Auto wil incidenteel niet uit de 5e versnelling

DJSmiley

Actief lid
Tot nu toe weinig problemen met mijn auto. Echter valt me de laatste tijd (6mnd) op dat ie heel soms wat moeilijk begint te doen.

Als ik redelijk doorrij en gewoon in de 5e versnelling (is een 5bak) zit en dan ontkoppel en rem tot stilstand, dan wil de versnelling niet meer terug naar zn 1 of watdanook. Als ik tijdig (dus als ik >40 rij) terugschakel is er daarna niets aan de hand.
Probleem doet zich ook niet altijd voor, maar is incidenteel. Is ook alleen als ie uit de 5e versnelling moet.
Zolang ik erop let en tijdig terugschakel (bv bij het nemen van een afrit) is er ook niets aan de hand. Eenmaal 'vergeten' terug te schakelen dan is er maar 1 optie: Voorzichtig koppeling omhoog laten komen in zn 5 en als ie dan iets rolt dan wil ie alsnog uit zn 5. Maar dat is natuurlijk zacht gezegd niet goed voor de koppeling.

Iemand die dit probleem herkent en een suggestie heeft?

- O2 2005
- 1.9TDI, BJB
- 398k op de teller
 

Cordoba

Forumguru
Als je dit probleem al een half jaar hebt, is het dus temperatuur-gebonden. De meest voor de hand liggende oorzaken zover ik het kan beoordelen:
- koppeling zit mogelijk op het eind van zijn levensduur (en komt ie dus niet volledig vrij)
- schakelstangen/kabels moeten mogelijk opnieuw afgesteld worden
- klein mankement aan de versnellingsbak zelf

Ik denk zo snel mogelijk de oorzaak achterhalen, om te voorkomen dat je straks met een grote onkostenpost zit.
 
Klopt,

Het goede nieuws is dat het een vaak voorkomend probleem is dat bij wat oudere 5bakken die gebruikt worden in de wat "oudere" TDI's.

Het slechte nieuws is dat dit in de versnellingsbak zit.
Enige manier om hier vanaf komen is een versnellingsbak revisie of gewoon simpelweg een andere vbak (echter weet je nooit hoe lang deze het volhoud) echter met deze kilometerstand raad ik ook aan om de koppeling gelijk te vervangen.
Het verstandigste voor de koppeling is een vast vliegwiel met koppeling deze is niet duur en je kan nooit meer last krijgen van een rammelend vliegwiel wat nog wel eens wilt voorkomen bij een tdi pd.

Succes
 

DJSmiley

Actief lid
Vliegwiel is bij 260k al vervangen (door vag techniek) voor een vaste.

Andere bak of revisie.. da's natuurlijk een prijzige aangelegenheid. Ik kan prima wel basisklusjes zelf doen, maar heb geen brug en een bak vervangen gaat natuurlijk wel wat verder. Netto ben ik dan toch snel 600+ kwijt gok ik.

Revisie is natuurlijk de beste oplossing, maar ik gok dat ik met een gebruikte bak van een auto met een lagere km stand ook wel weer ff vooruit kan en dat dat de goedkoopste optie is.
En anders gaat ie er gewoon uit, het zou me niets verbazen als de turbo ook een keer aan de beurt is (die is ook nog origineel...)
 

Skotavia3

Senior Member
ik heb er geen verstand van, maar ben wel benieuwd naar het eind resultaat.
Ik heb het probleem dat hij juist slecht in de 5 wil, gaat wel, maar hakerig, soms zelfs moeilijk en soms weer heel makkelijk.
ligt ook wel aan de toeren en temperatuur.
5-bak, staat nu 115.000 op.
Koppeling lijkt me nog prima.
 

Antera

Donateur
Dit lijkt duidelijk op een koppelingsprobleem. Toeren scheelt altijd omdat schakelen rond de 2500/3000 het makkelijker gaat omdat de boel meer gesynchroniseerd is en je zelfs zonder koppeling kan schakelen. Een vast vliegwiel setje gaat met alle respect best even mee maar geen 150K is mijn ervaring. En dan weet ik niet of de auto gechipt is maar dan is 120K al heel wat :-)
 

Skotavia3

Senior Member
Dit lijkt duidelijk op een koppelingsprobleem. Toeren scheelt altijd omdat schakelen rond de 2500/3000 het makkelijker gaat omdat de boel meer gesynchroniseerd is en je zelfs zonder koppeling kan schakelen. Een vast vliegwiel setje gaat met alle respect best even mee maar geen 150K is mijn ervaring. En dan weet ik niet of de auto gechipt is maar dan is 120K al heel wat :-)

Voorlopig rij ik er nog mee door, tot ik echt problemen krijg, trekt nu nog prima.
volgens mij heb ik nu een dubbelmassa vliegwiel.

Mijn eerste auto, een peugeot 305 had een versleten koppeling, daar schakelde ik altijd zonder koppeling, behalve van 0 naar 1 dan.
Ging feilloos.
Toch nog 40.000 km mee gereden en mijn neef daarna nog veel meer.
 

DJSmiley

Actief lid
Ik rij er idd ook mee door, tenzij ik m ergens cheap kan fixen.

Heb toen bewust voor een vast vliegwiel gekozen ivm kosten en degelijkheid. Blokje is overigens origineel 105pk, niet gekieteld.

In hoeverre is het vervangen van de bakolie nog een idee om t proces wat te vertragen?
 

Antera

Donateur
De bakolie zal vermoedelijk je probleem niet oplossen. Je zal toch naar je koppeling moeten gaan kijken omdat daar de oorzaak lijkt in te zitten.

Cheap fixen hangt af van wat er defect is. Op zijn minst zoals ik het zie nieuwe koppelingsplaat en drukgroep en druklager en dan kan je er weer even tegenaan. Maar misschien wel je koppelingscilinder. Altijd lastig maar die geen zelden kapot
 
Bovenaan Onderaan