Kanerr
Forumguru
Goed, een korte how-to auto importeren uit Duitsland waarbij de auto direct wordt meegenomen en je hem zelf rijdend terug brengt naar huis!
In mijn mening staat er vrij weinig info op verschillende websites online en is het vooral algemene informatie. Je krijgt zaken te lezen als: neem je eigen kenteken mee, je kan de auto laten afmelden, een tijdelijke kenteken kan je zo halen bij de gemeente, je mag wel/niet rijden met een Duitse kenteken etc etc etc.
Goed, mouwen oprollen en onderzoekmodus aan en vooral, gewoon durven! We zien vanzelf wel waar het fout gaat.
Stap 1: Vind een auto in Duitsland!
Natuurlijk is het belangrijk om een auto te vinden. Dit doe ik persoonlijk via drie websites, namelijk Ebay Kleinanzeige, Mobile DE en Autoscout24.
Ebay Kleinanzeige en Mobile DE zijn uitsluitend Duitse websites en alles wordt in het Duits geschreven. Kan een tikkeltje intimiderend zijn, maar door het gebruik van bijvoorbeeld de Google Chrome webbrowser kan je met een rechter muisknop klik de complete website vertalen naar Nederlands. Dit helpt heel erg met de taalbarriere als je geen Duits spreekt.
Autoscout24 is er gewoon in het Nederlands maar dan moet je de zoekfunctie zo aanpassen dat je autos kan zoeken in Duitsland.
Mijn Mini JCW als voorbeeld.
Stap 2: Contant geld of overboeken?
Na je auto gevonden te hebben, is het van belang om met de verkoper duidelijk af te spreken wat de vervolgstappen zijn. Spreek duidelijk af dat je geintresseerd bent om de auto direct mee te nemen als de koop doorgaat, en vraag naar de mogelijkheden van betalen. Ik ben van mening dat contant geld altijd beter is zodat je niet hoeft te wachten op de bank tot de betaling is geslaagd. Sommige verkopers zijn ietswat makkelijker, die zullen met goed vertrouwen een notificatie van een banknota/overschrijving wel de auto meegeven, maar ik persoonlijk vind dat toch geen fijn gevoel. Eerlijk ruilen van geld en auto
Stap 3: Koopcontract!
Spreek met de verkoper af dat er een simpel koopcontract wordt aangemaakt bij het kopen van de auto waarbij beide partijen ingedekt worden. Een voorbeeld kan je HIER vinden. Uitprinten en naast de auto invullen. Wilt de koper dit niet? Red flag! Zou al meteen mijn twijfels hebben van de staat van de auto.
Stap 4: Afspraak maken bij de gemeente van de verkoper.
Om de auto rijdend mee te nemen, heb je verschillende keuzes. Je kan dit doen met een groene kenteken van een garage of met een zogenaamde Kurzzeitkennzeichen/Zollkennzeichen. Ik ga er vanuit dat wij geen toegang hebben tot een groene kenteken dus hieronder volgt de instructie verder om een tijdelijke kenteken te regelen zodat je veilig en verzekerd(!) terug kan rijden.
Goed, een Kurzzeitkennzeichen of een Zollkennzeichen.
Verschil tussen deze twee is dat de ene een tijdelijke kenteken is welke normaliter voor binnen Duitsland wordt gebruikt en de ander is een exportkenteken welke puur is om de auto te exporteren. Voor het exportkenteken heb je meer gegevens nodig welke ik niet bij de hand had, waardoor ik de keuze heb gemaakt voor een kortlopende kenteken oftewel de Kurzzeitkennzeichen.
De tijdelijke kenteken wordt uitgegeven door de gemeente waar de auto wordt gekocht. Je maakt een afspraak bij de zogenaamde Zulassungsstelle. In mijn voorbeeld, ik heb een afspraak gemaakt via DEZE website omdat de auto verkocht werd in gemeente Meppen.
