Automatische airco slaat laat aan.

Mijn Octavia 1.9 tdi uit 2005 heeft automatische airco (climate control). Als de auto één dag of langer heeft stil gestaan om vervolgens weer te gaan gebruiken dan begint de airco pas te werken na een kleine 10 minuten. Het lijkt wel of de motor eerst helemaal op temperatuur moet zijn alvorens de airco mag beginnen. Wie herkent dit en is er eventueel een oplossing voor. Ik had hiervoor een VW-Passat 1.9 tdi en deze blies bijna gelijk koude lucht uit en dat is wel zo prettig.

turboturbo

Forumguru
Motor hoeft volgens mij niet eerst op temperatuur te komen, hoor. Airco kan meteen ingeschakeld worden, maar mogelijk duurt het even voordat je merkt dat er koude lucht geblazen wordt.
Eea zal sterk afhankelijk zijn van
  • Het soort Climate control dat de auto heeft.
  • De binnen en buiten temperaturen.
  • Of de airco installatie goed onderhouden is; of er voldoende koudemiddel aanwezig is

Laatst bewerkt:
Zou er dan verschil zijn tussen de ene en de andere climate control alvorens er koude lucht uit komt. Als de buiten temperatuur ruim boven de 20 graden is dan voel ik pas na een kilometer of 7 dat de lucht echt kouder wordt. Dat gaat van het ene moment op het andere. Er lijkt dus wel een soort vertraging/tijdschakelaar in te zitten voordat hij koude lucht uitblaast.

turboturbo

Forumguru
Voel je direct / vlak na koude start wel verschil in belasting van de motor (en hoor je bijv de koelvin(nen) aan slaan) als je de airco aan of uit zet?

Heb net een stukje gereden. Na 3 kilometer draaide de koelvin nog niet. Na 5 kilometer ook nog niet. Na 7 kilometer sloeg de vin aan en kwam er gelijke veel koudere lucht uit de roosters.

Cordoba

Forumguru
Ik krijg het idee dat het in instellingen zit. Mogelijk dat de Octavia eerst even kijkt naar de temperatuur van de lucht die ie binnen trekt: als je auto een poosje in de zon gestaan heeft, zal de lucht in de aanvoerkanalen voor de lucht behoorlijk heet zijn. Als je dan gaat rijden, gaat die temperatuur rap naar beneden. Mijn idee is, dat de Climate Control mogelijk eerst even kijkt of de temperatuur van de buitenlucht zover zakt, dat de airco niet ingeschakeld hoeft te worden om de gevraagde temperatuur te halen. Als ie na een aantal minuten merkt dat het niet lukt zonder airco, dan schakelt ie de airco alsnog in. Ik weet óf en waar/hoe je dit in kunt stellen, maar dit lijkt mij een logische verklaring voor het verschil in gedrag.

turboturbo

Forumguru
Wat kan je bij een clima van een Octavia II instellen wat dat betreft?

Voorzover ik ze ken, kan je alleen kiezen uit 'AUTO' of 'ECON' bij de volautomatische climatronic. Alleen in het geval van 'ECON' staat bij mijn OI de airco uit, bij 'AUTO' en geen van beide ingeschakeld, staat de airco altijd aan (behalve bij temperaturen onder de +5ºC)

Bij de halfautomatische clima (ook wel hand-bediend genoemd) gaat de airco apart aan en uit met een toets (meestal A/C genoemd) los van alle andere instellingen.

Joske

Forumguru
volgens mij is de a/C defect... of toch alleszins te weinig opgevuld. Je beschrijft dat de klacht optreedt wanneer de auto langer dan een dag stil gestaan heeft, dus het lijkt wel alsof het systeem moeite heeft om op druk te komen en dus ook degelijk te kunnen koelen.

Ik zou een vacuümtest adviseren én kijken hoeveel koudemiddel er nog wel degelijk aanwezig is.

Is dit überhaupt ooit al gebeurd op deze 10-jaar oude auto?

Ik ben er gemakshalve van uit gegaan dat hij bij de aflevering 2 jaar terug is bijgevuld. Het is natuurlijk maar de vraag of dat is gebeurd. Zal hem laten nakijken.

Bovenaan Onderaan