Auto trilt in lage toeren

JFAkker

Nieuw lid
Wij hebben twee weken geleden op advies van de garage de schokdempers vervangen omdat dit de rijkwaliteit zou verbeteren. Misschien een leuk verkooppraatje, maja. Ik heb de auto zonder mankementen naar de garage gebracht maar toen ik hem weer ophaalde merkte ik dat hij anders reed, en niet in de positieve zin. Sinds het vervangen van de schokdempers geeft de auto in de lage toeren (Diesel) onder de 2000 toeren een hele vervelende trilling, alsof ik in een te hoge versnelling rijdt. Boven de 2000 toeren is de trilling niet te merken waardoor het dus ook niet voor de hand ligt dat het aan de wielophanging ligt. Ook stationair loopt de auto goed. Voor het vervangen van de schokdempers was dit probleem er niet, daarna wel, maar als het aan de wielophanging of het balanceren had gelegen zou ik de trilling ook in de hoge toeren moeten ervaren volgens mij.

Ik kan ermee rijden maar niet erg zuinig. Op 70/80km wegen moet ik nu in z'n 4 rijden ipv in z'n 5 en in de woonwijk in z'n 2 ipv in z'n 3. De Greenline stikker kan er dus wel af...

Ik ben ermee terug gegaan naar de garage en ze hebben gedacht dat het mogelijk aan de verstuivers zou kunnen liggen. Die gaven namelijk een vreemde waarde aan. Deze zijn daarom alle drie getest maar kwamen met vlag en wimpel door de test. Dat was het dus niet (maar koste me wel weer €200,- extra. Zuur...)
De garage heeft op dit moment geen idee waar het wel aan kan liggen. Ze erkennen het probleem wel maar weten dus niet wat de oplossing is. Vandaar dat ik dus een "second opinion" wil hebben.

Herken je dit probleem misschien? Wat zou het mogelijk kunnen zijn?
Zou het misschien aan de brandstoftoevoer kunnen liggen?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Leuk verhaal ( niet voor jou ) maar zou ook fijn zijn als je even naar de "meet en greet "hier op forum gaat om je even voor te stellen.
Dit word door vele actieve leden namelijk zeer op prijs gesteld !

Dan heb je het over balanceren, maar mag toch aannemen dat je uitlijnen bedoeld ?
En is dit door diezelfde garage uitgevoerd ?
Zo ja , eens bij een goede bandenleverancier het laten controleren.
Doordat we niet weten in welke regio je woont ( meet en greet ) kan ik je ook niet adviseren om bv met een antera eens contact op te nemen.

Maar zo uit je tekst op te maken heeft de garage weinig kennis in huis, en alleen kennis om je rekening kaal te plukken......:koffie:
 

Tees

Donateur
Uitlijning controleren kan zeker geen kwaad, maar normaliter zou je de trilling dan bij een bepaalde snelheid en niet bij een bepaald toerental voelen.
Even de checkvraag dan: is t in élke versnelling bij een bepaald toerental? Als je het dan voelt, en je ontkoppelt, blijft het dan?

Indien beide ja is, is dat een sterke indicatie dat het vóór de versnellingsbak zit.
 

JFAkker

Nieuw lid
Even de checkvraag dan: is t in élke versnelling bij een bepaald toerental? Ja
Als je het dan voelt, en je ontkoppelt, blijft het dan? Nee
 

Cordoba

Forumguru
Zelfs als er een ongelukje is gebeurd bij het vernieuwen van de schokbrekers, en bijvoorbeeld een aandrijfas lichtjes krom is, is dat een snelheidsafhankelijke trilling, geen toerenafhankelijk probleem. Het enige wat ik kan bedenken is dat er bij het vernieuwen van de schokbrekers ook trillingsdemper/ophangpunt voor de motor beschadigd is, dat zou een toerental afhankelijke trilling kunnen veroorzaken.
 

JFAkker

Nieuw lid
Zelfs als er een ongelukje is gebeurd bij het vernieuwen van de schokbrekers, en bijvoorbeeld een aandrijfas lichtjes krom is, is dat een snelheidsafhankelijke trilling, geen toerenafhankelijk probleem. Het enige wat ik kan bedenken is dat er bij het vernieuwen van de schokbrekers ook trillingsdemper/ophangpunt voor de motor beschadigd is, dat zou een toerental afhankelijke trilling kunnen veroorzaken.
Een second opinion (andere garage) denkt dat het misschien een motorsteun kan zijn. Gaan we volgende week onderzoeken.
Ik laat het weten als we er achter zijn.
 

Thijs4motion

Forumguru
zou dan toeval zijn, niet een gevolg van verv. van de schokbrekers,
daar terug op komend, wat voor schokbrekers zijn er onder gekomen,
originaal, aftermarket of iets sportiever gedempte?
 

Cordoba

Forumguru
Hoeft niet echt toeval te zijn: kan zijn dat er met het loshalen/monteren van de schokbrekers bijvoorbeeld zwaar op het motorblok is geleund of iets dergelijks, waardoor een motorsteun (rubberblok) dat al op de rand van zijn levensduur zat, er net overheen is gegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Kanerr

Forumguru
Hoeveel km heeft de auto gelopen?

Heel ander idee: motorsteunen waren al ver voorbij hun beste tijd, en met versleten schokdempers was dit niet voelbaar ivm de zachte demping. Door de verse en goede demping van de schokdempers, is het nu beter voelbaar dat de motorsteunen op zijn,..
 

JFAkker

Nieuw lid
zou dan toeval zijn, niet een gevolg van verv. van de schokbrekers,
daar terug op komend, wat voor schokbrekers zijn er onder gekomen,
originaal, aftermarket of iets sportiever gedempte?
Om eerlijk te zijn weet ik dat niet. Volgens mij gewoon de originele. Niks bijzonders in ieder geval.

Hoeft niet echt toeval te zijn: kan zijn dat er met het loshalen/monteren van de schokbrekers bijvoorbeeld zwaar op het motorblok is geleund of iets dergelijks, waardoor een motorsteun (rubberblok) dat al op de rand van zijn levensduur zat, er net overheen is gegaan.
Was ook mijn idee en dat van de garage. Gaan we naar kijken volgende week.

Hoeveel km heeft de auto gelopen?

Heel ander idee: motorsteunen waren al ver voorbij hun beste tijd, en met versleten schokdempers was dit niet voelbaar ivm de zachte demping. Door de verse en goede demping van de schokdempers, is het nu beter voelbaar dat de motorsteunen op zijn,..
Bijna 200k
Jouw idee is zeker mogelijk. Was ook een suggestie van de garage.
 
Bovenaan Onderaan