Spreekt voor zich, een afspraak voor de kurzzeitkennzeichen en deze maak je dan op de dag dat je de auto gaat bekijken. Je krijgt een afspraaksbevestiging per mail welke je moet uitprinten. Ook heb je een poststuk (brief van bank, uittreksel van de gemeente of een andere officiele instantie waar je adres is vermeld) nodig met jouw naam en adres erop omdat ons adres niet geregistreerd staat op onze ID's zoals het wel is in Duitsland. Er is een uitzondering gemaakt voor mij, maar dat is heel uniek omdat de Duitsers over het algemeen super strikt zijn.
Stap 5: eVB verzekering afsluiten
Een van de voorwaarden voor een Kurzzeitkennzeichen is dat je op voorhand al een verzekering afsluit voor het kenteken en dus ook de auto. De verzekering wordt een eVB genoemd en na een aantal websites ben ik terecht gekomen op DEZE website terecht gekomen. Dito prijs, internationaal verzekerd en het belangrijkste is dat ik met Paypal kan betalen. Na betaling heb ik direct alle gegevens ontvangen van mijn polis en deze heb ik allemaal uitgeprint.
Stap 6: D-day
Afspraak bij de Zulassungsstelle gemaakt en uitgeprint? Check.
Verzekering eVB afgesloten en polis samen met groene kaart uitgeprint? Check.
Geld op zak? Check.
ID(Paspoort + rijbewijs)? Check.
Koopcontract uitgeprint? Check.
Poststuk mee? Check.
Goed! Navigatie aan en met 2 personen op pad richting de auto.
Auto aankoop zal ik zelf niet beschrijven, staat genoeg op internet Maar handige tips;
- Wat voor een buurt is het?
- Is de verkoper relaxed of gehaast?
- Waar staat de auto geparkeerd?
- Volledig onderhoudshistorie of een liefhebber die meerendeels zelf alles heeft gedaan? Of juist iemand die krenterig is?
- etc.etc.etc.
Let er ook op dat er geen instanties zijn in Duitsland zoals de RDw of Bovag die km-standen controleren. Het enige wat je dus in Duitsland hebt is goed vertrouwen en een kloppende historie!
Anyway. Je besluit over te gaan tot de koop. Je hebt je afspraak natuurlijk gemaakt bij de Zulassungsstelle en gaat ernaartoe. Je neemt alle papieren mee en de verkoper gaat ook mee. Bij de Zulassungsstelle wordt er aangegeven dat je alle papieren moet geven, dan wordt deel 2 op jouw naam aangemaakt en krijg je een bonnetje welke je moet afrekenen. Na afrekenen kan je met een nieuw bonnetje de kenteken laten drukken en wanneer je de platen hebt kan je terug naar de balie om een mooie sticker te krijgen en krijg je ook meteen alle papieren terug. Top! Je hebt een kenteken voor de auto die geldig is voor 5 dagen inclusief een verzekering.
Terug naar de auto, kenteken op de auto schroeven en dan kan de reis beginnen richting huis.
Vergeet niet nog een laatste keer te tanken in Duitsland scheelt je weer een paar euro's.
Stap 7: Afspraak bij de RDW
Eenmaal thuis aangekomen kan je via HIER een afspraak maken bij de RDW voor een keuring. Als je een beetje haast hebt kan je het beste naar meerdere vestigingen kijken zodat je meer kans hebt dat de afspraak eerder is. In Amsterdam zal de wachttijd langer zijn dan in Zwolle of Rijen bijvoorbeeld.
Voor de dag van de keuring moet je wel een 1-dags kenteken aanvragen bij de RDW. Dit kan je via hun website doen, of je klikt HIER.
Keuring is simpel en zou binnen 10 min klaar moeten zijn als je alles op orde hebt. Je hebt alle delen nodig van het kentekenbewijs, de tijdelijke kentekenplaten, en eventueel als de TUV/APK wordt overgenomen, ook deze papieren.
Stap 8: Keuze is reuze om de BPM te bepalen
Er zijn verschillende manieren om het BPM bedrag te bepalen. Hoewel normaliter de Belastingdienst graag elke cent van je wilt zien, hebben ze bepaald dat jij de voordeligste berekening mag gebruiken voor het invoeren van je auto.
