Auto schokt tijdens rijden

Skodamind

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Mijn Felicia 1.3 50KW schokt voortdurend tijdens het rijden. Dit is vooral te merken bij snelheden tot 60 KM/U. Het is dan net of hij een benzinetoevoer of ontstekingsprobleem heeft. Er is al het een en ander vervangen namelijk de lambdasensor (volgens de dealer vanwege vanwege verkeerde waardes uitgelezen aan de computer) en het ontstekingsblok en tevens is het gasklephuis gereinigd maar het probleem blijft. Heeft iemand een idee waar ik het nog verder zoeken kan?

kobus1960

Nieuw lid
Luchtmassameter? Die geeft dat effect wat je beschrijft indien defect, hoeft niet altijd uit te lezen.

The bone collector

Senior Member
Nergens, in een 1.3 zit geen luchtmassameter. Maar een oplossing voor jouw probleem kan ik ook niet meteen verzinnen. Misschien het spruitstuk?

humberto

Nieuw lid
Hallo Skodamind,heb je de oplossing gevonden ? ik heb hetzelfde probleem nu,groetjes

humberto

Hallo allemaal,

Mijn Felicia 1.3 50KW schokt voortdurend tijdens het rijden. Dit is vooral te merken bij snelheden tot 60 KM/U. Het is dan net of hij een benzinetoevoer of ontstekingsprobleem heeft. Er is al het een en ander vervangen namelijk de lambdasensor (volgens de dealer vanwege vanwege verkeerde waardes uitgelezen aan de computer) en het ontstekingsblok en tevens is het gasklephuis gereinigd maar het probleem blijft. Heeft iemand een idee waar ik het nog verder zoeken kan?

ArjanGr

Senior Member
Zelfde probleem gehad met mijn Felicia 1.3 50 KW. Ik heb toen een brandstofsysteemreiniger bij de benzine gedaan. Na 300 km rijden met het benzine / reiniger mengsel, en het probleem was voorbij. Een heel goed spulletje, en heel niet zo duur, is Wynn's benzine +plus+ injector cleaner. 11 euro ongeveer kost zo'n flesje. Ik heb 't gewoon bij de Brezan opgehaald.

Dit spul is sowieso nooit verkeerd om eens in de zoveel tijd te gebruiken bij deze oude auto's. En baad het niet, schaad het niet. Bij mij deed het wonderen. Dat schokkerige en inhoudende gedrag had ik ook met snelheden tot 60 km/h, daarboven deed ie het wel goed. Na dat flesje, reedt ie weer als een zonnetje.

humberto

Nieuw lid
Bedankt voor de tip ArjanGr heb een andere warmtesensor gekocht ( 41 € ) ,maar bleek dat de oude nog goed was.OOk de carburator goed schoongemaakt.
Geeft nu steeds een tijdje teveel toeren alke keer als ik gas geef daarna zakt het,maar erg lastig en natuurlijk veel verbruik.
Ga niet meer naar een mecanico,is me te duur op dit moment.
Zal zo een busje cleaner voor de brandstof gaan kopen en hoop dat het zal lukken.
groetjes en goede week verder

ArjanGr

Senior Member
Dat te veel gas en na tijdje weer normaal stationair klinkt heel bekend in de oren. Dit komt omdat je aan je gasklephuis hebt gezeten.
2 opties:
- De simpelste (proberen waard) is je auto op contact zetten(stand 1). Wacht minimaal 10 seconden. Het gasklephuis wordt dan automatisch gereset. En start dan de auto.
- Als dit niet helpt. Zoek even een Bosch car Center in de buurt en bel of ze tijd hebben om je auto uit te lezen en je foutcodes te verwijderen (die ontstaan zijn doordat je aan je gasklephuis hebt gezeten). Dit heeft bij mij altijd geholpen.

Is het stoterige rijden al verholpen met de brandstofsysteem reiniger?

humberto

Nieuw lid
Dat te veel gas en na tijdje weer normaal stationair klinkt heel bekend in de oren. Dit komt omdat je aan je gasklephuis hebt gezeten.
2 opties:
- De simpelste (proberen waard) is je auto op contact zetten(stand 1). Wacht minimaal 10 seconden. Het gasklephuis wordt dan automatisch gereset. En start dan de auto.
- Als dit niet helpt. Zoek even een Bosch car Center in de buurt en bel of ze tijd hebben om je auto uit te lezen en je foutcodes te verwijderen (die ontstaan zijn doordat je aan je gasklephuis hebt gezeten). Dit heeft bij mij altijd geholpen.

Is het stoterige rijden al verholpen met de brandstofsysteem reiniger?

Goedenavond Arjan,heb je raad opgevolgd en een tijdje met het contact aan gewacht.
Lukte niet,maar een monteur vertelde me ook dat het gasklephuis te versleten is waarschijnlijk en dat ik er een moet zoeken op een sloperij.
Ga dt doen,al zijn de onderdelen voor een Felicia niet zo gemakkellijk te vinden.
Wat ik nu doe om de toeren naar beneden te krijgen zolang als ik dit probleem nog heb is,wanneer ik bv voor een stoplicht kom te staan,de auto even in zijn 2 laat staan,iets de koppeling omhoog en dan komen de toeren naar beneden.
Met de cleaner geen resultaat,maar kon ook geen kwaad ddenk ik

groetjes en zal het resultaat melden

humberto

The bone collector

Senior Member
Let wel, jullie spreken over een licht verschillende motor. Humberto heeft een 1.3 single point injection. Ik ben er nog steeds niet achter of die überhaupt wel kan uitgelezen worden. Oplossing van de ECU reset, na het verwijderen van het gasklephuis, is dus misschien geen optie bij Humberto.

ArjanGr

Senior Member
Ik had idd. niet gezien dat je een ander type brandstof injectie hebt.
Om te kijken of dit type uit te lezen is, zou je even aan pagasierszijde aan de binnenkant onder het dashboard kunnen kijken.
Dus waar je benen normaal zitten, aan de onderzijde van je handschoenenkastje (in mijn geval passagiersairbag) en dan aan de rechter zijde.
De stekker verbinding, om hem aan te kunnen sluiten, zat bij mij op die locatie.

Als daar een OBD aansluiting zit, lijkt het me dat die gewoon uit te lezen is. Niet bij de dealer overigens, maar wel bij een bosch car center.

En succes met je zoektocht naar een ander gasklephuis.. Een site waar ik wel eens op kijk of er sloop onderdelen aangeboden worden is:
Skoda Felicia Gasklephuis voorraad
Er worden er 7 aangeboden, weet niet of de goede erbij zit. Ze willen ze vaak ook wel opsturen.

Bovenaan Onderaan