Audio (mis) management New Octavia Combi

Qali77

Lid
Sinds gisteren staat hij dus te pronken op de oprit, de New Octavia Combi Elegance.
Zeker en vast goedgekeurd maar...

Hetgeen te verwachten viel is dus inderdaad het management van de standaard audio.
High zit niet in verhouding met low en klinkt heel schel, tijd voor wat anders dus...

Keuze is gevallen op de DLS RS6.2 composet om te beginnen. (90dB/W)
Voorlopig onversterkt op de Columbus en zonder het laag/sublaag bij te werken.
Tweede ingreep, de voordeuren dempen...

Iemand ervaring met inbouwers uit de regio Aalst-Gent? Kwaliteit/prijs...
Of eventueel ervaringsdeskundige, handige Harry's uit deze regio die een handje kunnen toesteken?

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Inbouwers kan ik je niet mee helpen, maar die dls set is een erg fijne :-)
Ben er zelf erg content mee.

peterrapid

Forumguru
Ik ben heel nieuwsgierig hoe dit gaat klinken, want als dit goed is dan overweeg ik dit ook, nu aangaande plaatsers in regio Gent ???? Bestaat ARCO nog in Gent ?

Qali77

Lid
Stap 1 is intussen gebeurd, dit weekend de tijd genomen en de deuren aan de binnenkant gedempt... So far so good maar blijkbaar zijn de deuren vrij "stevig" gebouwd want het verschil is eigenlijk miniem (het is dan ook geen flinterdun plaatstaal meer)

Stap 2 is nog uit te voeren...
Uiteindelijk gekozen voor de DLS R6.2 als composetje ipv de RS6.2. De rede hiervoor?
- De bandbreedte is iets ruimer dan bij de RS6.2. (30Hz tov 50Hz.)
- de belastbaarheid ligt hoger zodat het indien nodig versterkt kan worden.
(Heb nog een "old-timer" teruggevonden van in mijn wilde jaren... De Phoenix Gold Octane 8.0.4)

Had de originele setup nagemeten en tussen de 240 en 480Hz zit er dus effectief een dip, je kan het bewaarlijk een dipje noemen.
Het ideale zou er zo uitzien...
speakerverdeel.gif

Een tijdje geleden had iemand het frequentiebereik laten meten in zijn Octavia 3 en dat in een mooie grafiek laten gieten. Kan iemand mij deze ergens terugvinden want ik vind hem zelf niet terug... (nee, ook niet met de zoekfunctie... ;) )
Kwestie van te vergelijken.

Wordt vervolgd... (eventueel met foto's...)

Ik voel nu al dat dit uit de hand gaat lopen... ;)

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Het ideaal plaatje gaat het sowieso niet worden aangezien je schrijft over een DLS R6.2 setje en dat is een 2 weg composet, dus geen kick, mid en tweeter ;)
Maar ik vrees inderdaad dat als je eenmaal begint te sleutelen je niet snel ophoudt als ik het zo lees :deuk:

Foto's doen het ook altijd goed hier op het forum ;)

Cordoba

Forumguru
Overigens is er ook iemand die zijn Rapid helemaal aangepast heeft, als je dat topic terug kunt vinden, kan dat misschien ook helpen met goede oplossingen vinden.

Qali77

Lid
@Bakkertje, in principe dekt de 16.5cm luidspreker grotendeels kick en mid.
Vandaar de keuze voor de R6.2 ipv de RS6.2 (die pas 20Hz later invalt...)
De meeste kicks nemen ook pas in vanaf 30Hz, meestal zelfs iets later.

En om m'n deuren ineens te modden naar een 3weg systeem zie ik ni echt zitten...

Iemand trouwens ervaring met Audison Amps?

Bakkertje

Forumguru
Ik refereerde naar je grafiek waarin je met 4 kleuren de indruk wekt dat je voornemens bent om een 4 weg systeem te bouwen ;)

Audison was vroeger een erg degelijk en goed merk. Heb zelf een monoblock van Audison en die is vreselijk stabiel (tot 0,5 ohm). Ze smijten niet met ongeloofelijke vermogens, het monoblock waar ik het over heb is bijvoorbeeld 140 watt, maar dan wel bij 12v over het hele frequentie bereik etc. Dus niet de 10000000W die je vaak op andere merken ziet ;)
Ter illustratie, met een vifa lange slag woofer in een uitgemeten kist is het setje goed voor 126 dB ..

Ik zeg vroeger, want ik meen me te herinneren dat er ooit een omslag is geweest bij Audison wat de kwaliteit niet ten goede is gekomen

Qali77

Lid
Voila, we kunnen verder...
Het bestelde composetje is dus geleverd... Het is de R6.2 van DLS geworden.

Mogelijks komt achteraan de Performance M526 eveneens van DLS afhankelijk van het klankbeeld nadat de comoset vervangen is.

Uitgangsvermogen van de Columbus is volgens de invoerder 20W RMS, niet verschrikkelijk veel maar hoop voorlopig voldoende gezien de composet toch een goede gevoeligheid heeft.

Indien de 4x20W niet zouden voldoen komt er misschien een Audison Amp in dewelke ik vroeger gebruikt heb ofwel de Octane van Phoenix gold.
Twijfel enkel nog om de oude versterkers te gebruiken die nog geen High-voltage input hebben.

Mogelijkheid is om te werken via "speaker to RCA" adapters maar heeft hier iemand al ervaring mee?

Wanneer het onbouwen start zullen de foto's volgen...

Bovenaan Onderaan