Auto houd erg in

sander_van_b

Nieuw lid
Hallo,

Een lang verhaal, maar hoop dat iemand me kan helpen. Bij de garage weten ze het ook niet meer.

Het begon allemaal na het vervangen van een stukje lekkende uitlaat.
Na het lassen begon m'n fabia ineens kuren te vertonen. Tijdens het rijden valt in een keer de kracht weg. Meestal in eerste en tweede versnelling, maar het gebeurde ook zelfs in de 5e op de snelweg.
Terug naar de garage. Lambda sonde vervangen (waarschijnlijk kapot gegaan door het lassen, was niet verwijderd) en gasklephuis schoongemaakt.
Hierna ging het zo'n beetje twee weken goed, maar nu begint het weer.
Voor m'n gevoel heb ik er het meeste last van bij regenachtig weer. Dan bij een koude motor (hoewel het bij een warme soms ook gebeurd), in de eerste 2 a 3 kilometer rijden kan het dan gebeuren dat ie bijna niet vooruit komt. Laatst bij het optrekken van het stoplicht begint ie heel in te houden en gaat niet meer harder dan 30km/h ook al duw ik het gas helemaal in. Door de koppeling in te trappen en een paar keer gas te geven komt ie vaak wel weer op gang, maar ook niet altijd. Soms gaat het ook vanzelf als je het gas ingedrukt houdt, dat ie ineens weer accelereert.
Ook als ik stil sta bij het stoplicht zie je dan de toerenteller schommelen. Meestal staat ie op +/- 800 toeren, maar dan begint ie te zakken tot je de motor voelt trillen dat ie af wilt slaan (voor het vervangen van de lambda sonde sloeg de motor ook een aantal keer af). Daarna gaat ie weer terug omhoog. Op andere dagen helemaal geen last en rijd ie perfect.


Wat kan het probleem zijn? Ik neem aan dat een gasklephuis niet binnen 2 weken weer vies is of kan dat wel zo zijn? Is er een link te leggen met regenachtig weer, meer vocht in de lucht, geen correcte mix door sonde???

Het stukje uitlaat dat vervangen is is vervangen door een stuk "flexibele" uitlaat. Een soort van gaasachtig meteriaal (gevlecht staaldraad of zoiets). Kan het zijn dat hierdoor de sonde een verkeerde uitlezing geeft doordat er nu misschien lucht doorheen kan komen wat niet uit de motor komt?


groeten,

Sander
 

FredV

Banned
:winkie:ik zie dat je in moskou rusland woont, misschien nog problemen door de rook van de bosbranden?:):):winkie:
 

Monteurtje

Forumguru
Heb je de auto ook uit laten lezen. Is de basisafstelling ook uitgevoerd van het gasklephuis. En welke motor zit erin. Een 1.4 16V of een 1.4 MPI.
Er kan geen lucht in de uitlaat komen door dat gaas. Een uitlaat moet volledig gasdicht zijn. Komt er wel lucht in dan is die lek.
 

Ronnie

Forumguru
Klein vraagje.... Heb je tijdens het lassen de accupolen eraf gehad? Zoniet dan denk maar eens aan een nieuwe ECU.......
 

sander_van_b

Nieuw lid
ik weet niet of de accu losgeweest is. Ik denk dat de ECU nog wel werkt, lijkt me niet dat deze half kapot kan zijn. Ze hebben er wel meerdere malen de VAG er aan gehangen om het uit te lezen. Of ze basis instellingen veranderd hebben weet ik niet. Wat moet er ingesteld worden na deze wijzigingen? Als ik dat weet kan ik ze misschien meer in de goede richting sturen.

Het is een 1.4 MPI, AME motor uit 2002

alvast bedankt voor de antwoorden
 

Ronnie

Forumguru
Gasklephuis moet na de-montage ook opnieuw in de basisstand "ingeleerd" worden.
In de tijd dat ik in een schadebedrijf werkte ook al eens gehad dat er componenten van de electronica defect waren geraakt tijdens het lassen(electrisch of CO2), zodoende. Maar het zou best kunnen zijn dat de software aangetast is door de piekspanningen en lekstromen.
 

Gieliovd

Forumguru
Eerste gedachte ging toch echt naar wat Ronnie schrijft... is het zootje los geweest? Als er aan mijn motor gelast wordt dan haal ik altijd de accu los.

Als de gasklep opnieuw ingeleerd moet worden dan is het toch een logisch vervolg dat hij altijd slecht loopt en niet alleen soms tijdens het rijden?

Als de basisstand niet goed is dan staat hij te ver of te min geopend bij een bepaalde gasstand en stationair. Maar dan wel continu, lijkt mij, en niet zomaar tijdens het rijden.

Ik denk toch aan de computer. Kan je niet kijken of er "even" een andere aan kan?
 

sander_van_b

Nieuw lid
Een nieuwe ECU te leen gaat hier niet lukken. je moet hier altijd eerst zelf de onderdelen kopen en pas dan ga je naar de garage (ja, zelfs ook bij de officiele dealer). Is er een manier om te checken of ie beschadigd is?
 
Bovenaan Onderaan