Audio voor een nieuwe Octavia.

Jazzman

Nieuw lid
Goedemiddag beste mensen,

Op het punt staande een wel overwogen keuze te maken voor de lease van een Octavia 2.0 TDi Ambient hatchback met wat nodige extraatjes ben ik aangekomen bij de selectie van een audio installatie.

Op het forum heb ik een aantal berichten gelezen over de slechte geluidskwaliteit van de staandaard audio apparatuur van Skoda. Het viel me tijdens de proefrit ook al op dat het geluid niet al te best was. Volgens mij heb ik de proefrit gedaan in de Elegance uitvoering, zag er allemaal erg netjes uit van binnen, maar het geluid klonk nogal schel en plat. Niet mooi wam en vol. Ik heb nog 23 euro per maand aan leasebedrag over (ik ben zo iemand die dat graag op maakt...) om een mooie audio installatie te kiezen, wat volgens mij neerkomt op ongeveer 1100 euro. Een aardig bedrag zou je zeggen.

Ik wil geen visuele dingen, tv kijken doe ik thuis wel. Navigatie regel ik zelf wel met een pda'tje. MP3 vind ik ook niet zo boeiend, ik heb geen moeite met eens in het uur een cd'tje verwisselen en een cd-wisselaar hoef ik ook niet.

Volgens mij heb ik twee keuzes:

1. Ik neem een fabrieks ding, zal wel een hele uitgebreide worden.
2. Ik neem een losse installatie met boxen en laat die door de dealer inbouwen.

Ik heb uit de berichten op dit forum begrepen dat de problemen met de maskers voor audio apparatuur die niet door Skoda geleverd worden inmiddels zijn opgelost (ik heb een paar mooie plaatjes gezien). Het is me echter niet duidelijk geworden of, en zo ja hoe, het mogelijk is om goed geluid te krijgen in de Octavia. Waar kan je beter voor kiezen, een fabrieksinstallatie of een losse? Waar moet ik rekening mee houden? Als iemand mij wat tips kan geven dan zou ik dat erg op prijs stellen.

Alvast hartelijk dank voor de reactie.

Met vriendelijke groet,

Jazz
 
Ik denk dat de af-fabriek speakers an sich niet slecht zijn maar de plaatsing ervan, met name de tweeters, niet goed is. Daardoor vond ik het geluid ook wat schel klinken in de Elegance waarin ik proefreed. De lage tonen waren niks mis mee maar het klonk inderdaad niet warm en vol. Toch heb ik gekozen voor de Stream maar wel daarbij het af-fabriek Sound System extra genomen (4 add. speakers dus 12 in totaal + equaliser). Hiermee schijn ik wel zelf de midden en hoge tonen zelf in te kunnen stellen. Wellicht dat het dan goed klinkt. Zo niet, laat ik later andere tweeters inbouwen. Wel jammer dat er weinig gebruikerservaringen op dit forum zijn te vinden over het Sound System.
 

___JC___

Forumguru
Ik krijg zaterdag mijn Octy met Audience en Sound Sytem dus dan kan ik vertellen hoe het klinkt.
Heb nu een subwoofer en versterker apart. Ben benieuwd of ik die nog nodig heb in de nieuwe..
/forum/images/graemlins/grin.gif
 

Jazzman

Nieuw lid
Beter, ik ben heel erg benieuwd. Volgens mij ben jij mijn enige referentiepunt als ik de afwezigheid van reacties zo bekijk dus ik vertrouw op je /forum/images/graemlins/smirk.gif
 

Erikje

Actief lid
Jazz, de standaard speakers van de O2 zijn bij nader inzien van een behoorlijke kwaliteit zijn (Pioneer, dus die zou je kunnen behouden, ik gebruik ze in mijn achterdeuren). Wil je lekker veel bas en volume dan moet je een goede versterker en subwoofer aanschaffen. De af-fabrieksystemen van Skoda zijn op zich aardig maar een goede aftermarket unit van Alpine, Pioneer, Kenwood etc. kent vaak veel meer af- en instelmogelijkheden (DSP) en die heb je hard nodig in een auto. Daarnaast is een af-fabrieksystemen altijd een ondergeschoven kindje van de meeste autofabrikanten omdat ze nu eenmaal geen radio's maar auto's maken, en de lat vaak laag leggen (lees kosten moeten laag zijn, muv lexus en zo). Mijn advies dus: een goede aftermarket headunit. En goedkoop is meestal duurkoop! PS ik heb geen ervaring met het Skoda Sound System.
 

