Auto reageert niet op gaspedaal

bluskabouter

Forumguru
Medeforummers:

wie herkent dit?
onze fabia II combi van sept 2011 reageerde gisteravond niet op het gaspedaal.
Mijn vrouw stond stil,met aangetrokken handrem op een helling.
motor draaide en de versnelling stond in 1.
ze liet de koppeling opkomen en wilde gas geven om weg te rijden, echter de auto reageerde niet op het gaspedaal.
ze heeft de auto terug laten rollen tot ze weer op een vlak gedeelte stond, liet de koppeling wederom opkomen en nu regeerde de auto wel en kom ze zo wegrijden.
wat kan hiervan de oorzaak zijn?

mr2cv

Lid
Had ze wel het goede pedaal te pakken...? Even zonder dollen, klinkt als een electronisch gaspedaal die geen signaal afgeeft over de stand van het pedaal. Gezien de 1.2TSi is er een grote kans dat de auto uitgerust is met een electronisch gaspedaal. Er is dus geen gaskabel meer die de gasklep bedient, maar een potmeter in het pedaal, die via electronisch signaal aan de motor de stand van het gaspedaal doorgeeft. De ECU zet dit signaal weer om in een bepaalde stand van de gasklep. Kan zijn dat er in dit traject wat hapert. Misschien dat de dealer het als foutcode kan uitlezen?

Groet, Arjen

Ik vermoed dat dit niet kan uitgelezen worden als foutcode, behalve als er geen signaal of een signaal buiten de grenzen van het mogelijke krijgt.
Wat de dealer zou moeten kunnen doen is de waarden opvragen die de gaspedaal doorstuurt naar de ECU. Als die waarden niet mooi stijgen en terug dalen bij het indrukken van de pedaal zit het daar al niet.

Antera

Donateur
kan zijn dat er wel en foutcode achter gebleven is maar niet zeker. dit is inderdaad wel de tekenen van een niet goed werkende gaspendaal

alexis

Lid
Hoi Bluskabouter,

Ik heb dit gehad met mijn toen nog nieuwe Greenline. Er stond nog geen 2000 kilometer op de teller toen ik in Spanje probeerde een ondergrondse parkeergarage uit te rijden. Halverwege de helling zat een sensor die de buitendeur open moest maken, maar dat ging nogal langzaam. Ik moest dus op de (steile) helling stoppen, en kwam daar (toen de deur eenmaal open was) niet meer weg. De motor loeide wel een beetje, maar er kwam geen trekkracht vrij om tegen de helling op weg te rijden. Na een paar pogingen maar helemaal naar onderen laten zakken en met een aanloop (en wat lagere snelheid) de helling opgereden. Een beetje met kromme tenen, maar de deur was voldoende open toen ik boven aan kwam ;)

Weet niet of dit een gaspedaal issue is (het is een andere motor dan jouw 1.2 TSI), of dat het te maken had met het nog niet goed ingereden zijn van de 1.2 TDI (heb er nu geen last meer van).

Groeten,

Alexis

Renkie

Forumguru
Bij de meeste VAG auto's kun je niet het gas en rempedaal tegelijk bedienen, dus stel ze raakte het rempedaal aan terwijl er tegelijkertijd gas gegeven werd dan kan dit ook verklaard worden.

zou het ook niet te maken kunnen hebben met het Hill-holder systeem?
in zovere die aanwezig is...
misschien geniet deze de voorkeur, bij bergop staan i.p.v de handrem.
is maar een gokje

MarcoO2

Forumguru
Bij de meeste VAG auto's kun je niet het gas en rempedaal tegelijk bedienen, dus stel ze raakte het rempedaal aan terwijl er tegelijkertijd gas gegeven werd dan kan dit ook verklaard worden.
Is dat zo? Bij alle VAG-auto's waarin ik heb gereden, gaat dat prima! Het toerental wordt wel teruggeregeld, maar 't gaat best!

MacManiac78

Forumguru
Als dit nou nou eens voorkomt... Handrem gebruiken, even de sleutel uit het contact, de deuren vergrendelen, de deuren weer ontgrendelen, starten, handrem los en rijden.
Het is inderdaad hill-hold, ik heb het namelijk zelf ook eens meegemaakt. De motor reageert wel degelijk op het gaspedaal, maar gezien de helling worden de remmen hard aangeknepen. Als de motor niet reageert op het indrukken van het gaspedaal, dan is er iets anders aan de hand.... een falende luchtmassameter o.i.d.

Noord26

Forumguru
Waarom iedereen over 1 kam scheren? Er zijn genoeg mensen met dyslexie, om maar een andere inslag te geven.

Je hoeft je er niet aan dood te ergeren. Niemand brengt het er op den duur levend vanaf.. :smirk:

MacManiac78

Forumguru
Kheb ún andáh probleejm, kben Hagúhneez. Ktiep gwoon soás kpraat. Normaaw sgelt ik oak, maah dah ken hieah' nie.
Sjooowww... dat ook weer helder.
PS... TYPO's zijn ook hersteld-t-dt*. Bedankt voor het M****N-n**ken.
De één leverd-t-dt * een pro-actieve positieve bijdrage.... de ander.. euhmmm....:ahum: NIET?

Iedereen zijn eigen competenties! :xyxthumbs:

* doorhalen wat niet van toepassing is.

SuX-7!

Bovenaan Onderaan