Automatisch resetten van boardcomputer

Status
Niet open voor verdere reacties.

nmgn23

Nieuw lid
Voorheen resette automatisch enkele meters (rit-afstand, rit-tijd) van de boardcomputer na elke rit, nu telt die door.

Het is natuurlijk geen groot probleem maar ik vind het weleens leuk om te zien wat ik tot dan, op die rit, gereden heb. Uiteraard kan ik hem zelf voor of na elke rit resetten echter dit vergeet ik uiteraard.

Weet iemand of ik dit zelf kan aanpassen of is er iets mis met de computer?

Fabia

† In Memoriam
Heb je het instructieboekje al eens door gelezen want de de boardcomputer houdt een aantal dingen bij.

nmgn23

Nieuw lid
Ik heb helaas geen instructieboekje mogen ontvangen, deze krijg ik bij mijn eerstvolgende beurt.

Ik weet wat er allemaal bij te houden is met de boardcomputer echter hij werkt nu anders dan voorheen.

Nogmaals: Wanneer ik specifieke rit-info wil, moet ik de tellers (van de computer) wissen. Dit gebeurde voorheen automatisch nadat de auto een bepaalde tijd stil stond.

cvegreen

Forumguru
Ik heb helaas geen instructieboekje mogen ontvangen, deze krijg ik bij mijn eerstvolgende beurt.

Ik weet wat er allemaal bij te houden is met de boardcomputer echter hij werkt nu anders dan voorheen.

Nogmaals: Wanneer ik specifieke rit-info wil, moet ik de tellers (van de computer) wissen. Dit gebeurde voorheen automatisch nadat de auto een bepaalde tijd stil stond.

Bij mij is dat ook per rit dat er een bepaald aantal zaken gereset zijn. Dacht eerst dat dit een foutje was , blijkbaar niet dus.

EdK

Forumguru
Bij mij is dat dus nu niet meer...

Iemand die de oplossing heeft, of is de boardcomputer idd kapot?

Als je je <knip> manual krijgt dan deze eerst ergggg goed doorlezen en mbt tot dit probleem , even aankaarten als je die manual ophaalt want met de laptop aan je boordcomputer kunnen ze een heleboel instellingen aanpassen en wijzigen dusgrote kans dat dit ook realiseerbaar is .

Dus niet bang zijn voor je dealer en gewoon ff vragen cq commanderen !!

[moderatorbreak]eh...waarom zo'n overdreven reactie? Dat soort woorden doen we hier niet aan. Hij zegt toch dat ie (nog) geen manual heeft? Beetje rustig aan zeg![/moderatorbreak]

Mijn welgemeende excuses naar bijde, nu ik het teruglees moet ik je gelijk geven maar zeker zo niet bedoeld !!

Michel

Forumguru
Bij mij is dat dus nu niet meer...

Iemand die de oplossing heeft, of is de boardcomputer idd kapot?

Nee, je boardcomputer (BC) is waarschijnlijk niet defect.

Hier een korte uitleg, vanwege het ontbreken van een instructieboekje:

Voor een aantal waarden die de BC bijhoudt heeft deze twee geheugens. Te denken valt hierbij aan gemiddeld verbruik, afgelegde afstand, gemiddelde snelheid, hoeveelheid uren/minuten dat het contact heeft aangestaan etc.

De twee geheugens zijn:
(1) Waarden per rit tot twee uur na het uitzetten van het contact (worden dus niet onmiddellijk gewist als je het contact uitzet)
(2) Doorlopende waarden (dus niet per rit), waarbij de BC zichzelf pas reset na het passeren van een bepaalde waarde

In geval van (2) reset de BC zichzelf als er bijvoorbeeld langer dan 99 uur en 59 minuten is gereden of als er meer dan 1000 liter benzine in een bepaalde periode is verbruikt.

Hoe kan je nu zien in welke stand de BC staat? Heel simpel: links in het display staat een 1 of een 2 . Deze 1 of 2 zie je niet als je bijvoorbeeld de tijd, de buitentemperatuur of de actieradius hebt voorstaan, dus dan moet je met de knoppen aan het uiteinde van de ruitewisserhendel even doorscrollen naar een andere stand. Schakelen tussen de standen 1 en 2 , doe je door "kort" op de knop onderaan de ruitewisserhendel te drukken. Langer indrukken van deze knop heeft tot gevolg dat de BC in stand 1 of 2 (afhankelijk van welke stand voorstaat) wordt gereset.

Ik hoop dat dit het één en ander verduidelijkt.

ajuin

Nieuw lid
Zoals Michel zegt, heb je vermoedelijk op het knopje aan de onderkant geklikt, waardoor je nu de totalen aan het bekijken bent, ipv telkens de rit-info...

Niets aan de hand volgens mij.

nmgn23

Nieuw lid
De twee geheugens zijn:
(1) Waarden per rit tot twee uur na het uitzetten van het contact (worden dus niet onmiddellijk gewist als je het contact uitzet)
(2) Doorlopende waarden (dus niet per rit), waarbij de BC zichzelf pas reset na het passeren van een bepaalde waarde

Dank voor je uitleg maar zoals ik al aangaf resetten beide type gegevens zichzelf niet. Zowel 1 als 2.