Huib

Lid
Hee Jazz,

Ik ga vrijdag mijn 02 ophalen bij de dealer. 1.9TDI Elegance Hatchback. Zat te twijfelen tussen deze en een 2.0TDI Ambbiente (centenkwestie) Toch gekozen voor iets meer luxe en het geld (ook lease) gestoken in een audience audioset met de extra 4 speakers (8 in totaal). Klinkt behoorlijk goed hoor, een goede dynamiek met een vol bereik. Ik had voorheen een alpine+versterker en rondom speakers (DSL) in de auto (avensis) met bitumenmatten in de portieren en zo. Geluid was wel gelijkwaardig om te horen in mijn toch wel audiofiele oren. Ik heb natuurlijk het verschil zitten beluisteren tussen de 12-speaker soundsystemset en de 8-standaardspeakerset en ik vond het verschil financieel niet interessant genoeg om voor een soundsystem te kiezen... maar ja, smaken verschillen natuurlijk. Wees er van bewust dat je op de weg rijdt en niet stil in een huiskamer naar muziek zit te luisteren.
 

mothergoose

Actief lid
Hey Jazzman, Ik woon vlakbij de importeur en ben dus bij het kiezen van mijn O2 'even' langs geweest. Heb daar een tijdje in een auto met Audiance en Sound system zitten luisteren en heb zonder meer besloten di niet te doen. Veel te veel geld voor een redelijk systeem. Nu heb ik mijn O2 een tijdje en ergens heb ik toch spijt. Het ziet er veel mooier uit en zo slecht is het ook weer niet. Het wordt steeds lastiger om je eigen spullen in te bouwen met al die electronica tegenwoordig.

Als je voor absoluut geluids kwaliteit gaat, neem een aftermaket radio en spendeer tijd en geld aan het inbouwen ervan zoals Erikje. Wil je dat niet, neem de Stream en het Sound system.

Succes ermee.......
 

JettaFreak

Actief lid
Toen ik ging testrijden heb ik uitvoerig de stream radio beluisterd en heb ik ook het soundsystem in een edition100 kunnen uittesten. Ik heb mij verbaasd over de slechte kwaliteit ten opzichte van mijn Polo met 8 (prima) speakers en (geweldige) sony cdx-f7500 radio. Later kon ik nog rijden met een auto waarin een pioneerradio samenwerkte met de standaard 8 speakers. Deze combi was overduidelijk de beste. Overigens zat die radio ingebouwd in het eerste (lelijke) inbouwframe met afdekplaatjes over de schroefjes. Ondanks dat lelijke frame (ik wist niet dat er ook een mooiere versie bestond), heb ik niet gekozen voor de stream of audience met soundsystem. Te yoko, te slecht instelbaar en vooral in het middengebied niet mooi.

Succes met kiezen.

JettaFreak
 

Edwin

Lid
Jazzman,

Als je voor geluidskwaliteit gaat en wat te spenderen hebt, neem een aftermarketradio. De standaard radio heeft slechts 4*25 Watt, meeste aftermarketradio's hebben 4*50 W (of hoger, heb zelf 4*60 W) waardoor er een veel voller geluid is. Bovendien, als je radio-ontvangst belangrijk vindt -> neem een Alpine, je weet niet wat je overkomt! Mijn huidige radio (ook een Alpine) gaat door waar de meeste radio's ophouden. De standaardboxen voldoen, dus daar zou ik niet direct mijn geld op inzetten.
 
