automaat en warmte

phlaro

Nieuw lid
Beste lezers

Mijn octavia doet een beetje moeilijk met schakelen
De laatste trap van de automaat schakelt soms laat en met een schok
Voor de zekerheid heb ik de olie laten wisselen maar dit heeft niet geholpen
Het grote vooral als de motor warm is.

Gisteren heb ik een uur file gereden, toen ik eindelijk kon gaan rijden schakelde de automaat niet meer.
Na even afkoelen met de verwarming vol aan deed hij het weer.

Iemand een idee van de oorzaak? De auto in van 2001 en heeft 240000 km ervaring

Paul
 

turboturbo

Forumguru
Dus als ik het goed begrijp schakelt de automaat slecht(er) bij warme motor?

Kan het zijn dat de (olie van) de automaat zelf ook gekoeld wordt (dmv een carter met vinnen oid)?
 

Ronnie

Forumguru
Conventionele automaten hebben een extra, eigen oliekoeler. Meestal bij de andere koelers gemonteerd, het kan als onderdeel van een (combi) waterkoeler, of een kleiner koelertje. Ook wil men weleens een metalen leiding (voor de andere koelers langs) laten kronkelen, dit is vaak bij motoren met minder vermogen. De meeste warmte in de automaat wordt n.l. opgewekt in de koppelomvormer.(vloeistof koppeling)
 

phlaro

Nieuw lid
Het gebeurd alleen met warme motor en na een flink stuk rijden
Gisteren heb ik er opgelet altijd in neutraal te gaan in de file en nu heb ik het probleem niet gehad
Er zit een warmte wisselaar op de automaat.
 

Gbn

Actief lid
Eum, een Octavia van 2001 lijkt mij een Octavia I, niet de II.
Heb er zelf 1 gehad met een 1.6 benzine motor, daar zit in het koelwater systeem ook de Automaat koeling in.
Ik had met dit type motor in de winter nog wel het probleem dat er te weinig circulatie in het systeem was, waardoor bij stilstand voor het stoplicht de temperatuur in de auto terug liep. Bij gasgeven kwam de circulatie weer op gang en de temperatuur omhoog.
Bij warme dagen, zoals wat meer nu, krijg je het omgekeerde en zal mogelijk de automaat onvoldoende gekoeld worden.
Een Octavia uit 2001 kan mogelijk problemen hebben met de koelwaterpomp, en dan heb je ook bij snelheden boven de 120 km/h sneller een koelingsprobleem.
Mocht je een 1.6 AVU hebben, de "milieu" vriendelijke uitvoering, dan is het koelsysteem dubbel-gecompliceerd, doordat de motortemperatuur hoger wordt gehouden ivm milieu eisen.
Dit zorgt voor meer regelingen eromheen, die ook storingen kunnen veroorzaken.

Gerard
 
Hmm, 13 jaar oud en 240000km, dan zou ik toch ergens in overweging nemen om de octavia om te ruilen voor een nieuwe of jongere occassie, bij herstelling van een automaat lopen de kosten pijlsnel op, vraag is of de wagen deze kosten nog waard is...
 

phlaro

Nieuw lid
Op dat soort reactie zit niemand hier te wachten denk ik
Ik vraag enkel of iemand dit ook mee gemaakt heeft, als ik budget zou hebben voor nieuwe auto dan
kocht ik er een en dan waarschijnlijk iets anders van de vag groep. Een gemiddelde van 18000 km per jaar vind ik heel acceptabel overigens
Als je weet dat ik op mijn vorige golf 4 575000 Zonder grote kosten gezet heb ik dit nog een nieuwe!

Probleem zit waarschijnlijk in een sensor, weet eind van de week meer.
 
Bovenaan Onderaan