Auto trekt naar rechts bij gas los/remmen

Hallo allen,

Alweer een paar jaar gelukkig eigenaar van een fijne OII RS. Vorig jaar een keer bij de dealer (bleek terecht) laten uitlijnen ivm ongelijk slijtende banden. Inmiddels waren m'n slofjes met zo'n 30d km opgerookt en heb ik er nieuwe omheen laten leggen. Het zijn Goodyear Eagle F1 Assymetric 2 banden in maatje 225/40 R18 92Y. Eigenlijk sinds dat moment voelde m'n auto wat nerveus aan, alsof ik zonder aandacht reed en dus een beetje van links naar rechts tussen de lijnen op de weg door dwarrelde. Uiteindelijk realiseerde ik mij dat de de auto bij gas-los en remmen, na ong 1 seconde, behoorlijk naar rechts trok. Dat was ik dus (onbewust) continu aan het corrigeren tijdens het rijden.

Even met de bandenman gebeld hoe dit kon. Hij gaf aan dat dit zeer waarschijnlijk een probleem met de homokineten is. Het had volgens hem niet te maken met uitlijning oid en nodigde me uit om ook te onderzoeken of de auto bij gas géven, naar links trok. Dat doet hij inderdaad in mindere mate, maar dat zou volgens hem bevestigen dat het om de homokineten gaat.

Iemand hier nog suggesties en weet iemand wat het vervangen van de homokineten zal kosten ? Voordeeltje: m'n rubberen homokineet-hoesjes zijn gescheurd en moeten sowieso vervangen worden binnenkort, dus de wielen gaan er al helemaal af.

Info welkom !

Ja, ik heb een rapport meegekregen en het door mij hierboven beschreven probleem daarna (maar ook daarvoor) niet ervaren. Voor m'n gevoel speelt het pas sinds ik nieuwe banden heb. De bandenman zei me even een keer langs te komen als het 'trekken' idd bij gas geven ook naar links optreedt en dat zal ik ook doen, maar ben benieuwd naar ervaringen hier en eventuele kosten van een nieuwe set homokineten.

Cordoba

Forumguru
Homokineet als oorzaak zet ik vraagtekens bij. Overigens al wel de meest bizarre oorzaken langs zien komen, zoals één asymmetrische band die verkeerd om gemonteerd was en de andere drie banden goed!!

Zal daar voor de zekerheid ook nog een keer naar kijken, het is namelijk echt na het monteren van de banden gaan spelen.

Ronnie

Forumguru
Het lijkt toch een beetje op speling in de rechter triangel (draagarm); bij het remmen trekt ie naar rechts (oorzaak is dan het achterste rubber, onder de vloer, het rechter voorwiel krijgt dan uitspoor)
Trekt de auto iets naar links bij fors gas geven?
Dan is het dus een draagarmrubber.

Hallo Ronnie,

Inderdaad bij (fors) gasgeven trekt de auto ietsje naar links, maar bij gas-los en remmen veel duidelijker naar rechts. Wat je zegt klinkt inderdaad aannemelijk, ben zelf geen technicus, maar ik zie het wel zo voor me. Binnenkort maar eens naar laten kijken en dan hoop ik dat de kosten, aangezien de homokineethoesjes toch vervangen moeten worden, nog enigszins meevallen.

RS-initialen

Donateur
Mijn zomerbanden trokken ook zeer licht naar rechts, maar nu de winterbanden eronder liggen heb ik er geen last van.
Garage concludeerd (en ik kan dat niet tegenspreken) dat de zomerbanden ongelijk afgesleten zijn.

Maar bij mij trok de auto alleen naar rechts, dus zouden het bij jou dan niet alleen aan de banden kunnen liggen.

Nieuwe banden, dus van ongelijke slijtage kan (nog) geen sprake zijn. Ik ga straks even naar de rijrichting kijken, you never know tenslotte en uiteindelijk e.e.a. door de dealer laten verhelpen, maar nu heb ik i.i.g. een idee waar het 'm in zou kunnen zitten.

Antera

Donateur
Ik zou eerst de wielen eens wisselen van voor naar achter. Het kan goed zijn dat een koortlaag in een van de voorbanden het probleem veroorzaken waardoor de band anders beweegt dan de rest. Is het dan nog dan moet je het gaan zoeken in de ophanging. Hebben je banden geen draai richting maar alleen een buiten en binnen zijde kan je ze van links naar rechts wisselen en dan nog een keer gaan rijden. Trekt hij dan precies andersom zit het 100% in je banden.

Eventueel mag je een uitlijnrapport plaatsen., Heb 9 jaar auto's uitgelijnt en banden gemonteerd enz dus kan daar misschien iets zinnigs op zeggen

Zwapp

Forumguru
Hallo luitjes,

Ik sinds een week mijn winterslofjes gemonteerd onder mijn O2, sindsdien heb ik last van een nerveuse wagen. Ben er vandaag achter gekomen dat als ik fors gas geef de auto naar rechts trekt, als daarna het gas los laat trekt ie als een malle naar links. Hiervoor met de zomerbanden geen last van gehad. Ga de bandjes zoals hierboven beschreven maar even goed bestuderen op rolrichting en dan e.e.a. omwisselen.

@rsinair
Heb jij het probleem al getackeld?

Heerlijk trouwens zo'n forum :rolleyes:

Bovenaan Onderaan