Auto verlagen

Skoda♧

Nieuw lid
Goedendag,

Ik rijd een octavia type 3 en zou deze graag willen verlagen.
Ik ben lid van autohobbyclub op een vliegbasis en zou dit zelf willen doen.
Is dit redelijk makkelijk?
En vraag me nog af of ik alleen een kortere veer zet of dat ik een schroefset eronder monteer.
Ik wil het niet te duur maken en vind max 3 a 400 wel genoeg.

Of heb je dan zowiezo slecht spul eronder?
Ik zat te denken aan zoiets.

Mvg Joey
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230309_223425_Chrome.jpg
    Screenshot_20230309_223425_Chrome.jpg
    439,2 KB · Weergaven: 26
  • Screenshot_20230309_223220_Chrome.jpg
    Screenshot_20230309_223220_Chrome.jpg
    518,8 KB · Weergaven: 26

JeSko

Forumguru
Ik zou dat geen slecht spul noemen maar verwacht er ook de wereld niet van, ik ken volk dat op zo'n setjes van 300 euro rijd (vooral Honda's) en deze zijn vaak knetterhard en slijten doorgaans sneller, sommigen zijn er goed mee anderen monteren elk jaar of twee jaar bijna een ander setje van dezelfde prijscategorie omdat het te fel geoxideerd is, de dempers lekken etc etc. Dan vind ik het wijzer om je budget wat op te rekken richting 600, dan heb je AP (Is van KW) en dat is normaal wel van degelijke kwaliteit. Veren van goede kwaliteit kan je soms al voor 150 euro kopen, daarmee zak je zo'n 3 cm.

Maar eerst en vooral is het belangrijk te weten wat je zoekt in een verlaging, wil je heel laag? Wil je comfort behouden of schrikt wat stugger je niet af? Of zoek je eigenlijk een wat sportievere look en niet per se een zwaar verlaagde auto?

Grts Jefrey
 

Cars076

Forumguru
Eens met wat Jefrey zegt.
Zou idd eerst orienteren wat je wilt.Enkel veren of schroefset is nogal een verschil.
Wil je de looks , maar wel comfort dan zou ik voor enkel veren gaan.
Wil je lager dan ga je ook comfort inleveren.Zeker als je met grotere velgen gaat rijden.
Ikzelf rijd met een set van ST.
 

Skoda♧

Nieuw lid
Ik weet het niet heel goed eerlijk gezegd maar vind dat de auto nu nogal wat ruimte heeft bij de wielkast en ben bang dat ik er een keer een zwerver tussen vind die aan het schuilen is ;)
3 cm is niet zo veel lijkt mij maar miss is het genoeg voor een sportievere look ik houd het voorlopig wel bij 18 inch.
Met schroefset kan je uiteraard nog bij stellen als ik lager wil. 150 euro is wel het intressants haha....
 

ertromp

Forumguru
Het verlagen is zeker zelf te doen. Heb zelf bij mijn O2FL destijds de veren vervangen voor die van Eibach. Veren bij de achterkant stelt weinig voor. De voorzijde is als je alleen veren vervangt goed uitkijken met welk gereedschap je de veren van de poot afhaalt en even wat geschroef om het toplager los te halen. Kijk ook goed dat je de hoogte verstelling Xenon als je die hebt los te halen/te monteren. En na afloop natuurlijk de auto laten uitlijnen. De profi's zullen het vast met een uurtje doen maar mij koste het ca. 4 uur en zeker met brug en juiste gereedschap een leuke klus.
 

JeSko

Forumguru
Als je 18 hebt is -3cm met Eibach veren al heel knap hoor, daar ga je niks aan missen, wil je grotere wielen kan je best lager gaan en dat kan alleen met een schroefset.

3 eerste foto's zijn van mijn oude Superb met 19 inch en 3 cm Eibach verlaging. 2 laatste foto's zijn met 19 inch en Schroefset van AP.

Eibach -3

20201201_091400(1)(1)_copy_1612x1209.jpg
aviary-image-1604664720453_copy_1398x1049.jpg
20200823_111536_copy_1612x1209.jpg

Schroefset AP -7 / 7.5 dacht ik

20220115_153325_copy_1612x763.jpg 20220506_090931_copy_3225x1526.jpg
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb ervaring met veren, veren + dempers en een schroefset. Die laatste bevalt me nu verreweg het best. Mij ging en gaat het op de eerste plaats om het rijgedrag en wegligging. Dat is met de KW V1 schroefset echt een wereld van verschil. Totaal andere auto eigenlijk.
Comfortverlies 0, ik ervaar het zelfs als meer comfort. Set staat dan ook niet superlaag, kan nog 2,5 cm lager. Ik dacht deze keer, nu doe ik het meteen goed. Kost wel wat, maar eerlijk gezegd snap ik nooit hoe men wil besparen op iets dergelijks bij een auto die vele malen meer heeft gekost
 

JeSko

Forumguru
maar eerlijk gezegd snap ik nooit hoe men wil besparen op iets dergelijks bij een auto die vele malen meer heeft gekost

Dat vind ik niet helemaal fair, budget is budget, ik heb ook altijd alles goedkoop moeten doen, nu kan er wat meer ja.. maar ik snap mensen die enkel veren kiezen uit budgettaire overweging heel goed. Er zijn uiteindelijk belangrijkere zaken in het leven die ook geld kosten :)

Verder heb je gewoon gelijk natuurlijk, heb ook al alles gehad, schroefset is superieur.
 

