Automatisch oppakken cruisecontrol bij overschakelen

hemi24

Forumguru
Weet iemand of het mogelijk is de cruise control te programmeren zodat deze gewoon weer oppakt na het overschakelen naar een andere versnelling?

Heb met een A3 1.8TFSI gereden en was blij verrast toen ik tijdens het rijden op de cruisecontrol overschakelde en dat de cruise bij het laten opkomen van de koppeling gewoon weer de snelheid oppakte...

Dit wil ik ook op mijn O2!!!
 

MarcoO2

Forumguru
Lijkt me een heerlijke optie inderdaad, wist niet dat dat kon! Was dat ook adaptieve cruisecontrol?

En, iets anders: zou je een verslag(je) van je rijervaring willen posten in het daarvoor bedoelde topic? Ben wel benieuwd naar je ervaringen (zeker met deze motor), maar wil hier ontopic blijven.
 

LenK

Forumguru
Wat bedoel je nu precies.
Je rijdt 80 met CC aan, je trapt de koppeling in, CC gaat uit, daarna laat je de koppeling opkomen en de CC is weer actief?
 

Captain Hook

Forumguru
Ik begrijp de vraagsteller ook niet helemaal...

Door schakelen, remmen of ontkoppelen schakelt de cc uit.
Maar als je dan weer in een bepaalde versnelling rijdt, kun je toch gewoon op 'resume' drukken en zorgt de cc ervoor dat de eerder ingestelde snelheid weer bereikt wordt.

Tenminste, zo werkt het al ruim vier jaar in mijn O2.:ahum:
 

VEEJAY

Forumguru
Dsg bak houdt CC vast bij opschakelen. Altijd leuk om 30 naar 100 te doen met je handen over elkaar (op een rechte stuk) ;)
 

hemi24

Forumguru
Wat bedoel je nu precies.
Je rijdt 80 met CC aan, je trapt de koppeling in, CC gaat uit, daarna laat je de koppeling opkomen en de CC is weer actief?

ja, zo werkt dat bij de handgeschakelde Audi A3 die ik gereden heb...

Dus 80 in de 5 op CC rijden, koppeling in, overschakelen naar 6 en de CC pakt automatisch weer de ingestelde snelheid op, zonder op resume te hoeven drukken...
 

Gysman

Actief lid
En bij terugschakelen dan? 80 in 5 op CC, koppeling in, terug naar 4, en CC houdt de snelheid vast? Lijkt me niet veilig. Afremmen op de motor is dan niet meer mogelijk. Koppeling in, CC uit, zo hoort het. En niet auto resumen.
 

LenK

Forumguru
Dus 80 in de 5 op CC rijden, koppeling in, overschakelen naar 6 en de CC pakt automatisch weer de ingestelde snelheid op, zonder op resume te hoeven drukken...

Zal wel aan mij liggen maar een beetje rare manier van rijden.

Kan me meer situaties indenken dat het ongewenst is dan dat er gewenste situaties zijn dat CC vanzelf actief blijft/wordt.

En even resume drukken kost weinig moeite maar je bent wel bewust er mee bezig wat de veiligheid te goede komt.
 

Falcon

Donateur
In de volgende situatie lijkt het mij alleen handig:

1. Je rijdt 120/140 met CC aan en je komt een auto met 70 tegen, je doet je CC uit en laat hem uitrollen tot je achter hem zit.
2. Je schakelt terug naar de 4 (met MPI motor vind ik dat prettig omdat je dan lekker veel kracht hebt om weer op te trekken naar de 120/140.
3. Je drukt Resume van je CC in en laat hem weer op komen naar de 120/140 (met CC gaat dat sneller dan als je handmatig dit doet.. leert mij in de praktijk.)
4. Ondertussen wil je bij de 110 schakelen naar de vijf en zou je nog een keer Resume moeten indrukken naar het schakelen, maar nu kan je gewoon even schakelen en rijd hij zonder Resume nog steeds door tot 120/140.

Maar normaal gesproken blijf ik gewoon in de 5 rijden en zorgt Resume gewoon voor de rest.

Wat mij nog weleens opvalt, dat mijn CC snelheid niet onthouden is door de boordcomputer en als ik dan op Resume druk er niks gebeurt. Ik ben er nog niet achter wanneer dit zich precies voor doet.
 

LenK

Forumguru
Dan zou ik dus ff snelheid maken en opschakelen naar de hoogste versnelling en dan resume indrukken. Hoef je maar 1x te drukken.

Ik heb een automaat die met CC aan gewoon door de versnellingen gaat en ik gebruik bovenstaande manier van omgaan met de CC eigenlijk nooit.

Ook bijvoorbeeld op een 80km weg met rotondes vind ik het prettiger om na het afkomen van de rotonde met het voetje te acceleren en dan evt resume te drukken ipv alleen maar na de rotonde op resume te drukken en een beetje zitten te niksen.

En de auto zelf trekt toch op een andere manier op dan ik handmatig zou doen.
Bij een groot verschil tussen gereden snelheid en resume snelheid is de CC in het begin voorzichtig met opbouwen en daarna versneld ie steeds meer, terwijl de meeste mensen het andersom doen, in het begin harder versnellen en dan het gas was laten vieren.
 

aang

Lid
Dsg bak houdt CC vast bij opschakelen. Altijd leuk om 30 naar 100 te doen met je handen over elkaar (op een rechte stuk) ;)

Ja haha, in het stuk van thuis naar werk zitten 5 rotondes op een provinciale weg. Stoel in standje L, remmen en knoppie drukken, heerlijk! Moet het alleen nog eens proberen met DSG in S :)
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij is D en S hetzelfde met de cruisecontrol, AANG. Maar ben benieuwd naar jou bevindingen..
 

VEEJAY

Forumguru
Klopt bij mij ook niet, maar vind ik fijn. Hierdoor kan ik in S rustig snelheid vermeerderen met de CC en als ik wil planken/inhalen gebruik ik het gaspedaal.
 
Bovenaan Onderaan