Automatische GPS tijd verkeerd?!

Hoi,

Afgelopen donderdag stond ineens mijn klok een uur vroeger dan de echte tijd. (Skoda Octavia Combi 2018)
Alsof de GPS tijd (want klok stond op automatisch instellen via GPS, juiste GMT, en ook zomertijd aan) gewoon iets verkeerd heeft doorgestuurd.

Nooit eerder gebeurd, en met al het halen en brengen van kinderen kijk ik veel op de autoklokjes, dus het was gewoon ineens mis.

Iemand daar ervaring mee gehad?
Verder niet recent in andere tijdszones gereden, dus daar kan het ook niet aanliggen.
Heb even de GMT-tijdszone aangepast naar een 'verkeerde' zone, zodat ik wel weer 'bij de tijd' ben hier in Nederland.

Maar vroeg me af of dit een fenomeen is wat vaker is geconstateerd?

Ik verwacht dat het wel weer goedkomt als hij weer eens een verse GPS-tijd ophaalt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zie dat met enige regelmaat. Meestal uur, onlangs in eerste instantie zelfs wel 7 uur. Het herstelt zichzelf als regel na een stop (met contact uit) en weer opnieuw starten.
Geen idee hoe het komt overigens, maar maakt me niet zoveel uit omdat het toch vanzelf overgaat.
 

Fabia 123

Forumguru
Ja zoals @Canon-Eye aangeeft komt het vaker voor en gaat het ook vanzelf weer over. Vooral in de periode van overgang van zomertijd naar wintertijd of andersom.
 

EdK

Forumguru
Volgens mij kan ik klokje in me maxidot koppelen aan me GPS tijd in me media unit
Dus maw ook ontkoppelen !
Leuke is dat ik een vergelijkend systeem in de Caddy van werk heb waar ik die koppeling weer niet kan maken....
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of het niet te maken heeft met slechte ontvangst van één of meer satellieten, waardoor de locatie van de auto anders lijkt te zijn dan deze in werkelijkheid is.
 

Fabia 123

Forumguru
Misschien,

Ik heb de afwijkende tijd ook wel eens gehad met radio controlled klokken in huis. Na een reset was alles weer goed.

Ik denk niet dat de atoomklok die de klokken aanstuurt in de war is.
 

EdK

Forumguru
Zolang wij maar niet in de war zijn door een stukkie stomme techniek.....
 

Cordoba

Forumguru
@Fabia 123 Wie heeft het over een atoomklok die in de war is? Als zo'n systeem met automatische tijdsweergave, één of meer satellieten niet goed ontvangt, denkt ie dat ie op een andere plaats is, en dat kan dus in een andere tijdzone zijn. Ook bij de klokken in huis is vaak de truc om even de batterij te verwijderen en weer terug te plaatsen, en de klok bijvoorbeeld even in het raam te leggen voor een betere ontvangst van satellieten, dan stelt ie dat vanzelf weer goed in. (In het verleden op het werk in bepaalde ruimtes met slechte ontvangst van satellietsignaal ging dat wel vaker mis).
 

Tees

Donateur
Ik dacht dat die klokken in huis vrijwel allemaal geschakeld zijn met een radiosignaal uit Mainflingen (Duitsland, DCF77)? Helpt in het raam leggen nog steeds bij hoor, maar niet vanwege de satellieten. :ot:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vraag me af of het niet te maken heeft met slechte ontvangst van één of meer satellieten, waardoor de locatie van de auto anders lijkt te zijn dan deze in werkelijkheid is.
Dat lijkt me eigenljjk niet, want het is doorgaans meteen over als ik de motor weer stop en na een paar seconden opnieuw start zonder de auto verplaatst te hebben. Los daarvan is er binnen een straal van zeker 3 kilometer rond mijn huis geen enkel gebouw van meer dan 2 verdiepingen, dus satellietsignalen worden hoegenaamd niet gehinderd.
 

CharlesTucker

Forumguru
Satellietsignalen worden niet alleen door gebouwern van meer dan 2 verdiepingen gehinderd, maar problemen kunnen ook heel goed door interferentie veroorzaakt worden. Rapportages daarvan nemen de laatste tijd flink toe, zowel grootschalig als kleinschalig.

Bij grootschalig moet je dan bijvoorbeeld denken gevolgen van het conflict in Oekraine, verstroring van de luchtvaart in delen van Finland als gevolg van jammers in de omgeving van Kaliningrad. Maar ook kleinschaliger, zowel met opzet (internet jammers om te zorgen dat je baas niet weet waar je bent) als per ongeluk (radio/tv amateurs met brakke apparatuur).

Toevallig heb ik vorige week een wetenschappelijk symposium over navigation and timing (http://www.itsnt.fr/) gevolgd, waar een onderzoeker van Eurcontrol een overzicht had van problemen gerapporteerd door piloten. Vliegtuigen hebben altijd diverse bronnen van positioneringsinformatie, en bij discrepanties gaan er alarmen af in de cockpit. Niet heel lang geleden was er een verzameling van dergelijke rapportages boven de gehele Benelux, waarbij het probleem veroorzaakt werd door een "anti-papparazi drone jammer", aan boord van een jacht in de buurt van Vlissingen. Ook een van de bedrijven welke correctiedata leveren (bv voor "precision farming, mauwkeurige machinesturing) loopt regelmatig tegen dergelijke problemen aan.

Ook de GPS ontvanger aan boord van het ISS, een zogenaamde "SDR", of "Software Defined Receiver", welke specifieke mogelijkheden heeft voor het detecteren van interferentie, registreert regelmatig problemen (vrij constante problemen in een hele grote cirkel rond een Russische luchtmachbasis in Syrie)

Aan de topicstarter, je probleem kan in je auto zitten, maar kan ook een (tijdelijke) oorzaak van buitenaf hebben, ook in een situatie (open terrein) waar je dat in eerste instantie niet zou verwachten.
 

EdK

Forumguru
Charles bedankt voor je uitleg.
Dit verklaart voor mij nu wel één en ander de laatste tijd met dat ik idee had dat de GPS kuren had.
Dan stapte ik over van me VAG navi naar Google maps op de tablet van zaak maar hield problemen.
En gaf het soms de schuld aan me ruitverwarming, maar nu met jouw uitleg heb ik toch vermoeden dat dit af en toe de oorzaak kan wezen.
 

Lowietje72

Senior Member
Het kan ook aan de chip liggen die in het GPS apparaat zit. De afgelopen tijd waren er veel klachten van gebruikers van Garmin, Suunto en dergelijke. Dit had te maken met een Sony chip in de apparatuur. Had er zelf ook last van met mijn Garmin en na een reset was het verholpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Heb het niet meer meegemaakt na die ene keer.
Dus het zal echt een toevalstreffer geweest zijn.
Hopelijk blijft dat zo.

Bedankt voor alle inzichten en ervaringen!
 
Bovenaan Onderaan