automatisch dimlicht bij hogere snelheden?

Sinds een aantal weken heb ik een nieuwe O2. Het is een elegance uitvoering waar de dagrij verlichting ook op zit. Gisteren moest ik 'smogens een retourtje Groningen-Arnhem doen. Op de terugweg was het rustig en had ik de cruisecontrole net boven de 150 staan. Ik merkte dat de verlichting overschakelde van de dagrij verlichting (alleen mistlampen voor) naar dimlicht. Klopt het dat dit door de snelheid komt en bij welke snelheid gebeurt dit? Het was gisteren om 10:00 dus geen donkere omstandigheden.

Michel

Forumguru
Als je de lichtschakelaar op "Auto" hebt staan, zal inderdaad het dimlicht aangaan als je voor een bepaalde tijd boven de (ik meen) 140 km/u rijdt. Dit gebeurt onafhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht. Ook in de stralend zon zal de dimverlichting aanfloepen als je voor een langere periode140 km/u of harder rijdt. In het instructieboek zijn de details beschreven.

P.S. Dubbel, rcFred was mij net voor.

Wasmachineman

Forumguru
Dus als de politie een Skoda ziet rijden met verlichting aan kunnen ze nog meer alert zijn ??? Zouden ze hiervan op de hoogte zijn ?:crazy:

quorumz

Actief lid
mensen rijden ook gewoon met dimlichten aan, rijdt toch niet iedereen automatisch te hard.. zinloze discussie volgens mij

Wasmachineman

Forumguru
Zinloos denk ik ook. Ik zit elke dag op de Afsluitdijk met dimlicht aan. Verplicht staat er op de borden hier als je de dijk op gaat.
Maar ik rijd ook vaak te hard hier. Nooit controle !:D

nomad

Senior Member
Het is niet uit te schakelen met VCDS.
Ze gaan aan als je langer dan 10 seconden harder dan 140 km/h rijdt en schakelen weer uit na 2 minuten < 60 km/h

rbo

Senior Member
Als het goed is gaan ze ook aan als je ruitenwissers langer dan 15 sec aan een stuk bewegen

wimv

Actief lid
en als je beneden de ca 65 km/uur komt, gaan ze weer uit en schakelt de dagrijverlichting weer in..... mooi he ????

Octavia_II

Actief lid
@Nomad, is dit niet meer uit te schakelen bij een O2 FL? (bij een pre-FL is dit wel mogelijk)
@Slimme scheurder, als je de schakelaar niet op <auto> zet (of je aan de legale nederlandse snelheden houd), dan gaan de dimlichten ook niet meer automatisch overdag aan. ;)
Uitparametreren van de lichtsensor is ook mogelijk, maar dan ben je ook de regensensor functie "kwijt" :biggthumpdown:
@hemi24, volgens mij zijn het 5 wisbewegingen (en idd. dit komt in de burt van 15 seconden...)

Groet,

Charlie

Over het algemeen ben ik er wel tevreden over. Het inschakelen van dimlicht bij hogere snelheden zal te maken hebben met de veiligeheid zodat je beter zichtbaar bent. De sensor werkt volgens mij met verschillende standen. Als het wat schemerig begint te worden en ik doe via de ab de auto van hets lot dan gaat de leaving home verlichting namelijk niet branden. Als ik de auto start dan gaat het dimlicht wel direct aan. Dit is volgens mij dus een tussenstand tussen de stand waarbij het echt donker is en de leaving home verlichting ook aan gaat. Zelfde geldt overigens voor comming home.
Ik moet zeggen dat ik nog wel aan de regensensot moet wennen. Hiervoor had ik een peugeot en daar werkte de regensensor wel beter. Ik heb nu regelmatig dat ik regen op mijn scherm heb van de spray van auto's bijvoorbeeld en dat dat niet weg geveegd wordt.

@ Octavia_II; ik denk ook niet dat ik mij lang aan de maximum snelheid kan houden. Geluukig worden de bekeuringen bij ons dor de zaak betaald als het niet te gek wordt.

nomad

Senior Member
@Octavia_II Ik heb het bij mij nooit uit kunnen schakelen, dus als je een tip hebt, graag !

hemi24

Forumguru
Kun je de snelheid waarbij het inschakelen gebeurd niet wijzigen tot boven de topsnelheid? Of staat de snelheid vast?

Octavia_II

Actief lid
@hemi24: snelheid staat vast :(
@slimme scheurder: regensensorgevoeligheid (3 x woordwaarde) kun je instellen met het hendeltje boven op de rechterhendel aan het stuur... (maar dit wist je waarschijnlijk al :confused:)
@nomad: heb je al eens geprobeerd om via onderstaande tabel "autoweglicht" uit te zetten?
Als de code is bv "00217165" (dec) = "03504D" (hex)
Byte 00 = 4D (hex) = 77 (dec) = Regensensorcorrectie is 77%
Byte 01 = 50 (hex) = 80 (dec) = Lichtsensorcorrectie is 80%
Byte 02 = 03 (hex) = 03 (dec) = 01+02 = 01 (Autoweglicht) en 02 (Regenlicht) - Voor wie het interesseert : +4 is regensluiten....

Groet,

Charlie

Bovenaan Onderaan