auto onderhoud duur; weten we toch

bobby45

Actief lid
EU geschokt: auto-onderhoud duur!

woensdag 21 juli 2010
Een algemeen persberichtje meldde onlangs dat de autoprijzen in ons land stabiel blijken. Geen schokkend nieuws dus. Maar een EU-commissaris merkt wel op dat reparatie en onderhoud van auto’s vorig jaar duurder werden. Een prijsstijging die in hoge bestuurlijke kringen tot ontzetting leidt. Hoe erg is het in de garagebranche?

185370_657_1279702970795-werkplaatsinrichting.jpg

Onze Neelie Kroes haalde als concurrentie-commissaris van de EU nogal eens het nieuws met zeer kritische vragen en forse maatregelen, vooral als grote bedrijven de consument een oor aan naaiden. Opvolger Joaquin Almunia, tevens vice-voorzitter van de Europese Commissie, wil ook in het nieuws komen.

Goede maatregel?
Hij jaste eind mei een nieuwe concurrentieregeling voor het autobedrijf erdoor, want per 1 juni liep de oude BER af. Een maand later komt hij met Europese cijfers over prijsontwikkeling bij auto’s die, hoe toevallig, aangeven dat de nieuwe regels precies goed zijn. Het gaat om de prijsontwikkeling in 2009. Waarin Nederland opvalt omdat in geen enkel ander Europees land de reële autoprijzen van januari 2010 precies gelijk bleven aan die in januari 2009. Geen positieve uitschieter, trouwens. Over de hele Europese Unie gerekend daalden de autoprijzen met 0,6%, in de Eurozone zelfs 2,1%.

Evengoed is commissaris Almunia ‘uiterst opgetogen’. Sterke concurrentie houdt de autoprijzen stabiel, daarom kan voor autoverkoop de oude concurrentieregeling best nog tot in 2013 van kracht blijven.
‘Ontzet’ is de commissaris dat de prijzen voor reparatie/onderhoud met 1,5% en die voor onderdelen met 0,5% stegen. Heel terecht dus dat hier sinds 1 juni wel nieuwe concurrentieregels gelden, om vooral het goedkoper werkende universeel autobedrijf te ondersteunen.

Geen invloed slooppremies?
Zouden wij, als EU burgers, moeten delen in de ontzetting van commissaris Almunia die een officieel EU-persbericht vermeld? Wat wij ten enen male missen is een verwijzing naar de slooppremies die vele landen in 2009 kenden.
Deze zitten niet rechtstreeks in de vergelijking van consumentenprijzen. Een slooppremie wordt apart uitgekeerd. Maar wel verwerkte menig importeur eigen ‘slooppremies’ als korting in de consumentenprijs. Voor hen die geen geschikte sloopauto konden inleveren, of als extra bonus om nog meer burgers te verleiden in crisistijd een nieuwe auto te nemen.

Dit effect zit niet in onderhoud- en onderdeelprijzen. Is het raar dat autoprijzen een half procentje dalen, maar onderdeelprijzen een half procent stijgen? Is het vreemd en vreselijk dat onderhoud en reparatie nog meer in prijs stijgen, dus kennelijk het urentarief oploopt? Zou commissaris Almunia weten waar het autobedrijf het meest op leeft, op autoverkoop of op de werkplaatsomzet?

185373_657_1279702970781-peugeot-207.jpg

Volgens de EU prijsvergelijking scheelt het exclusief belasting maar even 39,7% of je deze auto koopt in Frankrijk, of op Malta.

Populaire auto’s
Tevreden is de EU over afgenomen autoprijsverschillen tussen lidstaten, werkelijk een punt voor Europese concurrentieregeling. Over het geheel namen die verschillen af tot 8,5%. Behalve in de Eurozone, waar ze iets stegen tot 6,5%.
Dat zou dan wel liggen aan de slooppremies. Grote vraag naar kleine auto’s, dus geen aanleiding ze superscherp te prijzen. Weinig angst dat iemand ze in een goedkoper EU-land haalt, nergens een overschot aan auto’s dat men best wil exporteren.
Geschokt zijn wij eerder over een lijstje van prijsverschillen bij populaire modellen in de EU. Dat kan iedere EU burger naslaan.
Hier zien we toch verschillen tussen het goedkoopste en duurste land van 25 tot zelfs 50%! Maar dat gaat dan over prijzen vóór belasting. U zult zien, buitenslands shoppen voor een Audi of BMW heeft niet zoveel zin, als je de kosten en moeite meerekent om hem van ver te halen. Maar voor een populaire Franse auto ligt dat anders.

Voedselprijzen
Helaas kunnen we een even gedetailleerd rapport over de kosten van reparatie en onderhoud aan auto’s niet vinden in de EU archieven. Dus ook geen bewijs dat de concurrentie tussen allerlei soorten autobedrijven tekort schiet, zodat de prijzen onterecht stijgen.
Meer en duurdere testapparatuur, kan dat ook de prijzen opdrijven? Steeds gecompliceerder en dus duurder onderdelen, eventueel? Of echt, zoals commissaris Almunia suggereert, gemene dealers die teveel greep op de onderhoud/reparatiemarkt hebben?
Aan de andere kant haalt de EU aan dat bij een ‘standaardpakket’ van zestien voedingsmiddelen het prijsverschil binnen de EU liefst 34,4% was in 2008. Een stuk erger dan bij auto’s. En veel belangrijker voor de burger, dus doe dáár eens wat aan, zouden wij denken.http://www.amt.nl/web/Nieuws/Ondern...nderhoud duur!&WT.mc_id=mail_AMT_21 juli 2010
 
Bovenaan Onderaan