Auto gekocht, advies qua onderhoud en tuning

idn

Lid
Beste allemaal,

Nav mijn voorsteltopic is de kogel door de kerk en krijg ik zaterdag een 2011 Octavia Combi met 1.2TSI en DSG. Kilometerstand 160.000. Heeft vervanging van de distributieketting gehad en de turbo modificatie. Ex-lease, onderhoud volgens boekje gehad.
Bij de proefrit vielen mij geen bijzonderheden op, tevens met 6 maanden BOVAG garantie gekocht.
De columbus krijgt een update naar de nieuwste firmware, omdat het opstarten wat lang duurde.
Doel is de auto een jaar of 5 te rijden tot 250.000km.

Punten waar ik nog wel advies in kan gebruiken:
- Auto heeft longlife programma, dus zou dit jaar geen beurt nodig hebben. Aangezien ik verwacht maximaal 15.000km te rijden, leek het mij verstandig toch maar jaarlijks de olie en filter te vervangen. Of is dit onzin?
- Ik las op het forum diverse berichten over walnutblasting of chemisch reinigen van het inlaattraject. Dit leek me wel handig gezien de km stand van deze auto.
- DSG zou ik wel ergens uit willen laten lezen op slijtage, ik heb nog niet aan de dealer gevraagd of hij het kan doen. Zijn er mensen die bij de droge DSG7 toch een oliewissel hebben gedaan? Zo ja, was dit in de praktijk ook te merken?
- Brandstoffilter hoeft schijnbaar nooit vervangen te worden bij benzine, maar lijkt mij wat vreemd. Of is het echt niet nodig?
- Ik ben me nog aan het oriënteren op DSG software updaten en chiptuning. Bekende namen zijn JD, TVS en mogelijk bij VVT, alhoewel de laatste blijkbaar vooral diesel doet. Ze zitten wel dicht bij mij in de buurt....

Wie heeft er nog goede suggesties?
 

Kempes

Forumguru
Ja bij 15k per jaar zou ik lekker elk jaar nieuwe olie en filter doen..niet wachten tot na twee jaar of misschien zelfs iets meer...
 

Antera

Donateur
Goede avond. De antwoorden op jouw vragen zoals ik dat zie:

- Auto heeft longlife programma, dus zou dit jaar geen beurt nodig hebben. Aangezien ik verwacht maximaal 15.000km te rijden, leek het mij verstandig toch maar jaarlijks de olie en filter te vervangen. Of is dit onzin? Nee zeker niet. Ik ververs ook elk jaar me olie. Liever een can olie meer dan een motor minder
- Ik las op het forum diverse berichten over walnutblasting of chemisch reinigen van het inlaattraject. Dit leek me wel handig gezien de km stand van deze auto. Kan nooit geen kwaad en heeft zeker nut met deze km stand
- DSG zou ik wel ergens uit willen laten lezen op slijtage, ik heb nog niet aan de dealer gevraagd of hij het kan doen. Zijn er mensen die bij de droge DSG7 toch een oliewissel hebben gedaan? Zo ja, was dit in de praktijk ook te merken?........
- Brandstoffilter hoeft schijnbaar nooit vervangen te worden bij benzine, maar lijkt mij wat vreemd. Of is het echt niet nodig? Dat word idd geroepen en benzine is vaak schone brandstof. Daarnaast zijn de tanken tegenwoordig van Kunstof dus daarom geen roest of andere afzettingen die snel het filter kunnen vervuilen
- Ik ben me nog aan het oriënteren op DSG software updaten en chiptuning. Bekende namen zijn JD, TVS en mogelijk bij VVT, alhoewel de laatste blijkbaar vooral diesel doet. Ze zitten wel dicht bij mij in de buurt..... VVT zie ik ook steeds meer voorbij komen. Is met diesel goed bezig. Omtrent de benzine zou ik zelf persoonlijk gaan voor JD. maar die keus moet je zelf maken. Kan zeer persoonlijk zijn
 

