouw center (als die nog bestaan?)?

Blondegod

Actief lid
Bij die link (optimount) leveren ze helaas niet aan particulieren, mijn verhaal (soundsystem via canbus) kwam ook niet bekend voor. Ik werd doorgestuurd naar andere automateriaal zaken.

Blondegod

Actief lid
ACR had ik ook al even gekeken, wel wat duurder (maar kwaliteit mag een prijs hebben)

Radical is er alleen voor de 3 , als ik de website mag geloven in ieder geval. Contact opnemen kan natuurlijk ook nog.

EdK

Forumguru
Als je bij ACR bent laat je dan ook eens informeren over de Zenec Units
Die zijn mijn inziens het best ge integreert met de VAG wagens, en nemen alle dingen die nu via media systeem gaan over en voegen vaak ook nog toe.
Werken prima met het MFD display en hebben een goede aftersales vanuit fabriek

VAG-man

Forumguru
@Blondegod, zoals @JeSko al zei heb ik een Radical in mijn S2 met Sound System zitten.
Radical komt uit Zwitserland en bevalt mij erg goed. Het enige dat niet werkt is om het geluid alleen over de achterste speakers te laten gaan, maar dat doe je over het algemeen ook nooit.

Zoek even op Radical in dit forum en je zult mijn topic tegen komen.

Bovenaan Onderaan