Automatisch geheel open/dicht raam stuk

tobiasvan

Nieuw lid
Gisteren startte mijn Fabia stationwagon comfort uit 2003 niet. ANWB man constateerde dat de accu stuk was en heeft deze vervangen. Nu gaat het raam echter niet meer automatisch geheel naar beneden en boven. Voor gisteren ging het electrische raam altijd vanzelf geheel naar beneden als je het knopje doordrukte. Nu doet hij dat alleen nog voor de bijrijdersstoel, niet meer voor de bestuurdersstoel.

Kan het dat een fout in de raamelectronica de accu heeft gesloopt, of juist andersom? Iemand een idee hoe ik dit kan maken? Gebruik(te) dit best wel veel.

barretje

Senior Member
Volgens mij moet je de ramen dan opnieuw inleren. Dit kun je zelf doen door het raam stukje voor stukje naar beneden te doen en weer stukje voor stukje naar boven te doen. Gewoon even spelen met het knopje, als het goed is gaat hij daarna weer automatisch.

Chicco_Himself

Forumguru
Ik weet bij andere auto's dat je dit kunt doen door de knop vast te houden, helemaal naar beneden en vervolgens de knop weer vasthouden tot hij helemaal boven is...

Zwapp

Forumguru
Handmatig geheel naar beneden sturen en de knop minimaal 5sec vasthouden, dan handmatig naar boven sturen en ook 5sec vasthouden, als het goed is weet de auto weer wat boven en beneden is... volgens mij dien je wel de auto op contact te zetten maar dat weet ik niet zeker...

Huibert

Forumguru
Had dit paar maand geleden ook, accu stuk. Opnieuw inleren is simpel, op contact - raam naar beneden en knop meer dan 5sec. vasthouden en hierna hetzelfde voor naar boven en klaar :)

Cordoba

Forumguru
Inderdaad verhaal van Huibert is de meest duidelijke versie, overigens als je de knop ietsje langer vasthoudt is dat geen probleem, hou je 'm iets te kort vast, dan is ie niet ingeleerd.

@Zwapp contact aan is logisch, omdat je anders in de meeste gevallen het raam niet elektrisch kunt bewegen. (ik schrijf met opzet 'meeste', als je bijvoorbeeld na een rit de motor uitzet, heb je nog een aantal seconden (ik geloof 30) om je ramen als nog te sluiten als je dat bent vergeten.

Joske

Forumguru
@Cordoba

kan je blijven doen ongeacht aantal seconden/minuten, zolang je maar geen portier opent, althans zo is het toch in mijn Fabia ;)

(tenzij de radio uitgaat, dan ben je voorbij het halfuur, dan zal het vast ook niet meer werken)

tobiasvan

Nieuw lid
Ha heren, dank voor alle tips. Omdat ik haast had heb ik het al rijdend gedaan (met gestartte moter dus). Vond het verhaal van Huibert/Zwapp/Chicco het meest aannemelijk, dus die eerst 3 keer geprobeerd. Zonder resultaat. Toen het verhaal van Barretje geprobeerd, en dat werkte na 1 keer. Heb dus sterk de indruk dat Barretje's uitleg de juiste is, maar weet natuurlijk niet 100% zeker wat de doorslag heeft gegeven.

Dank voor het meedenken in ieder geval allemaal.

Bosi

Lid
Na hwt vervangen van het raam mechanisme aan de bestuurders zijde de raam bediening als volgt opnieuw ingeleerd: auto dicht en met de afstand bediening dicht. Dan met de sleutel aan de bestuurders zijde open draaien en in de openstand vasthouden. De ramen aan de bestuurders en passagiers zijde zullen na een paar seconden beide open gaan. Sleutel in open stand vasthouden tot dat de ramen helemaal open zijn. Daarna de deur met de sleutel dichtmaken en de sleutel in de dicht stand houden. De beide ramen zullen weer dicht gaan, de sleutel vast houden totdat de ramen weer helemaal dicht zijn. In principe is de raam bediening nu weer ingeleerd. Soms met je de procedure herhalen.

Zwapp

Forumguru
Jaaaaa maar dit is alleen bij specifieke modellen zo, met de afstandbediening ramen open en dicht doen, niet bij alle.
Ligt er volgens mij aan welke "comfort" module geinstalleerd is.

Blackokkie2

Forumguru
upload_2014-8-21_18-41-50.jpeg
images

Verdeel maar!!!

Bovenaan Onderaan