Auto houd plotseling in

hallo

mijn octavia 2 scout uit 2008 houd soms in.
het is een 2.0tdi bmm motor.
van de zomer met het warme weer heb ik er geen last van gehad.
ik heb de auto gekocht en toen was er niks aan de hand.
heb toen een keer een zware kar achter gehad (aanhanger met een vw passat er op +- 2000kg er achter).
op de snelweg na ongeveer 100 km viel mijn couse control uit en trok de auto niet meer.
een paar tellen later ging de couse control ineens weer aan en deed de motor weer wat die moest doen.
ik heb het daarna een poos niet gehad.
heb voor de vakantie weer problemen gehad.
de auto geeft geen storingen ook niet als ik hem uitlees.
de turbo heb ik voor de vakantie (5weken geleden) vervangen voor een grotere.
de motor is getuned naar 184 pk.
luchtmassa meter is vervangen voor een nieuwe.
de vacuem is goed (getest bij goedwerkende motor).
als ik het probleem heb en ik zet onder het rijden het contact uit en weer aan is het probleem gelijk verdween.
als de motor koud is heb ik vaker last van het probleem.
als die dan op tempratuur is is er weer niks aan de hand.

heeft iemand nog tips of een idee wat er aan de hand kan zijn of wat ik nog moet controleren?

heb in de bijlage een screenshot van test graviek die ik vandaag gemaakt heb toen ik problemen had en toen het weer weg was.
je kan duidelijk zien dat de motor in het begin in houd en later weer goed werkt.
bij "screenshot" is het prbleem bij "screenshot 1" is aan het ijnde het probleem weg en bij "screenshot 2" werkt die weer goed

groeten sander eigenraam
 

Bijlagen

  • screenshot.jpg
    screenshot.jpg
    203,9 KB · Weergaven: 26
  • screenshot (1).jpg
    screenshot (1).jpg
    209,2 KB · Weergaven: 25
  • screenshot (2).jpg
    screenshot (2).jpg
    229,4 KB · Weergaven: 26
  • screenshot (3).jpg
    screenshot (3).jpg
    188,9 KB · Weergaven: 25

Cordoba

Forumguru
Duidelijk een brandstofprobleem: op het moment van inhouden/probleem zie je dat de airflow flink afneemt, terwijl tegelijker tijd de lucht/brandstof-verhouding omhoog schiet, dus nagenoeg geen brandstof! Je moet een log maken waarbij ook je brandstofdruk zit (samen met toerental, e.d.). Het kan de brandstofpomp zijn, maar ook iets anders dat kortstondig de brandstofstroom blokkeert.
 
ik zal kijken of ik komende week nog een vlog kan maken met de brandstof druk er bij.
het enige wat voor mij dan nog vaag blijft is waarom de motor het met koude/louwe motor wel doet en als die daarna warm is niet meer.
als ik namelijk het probleem heb en hem dan stationair laat lopen tot die op 1/3 is kwa temp dan doet die het ook niet meer.
 

Cordoba

Forumguru
Zou ook te maken kunnen hebben met brandstoffilter dat deels verstopt zit: als je een poosje rijdt wordt de brandstof in je tank warmer. De overmaat aan brandstof gaat namelijk via de retourleiding vanaf de motor weer terug in de tank. Door de energie die de brandstofpomp voor een deel overbrengt in de brandstof (wrijving) wordt de brandstof warmer. Dit effect kan op een lange rit betekenen dat de brandstof in je tank tientallen graden warmer wordt (en dus dunner/vloeibaarder) en gaat dus makkelijker door bijvoorbeeld een half dichtgeslibt brandstoffilter.
 
ik heb geprobeerd een log te maken met brandstof druk.
maar ben er achter gekomen dat er op deze motor helemaal geen druksensor zit.
er zit alleen een brandstof tempratuur sensor in.
het nadeel is dat het probleem zich af en toe voordoet dus kan ik ook niet druk meten.

cordoba:
het probleem doet zich niet altijd voor.
het brandstof filter is ongeveer 15000km geleden vervangen.
 
Nog exstra info
Heb vandaag weer het probleem gehad.
Maar nu op de snelweg reed 110 op de crouce en die viel plotseling uit.
Auto trok ook niet meer maar versnelde nog wel.
Auto uit en weer aan en alles was weer goed
 
Het probleem is opgelost!!!!
Het bleek de egr klep te zijn.
Doordat de egr uitgeprogameerd was zag de ecu niet dat die sluiting maakte maar ging die wel de noodloop in.
Stekker losgehaald en probleem is weg.
 
Bovenaan Onderaan