sander_van_b
Nieuw lid
Hallo,
Een lang verhaal, maar hoop dat iemand me kan helpen. Bij de garage weten ze het ook niet meer.
Het begon allemaal na het vervangen van een stukje lekkende uitlaat.
Na het lassen begon m'n fabia ineens kuren te vertonen. Tijdens het rijden valt in een keer de kracht weg. Meestal in eerste en tweede versnelling, maar het gebeurde ook zelfs in de 5e op de snelweg.
Terug naar de garage. Lambda sonde vervangen (waarschijnlijk kapot gegaan door het lassen, was niet verwijderd) en gasklephuis schoongemaakt.
Hierna ging het zo'n beetje twee weken goed, maar nu begint het weer.
Voor m'n gevoel heb ik er het meeste last van bij regenachtig weer. Dan bij een koude motor (hoewel het bij een warme soms ook gebeurd), in de eerste 2 a 3 kilometer rijden kan het dan gebeuren dat ie bijna niet vooruit komt. Laatst bij het optrekken van het stoplicht begint ie heel in te houden en gaat niet meer harder dan 30km/h ook al duw ik het gas helemaal in. Door de koppeling in te trappen en een paar keer gas te geven komt ie vaak wel weer op gang, maar ook niet altijd. Soms gaat het ook vanzelf als je het gas ingedrukt houdt, dat ie ineens weer accelereert.
Ook als ik stil sta bij het stoplicht zie je dan de toerenteller schommelen. Meestal staat ie op +/- 800 toeren, maar dan begint ie te zakken tot je de motor voelt trillen dat ie af wilt slaan (voor het vervangen van de lambda sonde sloeg de motor ook een aantal keer af). Daarna gaat ie weer terug omhoog. Op andere dagen helemaal geen last en rijd ie perfect.
Wat kan het probleem zijn? Ik neem aan dat een gasklephuis niet binnen 2 weken weer vies is of kan dat wel zo zijn? Is er een link te leggen met regenachtig weer, meer vocht in de lucht, geen correcte mix door sonde???
Het stukje uitlaat dat vervangen is is vervangen door een stuk "flexibele" uitlaat. Een soort van gaasachtig meteriaal (gevlecht staaldraad of zoiets). Kan het zijn dat hierdoor de sonde een verkeerde uitlezing geeft doordat er nu misschien lucht doorheen kan komen wat niet uit de motor komt?
groeten,
Sander
Een lang verhaal, maar hoop dat iemand me kan helpen. Bij de garage weten ze het ook niet meer.
Het begon allemaal na het vervangen van een stukje lekkende uitlaat.
Na het lassen begon m'n fabia ineens kuren te vertonen. Tijdens het rijden valt in een keer de kracht weg. Meestal in eerste en tweede versnelling, maar het gebeurde ook zelfs in de 5e op de snelweg.
Terug naar de garage. Lambda sonde vervangen (waarschijnlijk kapot gegaan door het lassen, was niet verwijderd) en gasklephuis schoongemaakt.
Hierna ging het zo'n beetje twee weken goed, maar nu begint het weer.
Voor m'n gevoel heb ik er het meeste last van bij regenachtig weer. Dan bij een koude motor (hoewel het bij een warme soms ook gebeurd), in de eerste 2 a 3 kilometer rijden kan het dan gebeuren dat ie bijna niet vooruit komt. Laatst bij het optrekken van het stoplicht begint ie heel in te houden en gaat niet meer harder dan 30km/h ook al duw ik het gas helemaal in. Door de koppeling in te trappen en een paar keer gas te geven komt ie vaak wel weer op gang, maar ook niet altijd. Soms gaat het ook vanzelf als je het gas ingedrukt houdt, dat ie ineens weer accelereert.
Ook als ik stil sta bij het stoplicht zie je dan de toerenteller schommelen. Meestal staat ie op +/- 800 toeren, maar dan begint ie te zakken tot je de motor voelt trillen dat ie af wilt slaan (voor het vervangen van de lambda sonde sloeg de motor ook een aantal keer af). Daarna gaat ie weer terug omhoog. Op andere dagen helemaal geen last en rijd ie perfect.
Wat kan het probleem zijn? Ik neem aan dat een gasklephuis niet binnen 2 weken weer vies is of kan dat wel zo zijn? Is er een link te leggen met regenachtig weer, meer vocht in de lucht, geen correcte mix door sonde???
Het stukje uitlaat dat vervangen is is vervangen door een stuk "flexibele" uitlaat. Een soort van gaasachtig meteriaal (gevlecht staaldraad of zoiets). Kan het zijn dat hierdoor de sonde een verkeerde uitlezing geeft doordat er nu misschien lucht doorheen kan komen wat niet uit de motor komt?
groeten,
Sander