Auto laten rijden zonder gas te geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jochus

Actief lid
Ik heb eventjes gezocht, maar ik moet eerlijk toegeven, ik weet niet goed welke zoektermen ik zoal kan gebruiken, en krijg dan ook onnoemlijk veel resultaten.

Deze is meer een vraag in de zin van 'doe ik iets mis', en hier komt ie:

Als ik op voorhand weet dat ik moet stoppen, ga -als dat mogelijk is- de auto een heel eind laten uitbollen. Dit doe ik vaak door telkens een versnelling lager te gaan. Zo gebeurt het 's nachts wel eens dat ik toekom in tweede versnelling voor het rood licht (er zit toch niemand achter me), en niet hoefde te stoppen voor het licht, omdat wanneer ik aan de stopstreep ben weer gas kan geven.

Doordat dit nogal een gewoonte is, merkte ik hoe de auto zichzelf 'goed' voortrekt enkel in de versnelling, zonder gas te geven.

Zo rijd ik ongeveer 30 wanneer de auto in z'n vierde staat. Dat vind ik natuurlijk superrr, gezien 3/4 van Brugge zone 30 is.

Gevolg is dat ik optrek tot iets sneller, en de auto in vierde zet. Dan trekt de auto zichzelf voort. Dit resulteert dan ook in een erg zuinig gedrag, waar een zone 30 dat anders niet is vind ik.

Het spreekt natuurlijk voor zich, dat ik wanneer ik gas moet bijgeven, ik terug naar een lagere versnelling schakel.

Maw, de auto bolt maar wat in vierde om 30 te rijden, maar als ik de motor moet aanspreken ga ik wél naar de juiste versnelling.


Mijn vraag hierbij is, of dit bollen schadelijk zou kunnen zijn voor de motor? Ik merk er zo meteen niks nadeligs aan, maar is het ook zo gemakkelijk als het lijkt?
 

Gieliovd

Forumguru
Ik doe dit zelf vaak in de file bij wijze van een soort cruise control.

De auto verbruikt evengoed volgens de boordcomputer wel een behoorlijke hoeveelheid brandstof.

Je moet proberen te voorkomen dat de motor té weinig toeren gaat draaien want dan gaat hij een beetje stikken, slecht verbranden, roetaanslag krijgen in de motor etc..

Verder weet ik het niet.
 

Jochus

Actief lid
Zo zie ik het ook, als 'n soort cruise-control (die ik niet heb), die werkt op lage snelheid.

Of ie meer gebruikt hangt volgens mij af van wanneer precies je dit doet. Ik doe het als ik boven die snelheid zit, dan zakt ie zogezegd weer.

En enkel wanneer ik niet moet remmen of bochten maken etc, want dan gaat de motor sowieso werken om weer aan dat 'niveau' te rijden (zelfs zonder gas te geven), en is mijn inziens niet goed in de verkeerde versnelling.

Bijvoorbeeld in mijn straat; die is kaarsrecht, en lang, een beetje een gekke plek voor een zone 30 :1884: Maar wel ideaal om op die manier te 'rijden'.
 

cvegreen

Forumguru
Als je geen tientallen kilometers na elkaar zo rijdt is dat helemaal geen probleem. Let wel , op stationair toerental u wagen laten rijden verbruikt meer dan je zou denken , spreek op zo'n moment eens je BC aan , je zult verbaast zijn van het hoge verbruik. Ik doe het ook hoor , als ik op de rijksweg van roeselare naar izegem rij , ga ik me ook laten uitbollen en steeds verlagen van versnelling , zo verbruikt de wagen helemaal niets. Je hebt dan ook het voordeel dat je niet van 0 terug naar je gewenste snelheid moet gaan. Wat ook weer resulteert in zuinig gedrag. Dat is namelijk wat je moet doen als je zuinig wil rijden , afstand houden vooruit kijken . Ik geloof dat dit anticiperen noemt. Is vrij rustgevend ook vind ik .
 

Sportline

Senior Member
Dit heeft volgens mij allemaal te maken met 'het nieuwe rijden'.Afstand houden en ver vooruit kijken en anticiperen op je mede weggebruikers. De auto meer laten uitrollen voor een stoplicht of rotonde. Het bespaard zeker op je remschijven en remklouwen en het is veel rustiger rijden alleen ik merk dat veel mensen dat nog niet weten of doen. Mij is het zo aangeleerd tijdens de het lessen bij de auto en vrachtwagen.
 