Uiteraard moet je geheugen 2 zelf wissen maar voorheen resetten geheugen 1 zich idd na (blijkbaar) 2 uur. Nu doet die dat niet meer.

Fabia

† In Memoriam
Dan denk ik toch dat er iets stuk is. Zat zelf ook te denken dat je naar 2 zat te kijken maar dat is dus niet zo. Dus dan is een bezoekje aan de skodagarage de enige oplossing.

nmgn23

Nieuw lid
Zat zelf ook te denken dat je naar 2 zat te kijken maar dat is dus niet zo.
Dacht dat ik het vanaf het begin toch helder uit had gelegd ;)

Ik ben toevallig vandaag nog bij de garage geweest voor een koplamp, er zijn uiteindelijk 4 lichtjes vervangen (liever opgemerkt door de dealer dan de politie)

Alleen hiervoor (BC) ga ik niet alleen naar de garage, komt wel bij mijn 105.000 beurt.
Bedankt voor de reacties iig.

cvegreen

Forumguru
Nee, je boardcomputer (BC) is waarschijnlijk niet defect.

Hier een korte uitleg, vanwege het ontbreken van een instructieboekje:

Hoe kan je nu zien in welke stand de BC staat? Heel simpel: links in het display staat een 1 of een 2 . Deze 1 of 2 zie je niet als je bijvoorbeeld de tijd, de buitentemperatuur of de actieradius hebt voorstaan, dus dan moet je met de knoppen aan het uiteinde van de ruitewisserhendel even doorscrollen naar een andere stand. Schakelen tussen de standen 1 en 2 , doe je door "kort" op de knop onderaan de ruitewisserhendel te drukken. Langer indrukken van deze knop heeft tot gevolg dat de BC in stand 1 of 2 (afhankelijk van welke stand voorstaat) wordt gereset.

Ik hoop dat dit het één en ander verduidelijkt.

Ik dank je voor de uitleg . Ik heb wel een instructieboekje , maar dan eentje in het frans, de reden is omdat het een franse wagen betreft.
Nu heb ik ook nog een vraagje , bij mij staat de BC dus op stand 1 , kan ik dan bv op stand 2 zien wat mijn gemiddelde verbruik is van de totale tijd ? Ik heb lang gedrukt op die knop onderaan toen ik hem net had , dus reset gedaan . Kan ik dan weten wat mijn gemiddelde verbruik is sinds ik reset gedaan heb of moet hij daarvoor steeds op stand 2 staan ? Raar vraagje misschien , maar vond het de moeite waard nu om het te vragen .

Michel

Forumguru
Ik dank je voor de uitleg . Ik heb wel een instructieboekje , maar dan eentje in het frans, de reden is omdat het een franse wagen betreft.
Nu heb ik ook nog een vraagje , bij mij staat de BC dus op stand 1 , kan ik dan bv op stand 2 zien wat mijn gemiddelde verbruik is van de totale tijd ? Ik heb lang gedrukt op die knop onderaan toen ik hem net had , dus reset gedaan . Kan ik dan weten wat mijn gemiddelde verbruik is sinds ik reset gedaan heb of moet hij daarvoor steeds op stand 2 staan ? Raar vraagje misschien , maar vond het de moeite waard nu om het te vragen .

Op stand 2 kan je inderdaad je verbruik zien (plus de hoeveelheid tijd die het contact heeft aangestaan, de afgelegde afstand en de gemiddelde snelheid) vanaf het moment dat je de BC hebt gereset. Als je die waarde aldoor wilt zien, moet je hem dus in stand 2 laten staan.
Zoals gezegd reset de BC in stand 2 zich op een gegeven moment ook weer, maar dat gebeurt alleen als hij een bepaalde max. waarde voor een parameter heeft gepasseerd.
Als je per rit je verbruik wilt bijhouden, dan moet je stand 1 voorzetten, maar stand 2 blijft dan wel gewoon in de achtergrond doorlopen, dus de BC wordt dan voor stand 2 nog steeds niet gereset. Andersom geldt dat eveneens. Als je stand 2 hebt voorstaan, blijft stand 1 in de achtergrond ook doorlopen, alleen wordt deze dus wel 2 uur na het afzetten van het contact gewist.

cvegreen

Forumguru
Op stand 2 kan je inderdaad je verbruik zien (plus de hoeveelheid tijd die het contact heeft aangestaan, de afgelegde afstand en de gemiddelde snelheid) vanaf het moment dat je de BC hebt gereset. Als je die waarde aldoor wilt zien, moet je hem dus in stand 2 laten staan.
Zoals gezegd reset de BC in stand 2 zich op een gegeven moment ook weer, maar dat gebeurt alleen als hij een bepaalde max. waarde voor een parameter heeft gepasseerd.
Als je per rit je verbruik wilt bijhouden, dan moet je stand 1 voorzetten, maar stand 2 blijft dan wel gewoon in de achtergrond doorlopen, dus de BC wordt dan voor stand 2 nog steeds niet gereset. Andersom geldt dat eveneens. Als je stand 2 hebt voorstaan, blijft stand 1 in de achtergrond ook doorlopen, alleen wordt deze dus wel 2 uur na het afzetten van het contact gewist.

Bedankt voor de heeeeel duidelijke uitleg . :xyxthumbs:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan