Auto start niet (mogelijk leegloop accu na vervangen raammechanisme)

Ron79

Nieuw lid
Eén goedemorgen allemaal,

Vorige week woensdag heb ik een 2e-hands Fabia gekocht, een prima wagen afgezien van het bekende probleem met de raammechanismes in het rechter- en linkervoorportier.
Deze raammechanismes waren aan vervanging toe dus heb ik twee revisiesetjes gekocht en deze afgelopen woensdag laten inbouwen bij een garage á 100 euro werkloon.

Nu wilde mijn vriendin vanmorgen naar haar werk rijden en nu blijkt de auto niet te willen starten, vooralsnog kan dit natuurlijk verschillende redenen hebben maar ik vermoed dat de monteur bij het vervangen van de raammechanismes 'de draadjes' niet goed heeft aangesloten. De auto heeft het namelijk een week prima gedaan (ook na een zondag stil te hebben gestaan) en nu blijkt anderhalve dag na de reparatie de auto niet te starten... Hierbij moet ik wel vermelden dat we gisteren een 50 km hebben gereden.

Even in 't kort:
- Woensdag laten repareren, om 18.00 uur opgehaald en om 22.00 uur savonds geparkeerd
- Donderdagochtend om 9.30 weer zonder problemen gestart, overdag een 50 kilometer gereden, savonds om 22.00 uur geparkeerd
- Vrijdagochtend om 7.30 startprobleem

Nu ben ik technisch op het gebied van auto's aardig een leek maar ook weer niet geheel achterlijk. Dus wat zou ik kunnen doen om te achterhalen of het probleem daadwerkelijk ligt bij een lege accu door de vervangen raammechanismes? Op dit forum heb ik een overzicht met zekeringen gevonden, ik zou na het opladen van de accu de zekering van de elektrische ramen eruit kunnen halen en kijken wat de accu na een 12 uur doet maar ik wil natuurlijk niet zomaar 'ergens' mee gaan prutsen.


Wie weet raad?
Bedankt alvast!! :xyxthumbs:
 

Bakkertje

Forumguru
Welkom hier!
Heb je de auto particulier gekocht of bij een bedrijf? In de laatste geval zou ik even terug gaan en een nieuwe/andere accu vragen.
De elektronica van het raam zit allemaal met stekkers vast die maar op 1 manier aangesloten kunnen worden. Als de ramen verder gewoon werken mag je ervan uitgaan dat dit niet het probleem is.

Hoe dan ook is het natuurlijk vervelend als je met je nieuwe auto al direct een dergelijk niet starten probleem hebt.
 

Ron79

Nieuw lid
Dankje! Als Skodarijder meten maar lid geworden van dit forum! :)

De auto heb ik particulier gekocht, ik hoop niet dat hiermee m'n ergste nachtmerrie waar is geworden...

Dus dan ga ik er maar even vanuit dat het niet door de reparatie is gekomen. Overigens heb ik ergens gelezen over een raammechanisme die voortdurend het raam 'omhoog blijft duwen'...
Zou het dan iets met de Airco te maken kunnen hebben denk je? Die hebben we aardig uitgeprobeert afgelopen twee dagen, maar ik geloof dat die het met name van de brandstof moet hebben en wanneer de auto uit staat dan staat de Airco ook uit.
 

Bakkertje

Forumguru
Sterker nog ik woon nog in dezelfde regio ook ;)

Anyways, het warme weer en het gebruik van de Airco kunnen wel invloed hebben inderdaad. Hardop denkend blijft bijvoorbeeld meestal je koelventilator nalopen als je de auto parkeert. Als de accu dan slecht(er) is kan dat natuurlijk voldoende zijn om hem zover leeg te trekken dat ie te weinig lading heeft om nog te kunnen starten. Een accu kunnen ze nameten (niet bij Hegeman laten doen, dan kun je beter direct een nieuwe kopen, daar ben je alleen al 45 euro kwijt voor het nameten..) en controleren of hij nog goed is. Het vervangen is niet moeilijk, dat kun je makkelijk zelf, de kosten zijn zo'n 80 a 100 euro (afhankelijk van wat voor een accu erin zit)
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou even langs een dealer / garage rijden voor een echte accu check. Niet alleen zaken als voltage tellen, maar ook Amperes geloof ik. En een garage / dealer heeft zo'n uitgebreid ding. Die test bijv. ook tijdens 2 of 3 keer starten hoe het met de stroom verloopt.

De montage / reparatie van het raammechanisme zou ermee te maken kunnen hebben. Bijvoorbeeld dat het mechanisme zelf stroom lekt (? ik zeg maar wat, omdat de stekkers niet mis aan te sluiten blijken)
Maar het hoeft niet. Het kan echt zeer toevallig zijn, dat juist uitgerekend nu je accu het gaat begeven.

Als je juist nog een rit van 50km hebt gemaakt, zou het ook aan de oplader kunnen liggen (dynamo) dat die niet correct functioneert. Een kwaadwillende particulieren verkoper zou in theorie de slechte accu opgeladen kunnen hebben aan de stekker (mbv een accu lader) waardoor je de eerste paar dagen niets merkt. Maar als je een langere rit hebt gemaakt met stroomverbruikers (licht, aanjager, etc) zonder dat de accu goed bijgeladen wordt - dan komt het probleem ineens naar boven duikelen... :bye:

blijft bijvoorbeeld meestal je koelventilator nalopen als je de auto parkeert.
Dit hoor je inderdaad bij sommige auto's op parkeerterreinen bijvoorbeeld. Gek genoeg heb ik het bij mijn Fabia nog nooit gehoord dat die nog even door bleef draaien na het parkeren....
 

Ron79

Nieuw lid
In dezelfde regio ja? Kom je dadelijk ff langs met startkabels dan?? ;)

Dat 'na het parkeren nalopen van de koelventilator' is 'n goeie, had ik zo even niet aan gedacht. Ik weet zo niet hoe oud de accu is maar die zou inderdaad wel aardig brak kunnen zijn.
Vreemd dat dit mij nu al overkomt en ik hierover niets van de verkoper heb gehoord, maar goed dat is nu mijn probleem... Ik ga m'n aandacht nu op de accu richten, volgens mij hebben een paar gasten uit de buurt die veel met auto's klussen wel meetapparatuur hiervoor. Hopen dat dit dan wat duidelijkheid geeft, een accu vervangen heb ik eerder gedaan dus moet lukken!

Bedankt weer voor je reactie! :xyxthumbs:
 

Ron79

Nieuw lid
Dankje turboturbo, dadelijk eerst ns kijken of die gasten uit de buurt me een handje kunnen helpen en anders maar retteketet naar de garage! Voor 't goeie wordt 't dan meteen maar weer de garage waar de raammechanismes zijn vervangen.
 

turboturbo

Forumguru
Ah, zo. Er is toch wel een buur met een volle accu (en startkabels?)
Die laatste moet je natuurlijk ook zelf hebben, he... :xyxthumbs:
 

Ron_2

Senior Member
De auto heb ik particulier gekocht, ik hoop niet dat hiermee m'n ergste nachtmerrie waar is geworden...

Een accu is niet bepaald een nachtmerrie, dat is de auto niet aan te rekenen.
Mijn ervaring is dat accu's tegenwoordig ineens "overlijden", vroeger merkte je echt dat hij slechter werd, nu laten ze je ineens in de steek na 5 of 6 jaar. Dat kan ook midden in de zomer gebeuren.
Bij de laatste 3 auto's is het zo gegaan.
 

Ron79

Nieuw lid
Goedemorgen,

Even een berichtje om deze topic weer netjes af te sluiten (en een nieuwe te starten voor een nieuw probleem...)!

Gisteren de startkabels op de accu gezet en de Fabia starte meteen, vlot naar de Kwik-Fit gereden en de accu door laten meten. Hij was inderdaad brak, nieuwe erin laten zetten en opgelost!
Toen de motor liep hoorde de monteur een geluid (waar ik hem net over wou raadplegen) waar hij niet helemaal gerust over was, hij gaf het advies toch maar even vlot naar een garage te rijden.
Lees verder in mijn volgende topic... :koffie:

In ieder geval voor nu allemaal bedankt!!


Groeten Ron
 

zefke

Lid
Ron,

Blij dat dit probleem is opgelost! :xyxthumbs:

Als je een multimeter hebt en zelf in de toekomst eenvoudig wat wil meten, kun je bijvoorbeeld:

1) kijken of de dynamo da accu bijlaad, al bij stationair draaien zal een goede dynamo zo'n 13,6 tot 14,7 volt op een volle accu zetten!

2) kijken of er niet teveel stroom verbruikt wordt als de auto niet gebruikt wordt. Neem een accuklem los en zet de ampere meter ertussen. Let wel dat als je de accu weer aansluit de CAN bus waarschijnlijk actief wordt en een tijd lang een aantal modules actief worden. Na een tijdje zullen de modules echter in slaapstand gaan en zal het stroomverbruik drastisch moeten dalen. Laat ook de bestuurdersdeur dicht (beter de schakelaar ingedrukt houden bij open deur) want dit activeert ook de bus!!

3) Heb je na een tijdje nog stroomverbruik kun je door zekeringen te trekken een aardige diagnose doen waar de stroom naar toe gaat!

groetjes
Paul
 
Bovenaan Onderaan