Tees

Donateur
Voor €250 (of nog ietsjes goedkoper) kan je prima een setje Eibach veren kopen, dan ga je 3 cm omlaag. Als je ook nog Bilstein dempers erbij zou kopen, dan ga je wel ver over je budget van €400 heen.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Dat vind ik niet helemaal fair, budget is budget, ik heb ook altijd alles goedkoop moeten doen, nu kan er wat meer ja.. maar ik snap mensen die enkel veren kiezen uit budgettaire overweging heel goed. Er zijn uiteindelijk belangrijkere zaken in het leven die ook geld kosten :)
Verder heb je gewoon gelijk natuurlijk, heb ook al alles gehad, schroefset is superieur.

Natuurlijk, dat is ook persoonlijk en een kwestie van prioriteiten. Voor mij geldt ook dat het een rib uit mijn lijf is, maar dat heb ik er wel voor over, omdat voor mij van het allergrootste belang is hoe een auto rijdt. Ik betaalde een kleine 20k voor het huidige gebakje. Top kwaliteit schroefset incl montage en uitlijnen, was €1300. Dwz 6,5% van de prijs van de auto.
 

vulk

Lid
Vergeet ook niet dat je na het monteren je de auto opnieuw moet laten uitlijnen.

Doe je dat niet, dan kan je binnen de kortste keren vier nieuwe banden kopen. Vergeet ook die kosten niet.
 

Skoda♧

Nieuw lid
Ik denk dat ik het beste kan beginnen met een set eibach veren met uitlijnen van de auto en dan verder kijken of het past met wat ik er mee wilde bereiken. Lager en minder ruimte in de wielkasten. Met de tijd wil ik andere velgen en kan dan kijken of 19 inch wat is want de foto's van Jesko met de -3 en 19 inch zien er erg netjes uit!
 

Skoda♧

Nieuw lid
Heeft iemand een foto welke eibach veren ik zou moeten halen?
Kunnen mijn schokdempers zoiets voor langere tijd aan of kan het snel kapot gaat omdat de slag nu korter is?
 

JeSko

Forumguru
Op de App van Autodoc kan je de gegevens van je auto ingeven, en dan laat deze je de juiste veren voor je auto zien. Deze zouden het moeten zijn, twijfel je neem je best contact op met @Antera , die besteld en plaatst ze dan voor je.

Screenshot_20230319_211817.jpg

Meestal zegt men dat boven de 100.000 km je best geen verlagingsveren meer plaatst op OEM dempers, maar er zijn er ook vele die er geen problemen met hebben. Het is maar een waarschuwing dat je dempers mogelijk sneller kunnen lekken en al zeker als ze wat ouder zijn, ik denk dat het gewoon prima kan
, genoeg rijden er rond met Eibach veren zonder problemen en vaak vele vele km's. :)
 

Skoda♧

Nieuw lid
Dank je voor de reactie ik heb pb naar antera gestuurd en ga kijken wat hij kan betekenen.
Als ze lek gaan moet ik ze wel vervangen door iets beters ;)
 

DiVini76

Forumguru
Klopt wat @JeSko zegt dat er genoeg rondrijden zonder problemen met veel km's; mijn O3 combi was al verlaagd met Eibach toen ik hem kocht bij 142.000 km en vervolgens heb ik er 55.000 km probleemloos mee gereden, totdat ik hem inruilde bij 197.000 km.
OEM dempers en nooit lekkages gehad.
 

Antera

Donateur
Afhankelijk hoe je onderstel wel of niet te lijden heeft gehad. Dit is nooit te zeggen maar mocht ergens vanaf de 125dkm het willen doen dan is de vraag of je niet meteen dempers wilt doen. Dit omdat het lullig zou zijn als binnen het jaar alsnog je dempers kapot gaan en je weer alles eronder vandaan moet halen en weer uit moet laten lijnen met de daarbij komende kosten.

Dit is altijd ieder voor zich, Hoe jonger de dermpers hoe beter en langer ze meegaan na verlaging over het algemeen of je moet 90% snelweg rijden dan maakt het niet heel veel uit,.

Mocht je willen verlagen met veren en dempers dan is AP een aanrader. Deze complete sets zijn goed en “ betaalbaar”. Dit laatste is natuurlijk relatief,

Meer info nodig hoor ik het wel
 
Bovenaan Onderaan