Automaat 1.6/1.8/2.0 benzine bj 2005-2010

Goedendag,

Ik heb een paar vragen over de automaatbakken van de Octavia 2, zijn dat allemaal DSG bakken?
Zoja, zijn die echt zo slecht (als in duur reparatie/onderhoud) als men beweert?

Ik orienteer mij momenteel op de Skoda Octavia met een km stand van rond de 100.000km.

Ik zou graag een automaat willen i.v.m de automaatbeperking van mijn vriendin op haar rijbewijs.

Maar als het zo duur is, dan denk ik maar dat ze moet leren schakelen :tongue:

Bij voorbaat dank.
 

Canon-Eye

Forumguru
De DSG6 in de O2 is een redelijk probleemloze bak en naar mijn ervaring uiterst aangenaam in de omgang. Alleen moet daar af en toe nieuwe olie in, dus check de onderhoudshistorie op dat punt
 
Hallo Canon-Eye bedankt voor je antwoord. Mocht een olieverversing nodig zijn, waar kan ik dat het beste laten uitvoeren (liefst geen dealer) zijn er bekende specialisten? Moet ik ook rekening houden met een filter of stekkeraansluiting op de bak?

De DSG bak is een gerobotiseerde handbak met dubbele koppeling correct? Wanneer gaat zo'n bak doorgaans problemen geven? Ik wil een kopen het liefst onder de 100.000km. Is het net als bij Mercedes om de 60.000km verversen?
 

Jewepe

Forumguru
De DSG bak is een gerobotiseerde handbak met dubbele koppeling correct?

Een DSG is zeer zeker geen gerobotiseerde handbak (zoals bij sommige Franse auto's, b.v. Citroën), maar heeft wèl een dubbele koppeling. Sterker nog, eigenlijk is het een compleet dubbel uitgevoerde versnellingsbak. Op wikipedia staat e.e.a. erg duidelijk uitgelegd.

Hoe lang zo'n bak meegaat weet ik niet. Ik heb mijn ex-O2 (een 1.9 TDi) probleemloos tot 297.000 km gereden en mijn ex-Seat Altea XL (een 2.0 TDi) tot 274.000 km. En inderdaad, om de 60.000 km olie en filter verversen.
 
Laatst bewerkt:

DJSmiley

Actief lid
Je zegt dat ze een automaatbeperking heeft in haar rijbewijs, maar 'dan moet ze maar leren schakelen'?

Waarom zit die beperking er dan in als ze gewoon kan schakelen? Lijkt me dan zoieizo vrij zinloos om die beperking te hebben (auto van anderen, huurautos enz). Ook al rij je zelf automaat, een handbak kunnen rijden lijkt me toch wel erg praktisch.

Maar goed, de automaat: Zoals gezegd is de DSG6 een prima bak. De DSG7 is kwa betrouwbaarheid wat minder.

Een handbak is wel het meest kostentechnisch verantwoord: Zo goed als geen onderhoud en iets zuiniger. Wel minder comfortabel...

De 1.8 auto's is wel iets waar je goed moet opletten, veel van die uitvoeringen hebben ellende met een hoog olieverbruik. (al zou een 2005 misschien een oudere generatie zijn)
 
De beperking is er vanwege dat ze moeite had met het examen (stress enzo) Ben al lang blij dat ze uberhaupt een rijbewijs heeft :) En eerlijk gezegd vind ze schakelen stom, dus ja. Ik zelf vind het wel relaxed om automaat te rijden maar schakelen vind ik geen ramp, tenzij ik de hele dag door de stad moet rijden ofzo.
 
Bovenaan Onderaan