Jochus

Actief lid
Voor mij was dat de reden dat ik m'n examen opnieuw moest doen. De ouwe rot vond dat ik verkeerd koppelde. "Je moet minder aan die koppeling komen, gewoon laten uitbollen in vierde". Dus niet naar beneden schakelen vond hij.

Gek genoeg was dat net het advies van de tweede instructeur, bij wie ik slaagde en het opzettelijk niet deed... Achja.

Maar het is meer met het blijven rijden zonder gas geven dat ik vragen bij heb, dat uitbollen lijkt me wel klaar: goed idee.
 

cvegreen

Forumguru
Maar het is meer met het blijven rijden zonder gas geven dat ik vragen bij heb,


Denk eerlijk gezegd dat het nergens kwaad voor kan. Ik doe dit als ik ik in de file sta ook. Andere momenten waar ik kan gebruiken heb ik niet zo vaak. Maar gelijk je zegt , in brugge geldt vaak de 30 km/u en dan zou dat inderdaad handig zijn als je hem in zijn 4 gewoon op stationair toerental hebt en die 30 km/u haalt. Ik zou zeggen ga er voor , zie niet in wat daar verkeerd kan mee zijn. Behalve dan dat hij wat kan vervuilen , maar dat maak je snel weer goed als je weer eens moet van uit stilstand vertrekken .
 

Gieliovd

Forumguru
Uitrollen = het nieuwe rijden.

Het is wel belangrijk om in deze rijstijl niet te weinig toeren te draaien waardoor de motor moet gaan "zwoegen".

Als je bijvoorbeeld wat vlotter wilt vertrekken omdat de anderen opeens gas geven is het verstandig om niet uit de 4 weg te proberen te komen, want vanuit 1000 toeren in de vier vlot optrekken betekent vol gas.
 

cvegreen

Forumguru
Uitrollen = het nieuwe rijden.

Het is wel belangrijk om in deze rijstijl niet te weinig toeren te draaien waardoor de motor moet gaan "zwoegen".

Als je bijvoorbeeld wat vlotter wilt vertrekken omdat de anderen opeens gas geven is het verstandig om niet uit de 4 weg te proberen te komen, want vanuit 1000 toeren in de vier vlot optrekken betekent vol gas.

Jochus heeft het toch zelf aan ,dat hij dan naar een comfortabelere versnelling gaat als hij gas gaat bijgeven.
Ik rij zo vaak mogelijk in een zo laag mogelijk toerental , maar niet onder de 2000 rpm. want als je dan gas moet bijgeven voel je meteen dat die motor echt moet zwoegen om hoger op te komen. Dus ik tracht steeds tussen de 2à3000 rpm te bengelen .
 

neoproject

Actief lid
Zou je dan niet moeten stilvallen? Ik kan me voorstellen dat wanneer ik 30 rijd in 4de mijn wagen begint te sputteren. De kans dat ik een wiplash krijg is groot denk ik :)

Zou dit niet zijn omdat je koppeling niet zo goed meer is dat hij nt zo vlug stilvalt?
 

Jochus

Actief lid
Zou je dan niet moeten stilvallen? Ik kan me voorstellen dat wanneer ik 30 rijd in 4de mijn wagen begint te sputteren. De kans dat ik een wiplash krijg is groot denk ik :)

Zou dit niet zijn omdat je koppeling niet zo goed meer is dat hij nt zo vlug stilvalt?

Probeer het eens als je de kans hebt zou ik zeggen. Gewoon rijden tot je in vierde zit, en dan alles loslaten. Op n verlaten weg moet dat wel lukken.

Bij mij vertraagt ie dan gestaag, en houdt dan een +/- constante snelheid aan.

edit: sowieso als je loslaat gaat de auto niet stilvallen denk ik, heb dit met m'n vaders auto ook eens geprobeerd (Renault Scenic), en die blijft ook gewoon trekken. Alleen is de snelheid niet ideaal daarin. En echt uitvoerig heb ik dat niet kunnen testen want ik rij niet vaak met die wagen... Te nieuw, te hoog, te zacht, te groot.
 

Gieliovd

Forumguru
Nee hoor NeoProject,

De auto zal nooit stilvallen. De motor heeft voldoende kracht om op het stationaire toerental door te rijden mits de weg vlak is. Als de motor meer kracht moet gaan leveren zal de motor echter terugvallen in toeren, onder het stationaire toerental en vervolgens af slaan.

Ik rij heel vaak gewoon op mijn stationaire toerental, in de file.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan