Automatisch sluiten panoramadak en ramen bij regen.

Een van de mooie features van mijn vorige auto, een O2 was dat als ik het schuifdak open had gelaten en het begon te regenen dat dit automatisch dicht ging. Dit gold ook voor eventueel opengelaten ramen. Dat mijn huidige BMW dat niet heeft heeft me al een keer 2 doorweekte voorstoelen opgeleverd. Nu ben ik benieuwd of de O3 MY2016 dit nog steeds heeft. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat dit niet meer zo is en dat zou ik uiteraard erg jammer vinden. Wie weet er hoe het zit?

ertromp

Forumguru
VAG is voor modeljaar 2015 overgestapt van regensensor type RLFS naar type RLHS. Dus voor VW, Seat, Skoda en Audi
Deze is (nog) niet met de software van Vag Can Pro of VCDS te coderen ivm beveiliging af fabriek.
Dus ook jou 2016 O3 heeft vooralsnog geen regensluiten. Helaas

Spoetnik

Forumguru
Is er ook geen optie, op slot doen auto, dak gaat dicht? Die ramen vind ik niet zo spannend, dak is belangrijker. Is me ook al eens overkomen dat ik 's morgens zag dat het dak nog op de achterste kier stond.

VAG is voor modeljaar 2015 overgestapt van regensensor type RLFS naar type RLHS. Dus voor VW, Seat, Skoda en Audi
Deze is (nog) niet met de software van Vag Can Pro of VCDS te coderen ivm beveiliging af fabriek.

Dat is spijtig! Ik vond dat echt erg handig. Als het dak een keer op een kier blijft staan is niet zo erg, maart wagenwijd open is toch niet fijn.

Als het je erg veel waard is: bouw de RLHS uit en vervang deze voor de RLFS. Dat is mogelijk.

http://www.carsystems.pl/vw-windshield-rain-sensor-5q0955547,id840.html

En hier bij de Oosterburen een ombouw voorbeeld:

http://www.skodacommunity.de/thread...via-3-5e-moeglich.83933/page-127#post-1098201

De prijs valt op zich mee en de ombouw lijkt niet ingewikkeld. Moet er dan softwarematig ook nog iets aangepast worden? Ik zie op het forum allerlei termen zoals VCDS langskomen, maar dat zegt mij niet zoveel.

ertromp

Forumguru
Als de sensor vervangen is dan moeten er inderdaad softwarematig nog zaken aangepast worden zodat het regensluiten geactiveerd wordt. Dat kan middels VCDS van Ross Tech of VCP van Vag Can Pro.
Er zijn hier mensen die de software hebben waaronder ik zelf :D Of als je in het zuiden woont bij @Antera

Antera

Donateur
Houd er rekening mee dat de ramen altijd werken op regen sluiten maar dat er ook modellen zijn waarbij het dakraam helaas niet mee gaat. Laat je hierdoor niet verrassen als dit zo blijkt te zijn :jaja:

timdejonge

Actief lid
Houd er rekening mee dat de ramen altijd werken op regen sluiten maar dat er ook modellen zijn waarbij het dakraam helaas niet mee gaat. Laat je hierdoor niet verrassen als dit zo blijkt te zijn :jaja:

@antara: werkt dit dan ook altijd bij de nieuwe superb ? Heb dit getest, maar blijkt toch niet te lukken...
Had toch iets te maken met de sensoren ?

Antera

Donateur
dan heb je vermoedelijk een oud type regensensor of het is nog niet gecodeerd. want zonder coderen werkt het zo ie zo niet

Begrijp ik hieruit goed dat een 2014 model (of in mijn geval oud 2013 model (tenaamstelling nml 31.jan.14)) dan dus een RLFS sensor heeft welke dus wél het dak laat sluiten..?

Ga het anders wel proberen met de plantenspuit :D

SNARFB

Senior Member
Na het vervangen van de regensensor voor een type die wel de functie regensluiten ondersteund blijkt dat alleen de ramen dichtgaan en het panoramadak open blijft. Ik had op diverse forums al gelezen dat dit bij bepaalde types voorkomt.
Iemand een idee hoe dit te verhelpen is?

timdejonge

Actief lid
Na het vervangen van de regensensor voor een type die wel de functie regensluiten ondersteund blijkt dat alleen de ramen dichtgaan en het panoramadak open blijft. Ik had op diverse forums al gelezen dat dit bij bepaalde types voorkomt.
Iemand een idee hoe dit te verhelpen is?

Heb je die regensensor zelf vervangen dan ???

Bovenaan Onderaan