Auto schokt met file rijden.

deruwe

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 jaar een skoda fabia uit 2002 met een aqw motor. Al een tijdje merk ik tijdens het rustig rijden/file rijden in de eerste en tweede versnelling dat de auto schokt. Versnellen gaat prima, als ik het gas los laat of als ik in een constante snelheid blijf rijden dan begint de auto te schokken en rolt weer normaal als ik de koppeling intrap. Dit is een zeer irritant probleem en wil niet gelijk naar de garage vanwege de vaak hoge kosten en hoop dat jullie kennis over skoda auto's mij verder kan helpen.

De auto heeft er ongeveer 90.000 km op zitten en heeft 2 maanden geleden een grote beurt gehad met als bijzonderheden een nieuwe koppaking, klepdeksel pakking, bouten enz.

Offtopic: 2 jaar geleden had ik een acount aangemaakt met dezelfde naam maar is waarschijnlijk verwijderd met onbekende reden dus vandaar dat ik een nieuwe heb aangemaakt.

Groetjes,
deruwe
 

darkprojectx

Forumguru
ik zou zeggen vuil gasklephuis of vacuumlekje
maar het kan ook iets elektronisch zijn, uitlezen is dan de makkelijste optie om te troubleshooten.
 

ronald_j

Actief lid
Toevallig heb ik deze week het gasklephuis laten reinigen omdat ik met vergelijkbare problemen zat.
Daar is het flink van opgeknapt.

Het probleem lijkt te zijn dat de servo niet meer lekker kan bewegen door de aanslag. Daardoor blijft hij jitteren.

Hiervan werd geen foutmelding gelogd.
 

deruwe

Nieuw lid
Er was al naar het gasklephuis gekeken en die was schoon.

Een monteur heeft even een stukje gereden en zijn conclusie was dat de motor bij een bepaald toerental onregelmatig loopt en vervolgens begint te schokken. Hij denkt dat het aan de ontsteking licht en de auto wordt binnenkort uitgelezen.

Wat ik in mijn startpost vergeten ben te melden is dat als ik de auto laat uitrollen (maakt niet uit welke versnelling) dat de auto bij 1100 toeren één schok geeft en vervolgens weer normaal verder rolt.
 
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 jaar een skoda fabia uit 2002 met een aqw motor. Al een tijdje merk ik tijdens het rustig rijden/file rijden in de eerste en tweede versnelling dat de auto schokt. Versnellen gaat prima, als ik het gas los laat of als ik in een constante snelheid blijf rijden dan begint de auto te schokken en rolt weer normaal als ik de koppeling intrap. Dit is een zeer irritant probleem en wil niet gelijk naar de garage vanwege de vaak hoge kosten en hoop dat jullie kennis over skoda auto's mij verder kan helpen.

De auto heeft er ongeveer 90.000 km op zitten en heeft 2 maanden geleden een grote beurt gehad met als bijzonderheden een nieuwe koppaking, klepdeksel pakking, bouten enz.

Offtopic: 2 jaar geleden had ik een acount aangemaakt met dezelfde naam maar is waarschijnlijk verwijderd met onbekende reden dus vandaar dat ik een nieuwe heb aangemaakt.

Groetjes,
deruwe

Hé de "" Ruwe ""

Komt me zeer bekend voor.
Ik leg dagelijks vele kilometers in de file af voor ik gas kan geven ( coentunnelfile etc ).
Bij mij houd de Fabia in of schokt rond de 1000 á 1200 toeren.
Dit doet zich bij mij voor op G3 alswel op benzine.
Welliswaar is het op benzine veel minder maar toch ... héél irritant.
Ik doe het al 45 K km's met deze auto op deze manier.
Er staat nu 202 000 km op de teller, G3 vanaf geboorte en gekocht met 163 K km's op de teller okt. 2008.
En er is nog nooit een oplossing gevonden voor dit fenomeen.... door niemand !!
Allemaal heel vreemd, zeker gezien regelmatige bezoeken aan de dealer met ( deze?? ) fu... Skoda fabia.
Alle suggesties trouwens al na laten pluizen en uitlezen ( kabelboom, gasklep, bobines, sensoren, software ), motor loopt perfect volgens de diagnose comp. en dus v.w.b. het inhouden GEEN !! storingsmeldingen in het geheugen te zien.
( helaas is het NIET altijd de veel genoemde gasklep , dat zou wel erg makkelijk zijn !)

Iemand ECHTE oplossingen of suggesties voor ons ?? is ondertussen ZEER welkom !

Ben trouwens héél teleurgesteld in de kennis en kunde van menig skodamonteur, ik ben dan ook héél trots en blij dat de jongens die ik opleid voor de vliegtuigindustrie beter kwaliteit bieden, dit zodat we met zijn allen met een gerust hart in een vliegtuig kunnen stappen.
Diagnose software en uitlezen betekend bij ons uit kunnen lezen wat er loos is, en het probleem oplossen.
Dit in schril contrast met slechts een rekening uitschrijven en géén oplossing bieden voor het probleem.
Maar ja da's een heel andere wereld.................................


Vr. groeten Claymore
 

deruwe

Nieuw lid
Zijn er nog meer leden met een mpi motor met dezelfde kwaal?

Mijn auto is al een hele tijd niet bij de dealer geweest en vraag me af of er een nieuwe firmware is voor deze auto, iemand die daar meer info over heeft en misschien weet of de software uberhaupt invloed kan hebben op de loop van de motor?
 

Rolle

Senior Member
Zou het niet kunnen dat er ergens een foutje geslopen is in het motormanagement systeem?
Evt. de auto eens binnen steken bij een chiptuner? Meen ergens gelezen te hebben dat een auto na het chippen op sommige momenten niet helemaal mooi liep en schokte, programma aangepast en probleem opgelost.
 

darkprojectx

Forumguru
inderdaad, investeren in een andere nokkenas levert je dan meer op

meer ontopic, mijn auto heeft er ook weleens last van dat hij hikt, maar nu gaat hij WEER 25 mei naar de Skoda dealer........
begin al een tikkie moe te worden van de Skoda kwaaltjes..
 

rem_11

Nieuw lid
Dag Allemaal,

Ik had hetzelfde probleem. De koelvloeistof temperatuursensor heb ik vervangen en opgelost was het.
Deze is vaker kapot bij skoda. Het is een soort automatische regeling dat als de motor koud is er meer benzine ingepompt word. Mocht deze kapot zijn ( wat hij niet aangeeft), dan kan de auto gaat schokken.

Bij mij was dat de oplossing. Prima zelf te vervangen. 25 euro bij Brezan.

Groeten,

Remco
 
Hoi Remco,

Dank voor je reactie,

1 maand geleden is de sensor vervangen vanwege een motormanagement lampje.
Bij uitlezen kwam er een veelvuldige melding vanaf de sensor die je noemt.
( Raar genoeg geen enkele verandering in temperatuurmeting in het dashboard, raar maar waar )
Het schokeffect is helaas niet verdwenen en lijkt er voor dit moment dus niets mee te maken te hebben.
Is ook al bijna 2 jaar aanwezig bij het genoemde filerijden, daarbuiten geen vuiltje aan de lucht v.w.b. het schokken.

Het had een fijne en bruikbare tip van je kunnen wezen, maar helaas.
Bedankt voor het meedenken en melden van jouw ervaringen.

greetings, Claymore.
 

deruwe

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie remco, ik zal het eens proberen.

Er staat geen foutcode in het storings geheugen
 
Bovenaan Onderaan