Autodiefstal, beter voorkomen dan genezen

Beauri

Forumguru
Autodiefstal, veel over gehoord en gelezen en als ze je auto echt willen hebben..... ja dan schijn je pech te hebben, de georganiseerde misdaad weet overal raad op heb ik begrepen:( Gelukkig zelf nog niet meegemaakt, al is er ooit wel eens een mooie Pioneer uit mijn toenmalige Fabia gejat.

Er bestaan allerlei alarmsystemen en ook af fabriek zit er al het eea in je auto verwerkt om het de criminelen allemaal wat lastiger te maken en als hij onverhoopt gejat wordt zijn er weer systemen om hem op te sporen, ja dat weet de organisatie ook.

Je schijnt ze het wat lastiger te maken als je je autoruiten laat voorzien van je kenteken, chassisnummer of beide nummers, ook kan je je auto nog voorzien van verborgen/onzichtbare merktekens. Het "opvallend" merken van je autoruiten kan net het verschil tussen wel of niet meegenomen betekenen.

Heb zelf, van de paar laatste auto's in mijn bezit, de ramen laten merken en ook al is dat geen garantie dat ie voor je deur blijft staan, bij mij is ie iig wel blijven staan:D

Baat het niet, schaden doet het merken ook niet, er waren altijd wel ergens acties om het gratis te laten doen, als ik het mij goed herinner was mijn huidige auto gedaan bij Carglass met een leden actie voor ANWB leden,
je kreeg er toen dacht ik ook nog een flesje ruitensproeiervloeistof bij:) , dit is al weer bijna 8 jaar geleden en nu met mijn nieuwe bolide in aantocht, ja nog 5 nachtjes slapen, ga je ook weer aan dit soort zaken denken. Momenteel zijn er naar mijn weten geen leuke acties om het merken van de ruiten voordelig te laten doen, wie het wel weet mag het zeggen:jaja:

Er zijn 2 methoden om je ramen te merken, met een etsvloeistof en met zandstralen, de methode om zelf te doen werkt met de etsvloeistof, ook al kun je de zandstaalmethode zelf doen, de kosten daarvan zijn dacht ik toch wel een stuk hoger. Hier bieden ze de etsvloeistof methode om zelf te doen aan:

http://www.permanentmark.nl/nl-part1.htm

Zelf het meest ervaring met de zandstraalmethode, zoals bij mijn huidige auto gedaan door Carglass, maar het maakt me eigenlijk niet uit welke methode op mijn toekomstige Karog komt, of er moeten hier deskundigen op het forum zijn die me de beste oplossing kunnen geven, ik houd mij van harte aanbevolen voor uw raad.

Iemand bekent met een actie voor gratis graveren?

EdZ

Donateur
Een nadeel kan zijn dat de auto bij inruil minder interessant is voor de export en de waarde daalt. Geen idee of autobedrijven daarnaar kijken.

Okki

Donateur
Ach...als ze je auto jatten en in een container zetten, zal niemand in het land van aankomst zich zorgen maken over die rare letter/cijfer combinatie op de ruiten.

Track en trace, eventueel met extra startonderbreker, geeft meer zekerheid, maar daar betaal je dan wel voor.
Heeft bij ons op de zaak in elk geval al 2x een diefstal van een bedrijfsauto voorkomen en 1 auto (zonder extra startonderbreker) doen terugvinden.

Beauri

Forumguru
Bedankt voor het meedenken @EdZ, daar had ik zelf niet aan gedacht, iets om mee te overwegen bij het besluit om wel of niet de ruiten te merken, doch tot op heden heb er zelf niets van gemerkt dat het invloed had op de inruilprijs.

@Okki het land van aankomst zal dan wel ergens in Afrika liggen vermoed ik..... doch als je wagen eenmaal gejat is wil je hem vaak niet meer terughebben heb ik begrepen uit sommige verhalen, gestript tot op het bot en gebruikt als botsauto in een straatrace.

Zoals opgemerkt..... als ze hem willen hebben, dan nemen ze hem toch wel mee, maar het kan net dat ene zijn dat hij toch blijft staan, onderdelen die ze nodig hebben halen ze er toch ook wel uit...... met of zonder gemerkte ruiten, zoals hier in de buurt een MB eigenaar moest ontdekken toen hij instapte en bleek dat wegrijden zonder stuur toch wel heel lastig zou worden.

Dus..... leuke actie ergens bekent voor het graveren van de ruiten???

Antera

Donateur
Ramen merken is eerlijk gezegd niet meer van deze tijd en zal het dievengilde zeker niet tegen houden, sterker nog ze laten hem er echt niet meer voor staan omdat het voor het grote deel toch uit elkaar gaat cq naar het buitenland en dan is dat kenteken niet echt boeiend. Wil je zeker weten dat ze hem niet (makkelijk) mee zullen nemen is een bearlock/ goed start onderbreker denk ik de beste oplossing. Kost iets meer maar minder kans dat die weg is.

Dit is mijn idee hierover

Cordoba

Forumguru
Opmerking van Antera is zeer ter zake, en het argument dat een auto met NL-kenteken in de ramen minder interessant is voor export heb ik ook al vaker gehoord. Anders gewoon contact opnemen met je verzekeringsmaatschappij: het 'gratis' graveren werd vaak door de verzekeringsmaatschappijen betaald. VIN-nummer staat al zichtbaar achter de voorruit, maar als het op meer plaatsen zichtbaar is, maakt dat het voor een bepaald gilde extra makkelijk om de auto mee te nemen. (ze kunnen een passende sleutel voor de deur op voorhand regelen).

In Noord-Holland heb je wel het voordeel dat je redelijk ver van de NL-grenzen zit, en het verschepen van auto's gaat volgens mij ook voor 90% vanuit R'dam, dus is NH wat verder rijden, en dus extra kans om onderweg gesnapt te worden met 'hun' nieuwe auto.

LdN

Forumguru
Vroeger werden door de leasemaatschappij waar wij de auto's van betrekken altijd alle ramen van het kenteken
voorzien, bij mijn laatste 2 auto's was dat al niet meer het geval dus sinds zo'n 9 jaar geleden. Ik denk dat zoals
Antera al aangeeft het niet meer van deze tijd is en de nadelen niet meer tegen de voordelen opwegen.
Zoals je zelf al zei, als ze hem echt willen hebben dan nemen ze hem toch wel.
Ik denk dat de meeste auto's niet meer gestolen worden om in zijn geheel door te verkopen maar om ze te
strippen en in onderdelen te verhandelen, dat levert veel meer op en is moeilijker te traceren.

Bovenaan Onderaan