Auto trilt enorm tijdens optrekken

Karperman14

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb onlangs een Skoda Fabia 1.9TDI uit 2001 gekocht met een ruime 350.000km, maar bij het optrekken trilt de auto heel erg. Het komt van voren, vooral bij een snelheid vanaf zo'n 50km/h en ook op de snelweg is het te merken als je het gas in trapt.
Ik heb het gevoel dat het iets met de ophanging is, want de motor zelf draait super soepel..
Verder heb ik echt totaal geen idee; ik ben best wel een leek betreft auto's..
Iemand die mij meer kan vertellen?

Groeten,
Simon

turboturbo

Forumguru
Ik gok een defecte motorsteun, 2-massa vliegwiel of iets anders (idd misschien draagarmrubbers oid)

Spoort de auto netjes in een rechte lijn? Merk je ook nog iets bijzonders bij stevig remmen?

Ted

Forumguru
Zijn de binnenste homokineten en met name de rechter. Heb dit ook gehad en nadat deze vernieuwd waren, was het probleem verdwenen.

Cordoba

Forumguru
Zoals Ted aangeeft kan het heel goed uit één of beide binnenste homokineten zitten. (bij mijn auto is dus juist de linker vervangen, een aantal maanden terug)

Daarnaast zat ik ook te denken aan versleten draagarmrubbers, waardoor de draagarmen teveel kunnen bewegen bij remmen en optrekken.

Karperman14

Nieuw lid
Heel erg bedankt!
Mijn auto remt zeer goed, net nieuwe remmerij etc.
Zal gaan/laten kijken!
Was dit trouwens ook iets wat je kon merken bij scherp insturen? Want dan moet ik dat ook eens proberen.

Spierings

Forumguru
Buitenste homokineten gaan bijgeluid maken bij uiterste stuur slag en rijden. Voor binnenste maakt dat niks uit.

EdK

Forumguru
Mijn auto remt zeer goed, net nieuwe remmerij etc.

Loop jij je velgbouten eens langs met een dopsleutel !!
Zelf verleden jaar gehad na een rit vanuit wales dat vlakbij de eurotunnel mijn stuur begon te trillen.
En na zoeken tijdens treinrit en nogmaals op parkeer terrein in frankrijk en niets kon vinden.
Had ik in Belgie op eerste parkeerterrein zoiets van en ik ga nu niet verder dan dat ik het probleem heb gevonden....
En ja hoor miste al één wielbout en twee zaten er ook nog los.....

Hallo,

Zelfde probleem gehad bij aanschaf van mijn Skoda. Trillingen bij gas en vooral tussen 80 en 100kmh.

Ik heb de complete aandrijfas bestuurzijde vervangen. Probleem lag aan de homokineet bakzijde.

Bovenaan Onderaan