0ri0n88

Forumguru
Zijn er mensen die bij de droge DSG7 toch een oliewissel hebben gedaan? Zo ja, was dit in de praktijk ook te merken?
Ja ik en heeft alleen effect voor even en is geen oplossing voor problemen. Zoals de meeste hier zullen ze je adviseren naar de dsg dokter te gaan. Die kunnen hem perfect uitlezen en je proef laten rijden met verbeterde software die ook nog eens levensduur verlengt. Mijne aangepast maar helaas is koppeling2 al te ver geglazuurt en moet ik hem toch gaan vervangen. Wat niet wegneemt dat het schakelprogramma echt beter en vooral logischer is.
Kortom oliewissel haalt weinig uit en is niet noodzakelijk.
 

idn

Lid
Als er geen brandstoffilter en dsg-olie wissel nodig is, scheelt het ook weer. Meer geld over voor VAGCOM aanpassingen en chiptuning ;)

Op het forum kon ik niet vinden of het zin heeft bij de dealer te vragen om een software update voor de DSG, is er dealersoftware die de resultaten van DSG dokter benadert?
 

CDK

Forumguru
Ik weet niet of VVT ook dsg aanpassingen doet, maar het is een prima adres voor motortuning. Wel motor en bak op hetzelfde adres laten doen, anders zou het kunnen dat het niet lekker samen gaat.

Bij normaal gebruik is het niet nodig om de volledig synthetische longlife olie jaarlijks te wisselen, maar het kan nooit kwaad. Als je het doet moet je uiteraard ook het filter vervangen.

Brandstoffilter is niet nodig, maar kan uiteraard geen kwaad.

Oliewissel DSG 7 met droge koppeling is niet noodzakelijk, ik zou het zelf niet doen als de bak probleemloos is tot nu toe.
Er is namelijk een ander soort olie in omloop momenteel die mogelijk zelfs problemen veroorzaakt i.c.m. een software update van de dealer.
 
Laatst bewerkt:

idn

Lid
Oliewissel DSG 7 met droge koppeling is niet noodzakelijk, ik zou het zelf niet doen als de bak probleemloos is tot nu toe.
Er is namelijk een ander soort olie in omloop momenteel die mogelijk zelfs problemen veroorzaakt i.c.m. een software update van de dealer.

Blijkbaar is de olie al gewisseld, ik kwam een sticker in de kofferbak tegen met 34F7. Volgens dit forum zou er dus al nieuwe software en olie in zitten.
Is dit ook te herkennen aan schakelgedrag van de DSG? Hij rijdt netjes weg in zijn 1, maar schakelt bij ~10km/h over naar 2.

De firmware van de columbus is geupdated en hij start veel sneller op dan tijdens de proefrit. Helaas nog steeds niet via setup button de versienummers te raadplegen, alleen radioinstellingen :(
 

idn

Lid
Hoe wordt er vastgesteld dat de lambdasondes vervangen moeten worden? Er staat netjes elke keer dat ze niet zijn vervangen, maar het moet blijkbaar op advies van de dealer.

Daarnaast nergens aangekruisd dat de remvloeistof vervangen is, had al twee keer moeten gebeuren, maandag nog maar eens achteraan bellen...
 

Cordoba

Forumguru
Lambdasonde moet alleen vervangen worden als ie kapot is (meestal de verwarming van de lambda), en dan heb je automatisch ook een brandend emissielampje op je dash.

Wat de walnutblasting betreft: het blok heeft wel redelijk wat km's gemaakt, maar 32k km/jaar is voor een benzine behoorlijk wat, dus waarschijnlijk ook genoeg lange ritten gemaakt als leasebak. (dat betekent minder vervuiling) Je kun ook eerst via een endoscoop laten kijken, en dan beoordelen of het zinvol is om walnutblasting te gaan doen.

Gezien je vragen heb je je al behoorlijk ingelezen @idn
 

idn

Lid
Gezien je vragen heb je je al behoorlijk ingelezen @idn

Dank, klopt wel. Alles even goed regelen, dan kan ik hopelijk lang van de auto genieten.