Onderstaand bericht komt van 12vhifi.nl.
Zoals je kunt lezen zeggen de specs over het aantal watts bij headunits helemaal niets.
Het gaat om rms vermogen en niet om maximaal vermogen!


"Uitgangsvermogen
De meeste HU's hebben een 4 kanaals versterker met een opgegeven uitgangsvermogen van 35W - 60W per kanaal. De voorwaarden die fabrikanten hanteren voor de vermogensspecifikatie zijn helaas niet realistisch. De meeste HU's komen dan ook niet verder dan 16 - 18 Wrms bij een 4 ohm belasting en 1% vervorming.
Dat is ook logisch, omdat de spanning waarop de versterker werkt, slechts 13,8V is"

Overigens schijnen die 16 - 18 wrms voldoende te zijn voor een hoop kabaal in je auto /forum/images/graemlins/grin.gif

@Edwin, geweldige site (kloosterveen.nl) /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

Jazzman

Nieuw lid
Ok, kort samenvattend komt het dus op het volgende neer:

- De standaard boxen geven goed geluid, daar is iedereen het eigenlijk wel over eens.
- De meningen over de versterker lopen uiteen, volgens sommige is deze prima, volgens andere niet.

Ik ga er rustig over nadenken en het eea met de dealer bespreken. Is bij het laten installeren van een versterker van een derde partij de keuze van de dealer nog van belang? Ik kan me voorstellen dat er dealers zijn die hier meer ervaring mee hebben dan andere. Of mag dit geen probleem zijn indien ik aangeef welke ik wil?
 

Edwin

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Onderstaand bericht komt van 12vhifi.nl.
Zoals je kunt lezen zeggen de specs over het aantal watts bij headunits helemaal niets.
Het gaat om rms vermogen en niet om maximaal vermogen!


"Uitgangsvermogen
De meeste HU's hebben een 4 kanaals versterker met een opgegeven uitgangsvermogen van 35W - 60W per kanaal. De voorwaarden die fabrikanten hanteren voor de vermogensspecifikatie zijn helaas niet realistisch. De meeste HU's komen dan ook niet verder dan 16 - 18 Wrms bij een 4 ohm belasting en 1% vervorming.
Dat is ook logisch, omdat de spanning waarop de versterker werkt, slechts 13,8V is"

Overigens schijnen die 16 - 18 wrms voldoende te zijn voor een hoop kabaal in je auto /forum/images/graemlins/grin.gif

@Edwin, geweldige site (kloosterveen.nl) /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

[/ QUOTE ]

Bovenstaande klopt inderdaad (bij een Alpine van 4 *60 wordt het ongeveer 4*28 RMS). Wat wel zo is, dat een hoog vermogen versterker bij hogere volumes duidelijk met minder vervorming draait.
 

Edwin

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ok, kort samenvattend komt het dus op het volgende neer:

- De standaard boxen geven goed geluid, daar is iedereen het eigenlijk wel over eens.
- De meningen over de versterker lopen uiteen, volgens sommige is deze prima, volgens andere niet.

Ik ga er rustig over nadenken en het eea met de dealer bespreken. Is bij het laten installeren van een versterker van een derde partij de keuze van de dealer nog van belang? Ik kan me voorstellen dat er dealers zijn die hier meer ervaring mee hebben dan andere. Of mag dit geen probleem zijn indien ik aangeef welke ik wil?

[/ QUOTE ]

Zorg ervoor dat de versterker via het contact geschakeld wordt (dus niet zowel de geschakelde als de constante stroom van de headunit aan de constante stroom van de Octavia); dan presteert deze duidelijk beter (eigen ervaring). Tevens geldt ook bij het gebruik van de CAN-busverloop: de constante en geschakelde pen zitten omgedraaid (VAG eigen, pin 4 en 7, zie ook 12 Volt Hifi Isoconnectors ; zelf mee nat gegaan nadat ik de schakeling veranderd had (van constant naar geschakeld). Kom je trouwens snel genoeg achter als de zenders van de radio niet onthouden worden als het contact eraf gehaald wordt /forum/images/graemlins/frown.gif
 
Bovenaan Onderaan