Auto schommelt

Hallo,

Ik heb een skoda octavia van bouwjaar 2006. Het is een 2,0 tdi 140 pk.

Ik heb ruim een jaar een probleem waar ik niet van af kom.

In de binnenstad schommelt mijn auto helemaal niet. Maar als ik harder rijd dan 80 km per uur dan begint hij te schommelen. Bij 100 schommelt hij helemaal. Het komt (zi voelt het) van achter. Stuur trilt niet. Velgen zijn niet krom. Nieuwe banden eronder gezet. Draagarm rubbers ook vervangen.
Veren zijn goed. Ben bij diverse garages geweest (skoda vw ford garage in heerlen plaatselijke garages). Elk monteur zegt wat maar helaas geen oplossing. Heeft iemand enig idee wat de oplossing kan zijn?

Cordoba

Forumguru
Veren zijn goed, maar de schokdempers?

Ook al eens gekeken of ie ook schommelt als je bij bijv. 100 km/u de koppeling intrapt, zodat de auto uitrolt. Mogelijk zit het effect in een homokineet die versleten is, als er geen aandrijving is, moet het dan wegzijn.

Skoda2006

Nieuw lid
Hallo Elitehunter en anderen,

Ook ik heb een Skoda Octavia uit 2006 die schommelt boven de 80 km/uur. Het filmpje wat jij gemaakt hebt zou zo in mijn auto gemaakt kunnen zijn. Ben jij inmiddels achter de oorzaak of kan iemand anders mij raad geven?

Volgens de garage zou het canvasbreuk zijn, maar met nieuwe banden is het probleem gebleven.
Bij hogere snelheid gaat ie schommelen; de auto deint heen en weer op de carrosserie alsof ik in een bootje zit.
Bij hogere snelheid, een hobbel in de weg of bocht naar rechts kan de deining inzetten en blijft de auto schommelen. schommeling lijkt van achteren te komen.
Schokdempers lijken goed, bij een paar keer indrukken komt de auto direct weer in rust, schokdempers lekken niet maar bij de achterdempers zijn de rubbers eromheen totaal verweerd en zijn nog nooit vervangen (315.000 km op de teller).
Ikzelf heb het idee dat het aan de spiraalveren ligt, kunnen die te slap zijn geworden? Bij rijden over drempels deint de auto niet na.
Als ik met vier of vijf personen of met de caravan achter de auto over een hoge drempel ga komt de trekhaak soms met een klap op de drempel. Misschien moet ik de schokdempers achter vervangen en dit combineren met stuggere spiraalveren?

Adviezen en goede ideeen zijn zeer welkom.

Maggy

Forumguru
@Skoda2006 en de topicstarter, ook ik heb een o2 uit 2006, met een 2 ltr tdi, en het weggedrag dat jullie beschrijven is mij onbekend. Bij mijn auto.
Skoda2006 schrijft dat de dempers oke lijken, dat lijkt me sterk, na een ton zijn je dempers vaak al redelijk halverwege de levensduur, en soms al gewoon af, afhankelijk van gebruik. Het verneukeratieve van dempers is dat je het niet merkt dat ze versleten zijn, totdat je ze vervangt, dan vraag je je af hoe het mogelijk is dat je dit over het hoofd hebt gezien.
Dus ja, ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat de schokdempers totaal versleten zijn en niets meer doen.
Mijn combi met 375 op de teller heeft bij mij ook al eens een nieuwe set rondom gehad, en dat verneem je heel duidelijk.
Als je zelf handig bent, en het juiste gereedschap hebt ( veerspanners voor de voorveren!! En niet zonder proberen, er zit heul veul kracht achter!!), dan kost het klusje rondom je ongeveer een dagje prutsen en pak em beet: tussen de 2 en 300 euro aan materiaal.(monroe dempers, standaard hoogte, dus geen wegliggingskit oid, dan ben je ietsiepietsie duurder uit:1000+.)
Laat je het doen, reken dan op minimaal 500 voor alleen de voorkant....

Doorslaan kun je oplossen door montage van hulpveren aan de achterzijde.

@elitehunter ; dat is op de A6, daar heb ik laatst een zilvergrijze zien rijden, alleen richting het noorden, waarbij ik me verwonderde over het feit dat de auto als een drilpudding over de weg bewoog....dat was jij toch niet?!

Bas.

PMT

Lid
Bij mij deed de auto het tot zo'n 70km een daarna geen probleem. Uiteindelijk na bandenwissel en bleek het toch een fuseekogel te zijn linksvoor, rechts ook de hoes vervangen en ik was €620 kwijt

Bovenaan Onderaan