Sticker gevonden dat de remvloeistof in 2015 is vervangen, dan moet het dit jaar dus weer.

Vandaag voor het eerst met de afneembare trekhaak op een drempel geklapt, geeft een goede dreun. Ik reed rustig, dus de vering heeft echt weinig speelruimte. Toch maar nadenken over stijvere vering icm verlaging..
 

idn

Lid
Even een update: remvloeistof laten controleren, dit kan nog een jaar mee en dan gewisseld worden bij de LongLife beurt.

Na afwegen van voor- en nadelen van verlaging met progressieve vering met hulp van @Antera toch maar gekozen voor hulpveren plaatsen wegens het raken van de drempel. Tegelijk zijn de bumperstops vervangen, aangezien ze kapot waren. Tegelijk hiermee heb ik een volwaardig reservewiel achterin gelegd. Tot mijn verbazing schelen de hulpveren ook zonder verdere belading best een heel stuk in rijgedrag: de auto had de neiging om na een hobbel in de snelweg nog een keer na te deinen, maar dat is nu over. Voor mij rijdt het een stuk beter zo.

Volgende week wordt de DSG en de ECU onder handen genomen door TVS, benieuwd wat dat oplevert. Ik ben begonnen mijn verbruik bij te houden, met 130km/h op de snelweg zit dit rond de 13.7km/L. Dit zou toch beter moeten kunnen.

Bumperstop Octavia Mk2 FL__1489762448_84.86.190.9.jpg
 

0ri0n88

Forumguru
met 130km/h op de snelweg zit dit rond de 13.7km/L.
Na mijn tuning bij tvs haal ik dit met mijn 1.4 tsi vrij makkelijk op snelweg (überhaupt verschilt het verbruik nauwelijks).
Stad is wel iets minder zuinig door de dsg tuning, mede doordat je gewoon in wat lagere versnelling rijdt dan de standaard software.
Neemt niet weg dat het rijcomfort enorm toeneemt!
Succes met de tuning!
 

Spinal

Forumguru
Hoe wordt er vastgesteld dat de lambdasondes vervangen moeten worden? Er staat netjes elke keer dat ze niet zijn vervangen, maar het moet blijkbaar op advies van de dealer.

Daarnaast nergens aangekruisd dat de remvloeistof vervangen is, had al twee keer moeten gebeuren, maandag nog maar eens achteraan bellen...

Bedoel je bougies ipv lambdasondes? Bougies moeten elke 60.000km vervangen worden (bij mijn 1.4tsi maar denk dat de 1.2 dezelfde interval heeft)
Lambdasonds worden nooit preventief vervangen.
Wat betreft het brandstoffilter; de mijne heb ik vervangen bij 113.000 km en opengezaagd, die was van binnen nog als nieuw. Dus dat hoeft idd niet, al kan het geen kwaad en duur zijn ze niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: idn

oco1979

Forumguru
Ex-leasing zie ik,doe maar een groot onderhoud,alle filters vervangen en olie wisselen.
Als je nog lang wil genieten van je wagen.
Ja heeft volgens het boekje de nodige onderhoud gehad, ja ja.....
Minimum aan noodzakelijke onderhoud zal het eerder zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: idn

Gerjo

Senior Member
Ik zit ook te twijfelen over hulpveren omdat ik merk dat mijn auto ook aardig doorzakt met een aanhanger erachter icm de lage trekhaak. Kun je daar gewoon 24/7 mee rijden en wat kostte het?
 

johnboy

Donateur
Ik zit ook te twijfelen over hulpveren omdat ik merk dat mijn auto ook aardig doorzakt met een aanhanger erachter icm de lage trekhaak. Kun je daar gewoon 24/7 mee rijden en wat kostte het?
Of van Carsupport.nl, ook goede ervaringen mee (Superb II). Destijds rond de 100 euro.
 
Bovenaan Onderaan