Je hebt 3 berekeningen, namelijk 'Rest BPM op basis van Afschrijvingstabel', 'Rest BPM op basis van Koerslijst' en 'Rest BPM op basis van Taxatierapport'.
Over het algemeen geldt dat een rest BPM op basis van een taxatierapport goedkoper is omdat er een rapport wordt opgesteld door een taxateur op basis van de actuele staat van de auto. Ieder stoeprandschade, krasje, pitje wordt meegerekend waardoor het voordeliger is voor jou om een auto in te voeren.
Enkele uitzonderingen zijn elektrische autos en plug in hybrides. Dan kan een andere berekening voordeliger uitpakken.
Ik heb gekozen voor een taxateur, en deze heeft de auto op locatie getaxeerd. Ik heb het taxatierapport ontvangen en deze uitgeprint.
Stap 9: BPM betalen na de RDW keuring
Na de RDW keuring moet je een verzoek indienen bij de Belastingdienst om de openstaande schuld te betalen. Je BPM is berekend door jouzelf of door de taxateur en dit ga je ook opsturen.
HIER is daar meer info over te vinden.
In mijn geval is de taxatie gedaan en heb ik alle papieren ontvangen via de taxateur. Deze doe ik op de dag van de keuring van de RDW op de post naar de Belastingdienst.
Een aantal dagen later krijg ik via de belastingdienst een mail met een betaalverzoek voor de BPM. Deze moet je z.s.m. betalen. Wanneer dit betaald is, krijg je binnen een aantal werkdagen je Kentekencard op de post.
Stap 10: Kenteken laten drukken en verzekeren
En dan als laatst... Eindelijk na al het geregel... Krijg je de kentekencard binnen via de post en kan je bij de meeste automaterialenzaak een kenteken laten drukken. Tip! Kies voor de luxe kentekenplaat zodat het er net wat mooier uitziet
Kenteken klaar? Nu tijd om de auto te verzekeren en na goedkeuring kan je zelf zeggen... IK heb zelf een auto geimporteerd uit Duitsland zonder hulp van een bedrijf (welke veelsteveel geld hiervoor vraagt in mijn optiek).
Kostenplaatje:
In mijn mening staat er vrij weinig info op verschillende websites online en is het vooral algemene informatie. Je krijgt zaken te lezen als: neem je eigen kenteken mee, je kan de auto laten afmelden, een tijdelijke kenteken kan je zo halen bij de gemeente, je mag wel/niet rijden met een Duitse kenteken etc etc etc.
Goed, mouwen oprollen en onderzoekmodus aan en vooral, gewoon durven! We zien vanzelf wel waar het fout gaat.
Stap 1: Vind een auto in Duitsland!
Natuurlijk is het belangrijk om een auto te vinden. Dit doe ik persoonlijk via drie websites, namelijk Ebay Kleinanzeige, Mobile DE en Autoscout24.
Ebay Kleinanzeige en Mobile DE zijn uitsluitend Duitse websites en alles wordt in het Duits geschreven. Kan een tikkeltje intimiderend zijn, maar door het gebruik van bijvoorbeeld de Google Chrome webbrowser kan je met een rechter muisknop klik de complete website vertalen naar Nederlands. Dit helpt heel erg met de taalbarriere als je geen Duits spreekt.
Autoscout24 is er gewoon in het Nederlands maar dan moet je de zoekfunctie zo aanpassen dat je autos kan zoeken in Duitsland.
Mijn Mini JCW als voorbeeld.
Stap 2: Contant geld of overboeken?
Na je auto gevonden te hebben, is het van belang om met de verkoper duidelijk af te spreken wat de vervolgstappen zijn. Spreek duidelijk af dat je geintresseerd bent om de auto direct mee te nemen als de koop doorgaat, en vraag naar de mogelijkheden van betalen. Ik ben van mening dat contant geld altijd beter is zodat je niet hoeft te wachten op de bank tot de betaling is geslaagd. Sommige verkopers zijn ietswat makkelijker, die zullen met goed vertrouwen een notificatie van een banknota/overschrijving wel de auto meegeven, maar ik persoonlijk vind dat toch geen fijn gevoel. Eerlijk ruilen van geld en auto
Stap 3: Koopcontract!
