Automatische choke werkt niet goed.

Zeeroep

Nieuw lid
Sinds ik de trotse bezitter ben van een storm blue Yeti 1.2 heb ik problemen met de automatische choke. Van de 10 keer starten werk deze 8 keer niet. Dat wil zeggen hij komt niet in wat resulteert in een laag toerental en onregelmatig lopen van de motor. Al twee keer in de garage geweest maar gek genoeg doet hij het dan weer een aantal keren. Bij het uitlezen van de motor kunnen ze niks vinden. Heeft iemand soortgelijke klachten? Nu de winter er weer aankomt wordt het probleem weer groter. In de zomer gaat het wel.
 

Wilko

Senior Member
@Borrie1973: Volgens mij is het woord "automatische" bij automatische choke al je antwoord... Die kun je dus niet zelf inschakelen. :-)
 

Borrie1973

Actief lid
Vroeger bij mijn vaders opel moest je namelijk 1 keer het gaspedaal volledig intrappen voordat je startte en dat noemde ze ook automatische shoke
 

Rallye

Forumguru
Eh? Een automatische choke op een auto van na 1990? Die heeft'ie niet hoor. Misschien een programma voor koude start, maar een choke is toch echt voor auto's met een carburateur. En niet met injectie zoals de laatste 20 jaar. De choke kon je inderdaad inschakelen door voor de start het gas een keer in te trappen. Tegenwoordig regelt de computer alles bij de start en kun/hoef je zelf niets doen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Choke
 

Cordoba

Forumguru
Rallye geeft het al aan. Overigens hadden de eerste Golfjes diesel (per definitie injectie) ook iets dat er op lijkt voor de leek: een knop die eruit ziet als een handchoke en als de auto loopt half ingedrukt dient te worden, de functie van deze 'choke': het inspuitmoment vervroegen bij een koude start.

@Zeeroep: je even voorstellen in het daarvoor bestemde forumdeel, liefst met autofoto wordt op prijs gesteld.

Het probleem van Zeeroep, lijkt te zitten in óf een sensor (bijv. koelwatertemperatuur) die niet goed is, óf een ECU die de sensorsignalen niet goed verwerkt (bedrading/stekkerverbinding?)
 

Zeeroep

Nieuw lid
Het niet werken van een sensor was ook mijn eerste gedachte. Jij spreekt over een ecu? Wat is dit precies? Het vreemde is wel dat ze bij het uilezen niks bijzonders kunnen vinden.
 

EdK

Forumguru
bij uitlezen niets gevonden dus er is niets aan de hand.

Hebben ze ook de desbetreffende sensoren die zorgen voor een verhoogd toerental indien de buitentemperaturen lager zijn appart gemeten ?

Elke sensor moet een bepaalde ohmse waarde afgeven ( temp sensoren ) deze waarde wordt vanaf fabriek opgegeven
Want als een van die sensoren bv wel een waarde afgeeft maar niet de juiste om wat voor reden dan ook kan het resulteren in bv jouw geval een laag toeren en haperen

Maar die sensor geeft een waarde af dus voor de ECU is hij goed en komt er dus geen melding tijdens uitlezen.
Of is er corrosie tussen stekkerverbindingen ?

Affijn wat heeft de dealer nog meer gedaan dan alleen maar de boel uitgelezen ??
 

Cordoba

Forumguru
ECU= Electronic Control Unit, dat is zeg maar het computertje dat aan de hand van allerlei sensoren bepaalt hoeveel brandstof de motor moet krijgen, en wannneer (en regelt bij benzineblok ook ontstekingstijdstip).

Het feit dat er geen foutcode gevonden is, met uitlezen, zegt niet dat alles ook in orde is. Als een sensor een fout heeft, maar het signaal binnen de normale meetgrenzen valt, dan zul je niet snel een foutcode krijgen. Ik zal het met een simpel voorbeeld uitleggen: als je op de snelheidsmeter van de auto kijkt terwijl je rijdt en hij wijst 400km/u aan, dat weet je dat dit niet klopt, je weet ook dat een negatieve snelheid niet klopt, dus als de snelheidsmeter is 'vastgeroest' op bijvoorbeeld 60 km/u dan zul je niet direct zeggen, van 'die is kapot'. Zo moet je dat met sensoren ook zien: als er een signaal komt, dat binnen de normale waarden valt, zie je niet direct dat het signaal niet klopt (dus ook niet zo snel een foutcode).

Andere zaken waar de dealer naar kan kijken: signaal van krukas-sensor (die bepaald in welke positie de krukas staat) en of bijvoorbeeld het ontstekingstijdstip (aangenomen dat het een benzineversie is) ook aangepast wordt aan motortemperatuur en omgevingstemperatuur (temperatuur inlaatlucht), aanpassen aan de brandstofkwaliteit is veel lastiger meten.

Ander punt wat je soms tegen komt: turbo waar de schoepverstelling niet soepel werkt, of de drukregeling(kleppen) van de turbo die kuren heeft.

Het zijn maar wat gissingen, dus zeker geen dure zaken op voorhand vernieuwen, wel de auto rijdend loggen om te zien of ie inderdaad aanpassingen doet aan het motormanagement.
(bij koude start een logje maken, en vervolgens een stukje gaan rijden en opnieuw een log maken, en die vergelijken om te zien wat de ECU heeft aangepast)
 
Bovenaan Onderaan