ECU= Electronic Control Unit, dat is zeg maar het computertje dat aan de hand van allerlei sensoren bepaalt hoeveel brandstof de motor moet krijgen, en wannneer (en regelt bij benzineblok ook ontstekingstijdstip).
Het feit dat er geen foutcode gevonden is, met uitlezen, zegt niet dat alles ook in orde is. Als een sensor een fout heeft, maar het signaal binnen de normale meetgrenzen valt, dan zul je niet snel een foutcode krijgen. Ik zal het met een simpel voorbeeld uitleggen: als je op de snelheidsmeter van de auto kijkt terwijl je rijdt en hij wijst 400km/u aan, dat weet je dat dit niet klopt, je weet ook dat een negatieve snelheid niet klopt, dus als de snelheidsmeter is 'vastgeroest' op bijvoorbeeld 60 km/u dan zul je niet direct zeggen, van 'die is kapot'. Zo moet je dat met sensoren ook zien: als er een signaal komt, dat binnen de normale waarden valt, zie je niet direct dat het signaal niet klopt (dus ook niet zo snel een foutcode).
Andere zaken waar de dealer naar kan kijken: signaal van krukas-sensor (die bepaald in welke positie de krukas staat) en of bijvoorbeeld het ontstekingstijdstip (aangenomen dat het een benzineversie is) ook aangepast wordt aan motortemperatuur en omgevingstemperatuur (temperatuur inlaatlucht), aanpassen aan de brandstofkwaliteit is veel lastiger meten.
Ander punt wat je soms tegen komt: turbo waar de schoepverstelling niet soepel werkt, of de drukregeling(kleppen) van de turbo die kuren heeft.
Het zijn maar wat gissingen, dus zeker geen dure zaken op voorhand vernieuwen, wel de auto rijdend loggen om te zien of ie inderdaad aanpassingen doet aan het motormanagement.
(bij koude start een logje maken, en vervolgens een stukje gaan rijden en opnieuw een log maken, en die vergelijken om te zien wat de ECU heeft aangepast)