Spreek met de verkoper af dat er een simpel koopcontract wordt aangemaakt bij het kopen van de auto waarbij beide partijen ingedekt worden. Een voorbeeld kan je HIER vinden. Uitprinten en naast de auto invullen. Wilt de koper dit niet? Red flag! Zou al meteen mijn twijfels hebben van de staat van de auto.
Stap 4: Afspraak maken bij de gemeente van de verkoper.
Om de auto rijdend mee te nemen, heb je verschillende keuzes. Je kan dit doen met een groene kenteken van een garage of met een zogenaamde Kurzzeitkennzeichen/Zollkennzeichen. Ik ga er vanuit dat wij geen toegang hebben tot een groene kenteken dus hieronder volgt de instructie verder om een tijdelijke kenteken te regelen zodat je veilig en verzekerd(!) terug kan rijden.
Goed, een Kurzzeitkennzeichen of een Zollkennzeichen.
Verschil tussen deze twee is dat de ene een tijdelijke kenteken is welke normaliter voor binnen Duitsland wordt gebruikt en de ander is een exportkenteken welke puur is om de auto te exporteren. Voor het exportkenteken heb je meer gegevens nodig welke ik niet bij de hand had, waardoor ik de keuze heb gemaakt voor een kortlopende kenteken oftewel de Kurzzeitkennzeichen.
De tijdelijke kenteken wordt uitgegeven door de gemeente waar de auto wordt gekocht. Je maakt een afspraak bij de zogenaamde Zulassungsstelle. In mijn voorbeeld, ik heb een afspraak gemaakt via DEZE website omdat de auto verkocht werd in gemeente Meppen.
Spreekt voor zich, een afspraak voor de kurzzeitkennzeichen en deze maak je dan op de dag dat je de auto gaat bekijken. Je krijgt een afspraaksbevestiging per mail welke je moet uitprinten. Ook heb je een poststuk (brief van bank, uittreksel van de gemeente of een andere officiele instantie waar je adres is vermeld) nodig met jouw naam en adres erop omdat ons adres niet geregistreerd staat op onze ID's zoals het wel is in Duitsland. Er is een uitzondering gemaakt voor mij, maar dat is heel uniek omdat de Duitsers over het algemeen super strikt zijn.
Stap 5: eVB verzekering afsluiten
Een van de voorwaarden voor een Kurzzeitkennzeichen is dat je op voorhand al een verzekering afsluit voor het kenteken en dus ook de auto. De verzekering wordt een eVB genoemd en na een aantal websites ben ik terecht gekomen op DEZE website terecht gekomen. Dito prijs, internationaal verzekerd en het belangrijkste is dat ik met Paypal kan betalen. Na betaling heb ik direct alle gegevens ontvangen van mijn polis en deze heb ik allemaal uitgeprint.
Stap 6: D-day
Afspraak bij de Zulassungsstelle gemaakt en uitgeprint? Check.
Verzekering eVB afgesloten en polis samen met groene kaart uitgeprint? Check.
Geld op zak? Check.
ID(Paspoort + rijbewijs)? Check.
Koopcontract uitgeprint? Check.
Poststuk mee? Check.
Goed! Navigatie aan en met 2 personen op pad richting de auto.
Auto aankoop zal ik zelf niet beschrijven, staat genoeg op internet Maar handige tips;
- Wat voor een buurt is het?
- Is de verkoper relaxed of gehaast?
- Waar staat de auto geparkeerd?
- Volledig onderhoudshistorie of een liefhebber die meerendeels zelf alles heeft gedaan? Of juist iemand die krenterig is?
- etc.etc.etc.
Let er ook op dat er geen instanties zijn in Duitsland zoals de RDw of Bovag die km-standen controleren. Het enige wat je dus in Duitsland hebt is goed vertrouwen en een kloppende historie!
Anyway. Je besluit over te gaan tot de koop. Je hebt je afspraak natuurlijk gemaakt bij de Zulassungsstelle en gaat ernaartoe. Je neemt alle papieren mee en de verkoper gaat ook mee. Bij de Zulassungsstelle wordt er aangegeven dat je alle papieren moet geven, dan wordt deel 2 op jouw naam aangemaakt en krijg je een bonnetje welke je moet afrekenen. Na afrekenen kan je met een nieuw bonnetje de kenteken laten drukken en wanneer je de platen hebt kan je terug naar de balie om een mooie sticker te krijgen en krijg je ook meteen alle papieren terug. Top! Je hebt een kenteken voor de auto die geldig is voor 5 dagen inclusief een verzekering.
Terug naar de auto, kenteken op de auto schroeven en dan kan de reis beginnen richting huis.
Vergeet niet nog een laatste keer te tanken in Duitsland scheelt je weer een paar euro's.
Stap 7: Afspraak bij de RDW
Eenmaal thuis aangekomen kan je via HIER een afspraak maken bij de RDW voor een keuring. Als je een beetje haast hebt kan je het beste naar meerdere vestigingen kijken zodat je meer kans hebt dat de afspraak eerder is. In Amsterdam zal de wachttijd langer zijn dan in Zwolle of Rijen bijvoorbeeld.
Voor de dag van de keuring moet je wel een 1-dags kenteken aanvragen bij de RDW. Dit kan je via hun website doen, of je klikt HIER.
Keuring is simpel en zou binnen 10 min klaar moeten zijn als je alles op orde hebt. Je hebt alle delen nodig van het kentekenbewijs, de tijdelijke kentekenplaten, en eventueel als de TUV/APK wordt overgenomen, ook deze papieren.
Stap 8: Keuze is reuze om de BPM te bepalen
Er zijn verschillende manieren om het BPM bedrag te bepalen. Hoewel normaliter de Belastingdienst graag elke cent van je wilt zien, hebben ze bepaald dat jij de voordeligste berekening mag gebruiken voor het invoeren van je auto.
Je hebt 3 berekeningen, namelijk 'Rest BPM op basis van Afschrijvingstabel', 'Rest BPM op basis van Koerslijst' en 'Rest BPM op basis van Taxatierapport'.
Over het algemeen geldt dat een rest BPM op basis van een taxatierapport goedkoper is omdat er een rapport wordt opgesteld door een taxateur op basis van de actuele staat van de auto. Ieder stoeprandschade, krasje, pitje wordt meegerekend waardoor het voordeliger is voor jou om een auto in te voeren.
Enkele uitzonderingen zijn elektrische autos en plug in hybrides. Dan kan een andere berekening voordeliger uitpakken.
Ik heb gekozen voor een taxateur, en deze heeft de auto op locatie getaxeerd. Ik heb het taxatierapport ontvangen en deze uitgeprint.
Stap 9: BPM betalen na de RDW keuring
Na de RDW keuring moet je een verzoek indienen bij de Belastingdienst om de openstaande schuld te betalen. Je BPM is berekend door jouzelf of door de taxateur en dit ga je ook opsturen.
HIER is daar meer info over te vinden.
In mijn geval is de taxatie gedaan en heb ik alle papieren ontvangen via de taxateur. Deze doe ik op de dag van de keuring van de RDW op de post naar de Belastingdienst.
Een aantal dagen later krijg ik via de belastingdienst een mail met een betaalverzoek voor de BPM. Deze moet je z.s.m. betalen. Wanneer dit betaald is, krijg je binnen een aantal werkdagen je Kentekencard op de post.
Stap 10: Kenteken laten drukken en verzekeren
En dan als laatst... Eindelijk na al het geregel... Krijg je de kentekencard binnen via de post en kan je bij de meeste automaterialenzaak een kenteken laten drukken. Tip! Kies voor de luxe kentekenplaat zodat het er net wat mooier uitziet
Kenteken klaar? Nu tijd om de auto te verzekeren en na goedkeuring kan je zelf zeggen... IK heb zelf een auto geimporteerd uit Duitsland zonder hulp van een bedrijf (welke veelsteveel geld hiervoor vraagt in mijn optiek).
Kostenplaatje:
Laatst bewerkt door een moderator: