Automatische ruitenwissers functie / werking ?

redriver

Senior Member
Vraag hoe en wanneer de automatische ruitenwisserfunctie (correct) werkt. Ik heb gehoord dat de verlichtingsknop op "auto" zou moeten staan voor een correcte werking klopt dit ?

img52.jpg




Tevens de vraag waar de intervalstand op de ruitenwisser bedieningshandle op moet staan voor en juiste werking ?

img5D.jpg
 

hemi24

Forumguru
Wie heeft je dat broodje aap wijsgemaakt van de verlichtingsknop?!?

Gewoon de hendel van de ruitenwissers in de eerste stand zetten (auto/int) dat is alles!
Met de schakelaar bovenop de hendel kun je de gevoeligheid/intensiviteit van de wissers instellen.
 

JeSko

Forumguru
Knop automatische lichten hangt samen met bv meedraaiende Xenon, zonder de knop op auto, draaien ze niet mee in bochten. Maar niet met je automatische ruitenwissers.
 

hemi24

Forumguru
En je coming home en leaving home verlichting werkt bij verlichtingsschakelaar in de AUTO stand.
Maar je ruitenwissers hebben daar niets mee van doen…

Snap niet zo goed waarom je wel de moeite doet om het plaatje te knippen&plakken en een vraag hierover te posten, terwijl het antwoord er direct onder staat?!?

1648644353549.png
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Je moet uiteraard wel een regen sensor hebben om het automatisch te laten werken. En auto's met een regensensor hebben zover ik weet ook automatisch inschakelende verlichting. Dus wellicht dat daar wat verwarring is ontstaan. De stand van de schakelaar van de verlichting heeft niets te maken met de interval functie van de ruitenwissers (zoals hierboven al benoemd).
 

MarcoO2

Forumguru
Knop automatische lichten hangt samen met bv meedraaiende Xenon, zonder de knop op auto, draaien ze niet mee in bochten.
Dat maakt het alleen maar verwarrender :D De stand "auto" op de verlichtingsknop doet precies dat: automatisch de lichten aan en uit schakelen.

Dat er verder nog andere zaken aan gekoppeld zijn, is logisch (denk aan de Xenon, denk aan de dag en nacht stand van je navi). Maar de ruitenwissers horen in ieder geval niet in dat rijtje.
 

redriver

Senior Member
Wie heeft je dat broodje aap wijsgemaakt van de verlichtingsknop?!?

Gewoon de hendel van de ruitenwissers in de eerste stand zetten (auto/int) dat is alles!
Met de schakelaar bovenop de hendel kun je de gevoeligheid/intensiviteit van de wissers instellen.
Ik ga het proberen, bedankt voor de uitleg.
 

Canon-Eye

Forumguru
Om even erg in te hebben: er is bij auto's met regensensor ook nog ergens een menu-instelling waarmee automatisch wissen kan worden in- of uitgeschakeld.
Gelukkig maar trouwens, want mij bevalt het niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Okki

redriver

Senior Member
Die instelling heb ik inmiddels gevonden. Rijd de auto nog te kort om te oordelen of dit systeem prettig functioneert. Zag ook de automatische inklapfunctie van de spiegels in het menu voorbij komen. Die kun je ook uitzetten. Vindt dat zelf weer de meest nutteloze functie van de laatste 10 jaar.
 

Frup

Forumguru
Zag ook de automatische inklapfunctie van de spiegels in het menu voorbij komen. Die kun je ook uitzetten. Vindt dat zelf weer de meest nutteloze functie van de laatste 10 jaar.
Wat vind je dan precies nutteloos? De automatische inklapfunctie, of dat je die kan uitzetten? Beiden vind ik juist wel 'clever'.
Ik kan m'n spiegels helaas alleen met de knop op de sleutel inklappen. Niet automatisch. Ik mis die functie juist.
Met mijn (vorige) caravanspiegels gemonteerd, zouden die portier raken. In dat geval zou ik 'uitzetten' juist graag inschakelen. Met m'n huidige Emuk caravanspiegels heb ik dat probleem gelukkig niet.
 

Pietdevries

Actief lid
Ik zat het me vandaag ook af te vragen (eerste keer rijden met regen sinds ik hem heb), ik denk dat de meeste verwarring komt doordat er altijd INT op het pookje staat, ook terwijl je regensensor hebt. En tijdens het rijden kan je (mag je) natuurlijk niet even snel het boekje doorlezen. Maar nu is het duidelijk. Zit er eigenlijk ook slimheid in dat hij niet automatisch aangaat bij temperaturen rond/onder nul, ivm vastgevroren wissers? Dat was volgens mij de reden dat bij mijn vorige auto de automatische stand elke keer na starten apart moest worden ingeschakeld (1x wisserpook naar beneden met terugvering).
 

Tees

Donateur
Bij de O2 zit er iig temperatuurgestuurde verwarming van de ruitenwissersproeikop, zodat die niet geblokkeerd wordt door ijs. Volgens mij werkt de ruitenwisserinstallatie zelf wel altijd, maar zoveel heeft t nog niet gevroren soms ik m'n O2 heb :-)
 

redriver

Senior Member
Wat vind je dan precies nutteloos? De automatische inklapfunctie, of dat je die kan uitzetten? Beiden vind ik juist wel 'clever'.
Ik kan m'n spiegels helaas alleen met de knop op de sleutel inklappen. Niet automatisch. Ik mis die functie juist.
Met mijn (vorige) caravanspiegels gemonteerd, zouden die portier raken. In dat geval zou ik 'uitzetten' juist graag inschakelen. Met m'n huidige Emuk caravanspiegels heb ik dat probleem gelukkig niet.
Het breedteverschil met in of uitgeklapte spiegels is zo klein dat dat niet het verschil gaat maken dat een ander de spiegel eraf rijdt o.i.d. Ik vind het meer een verkoop dingetje. Net zoals de bochtverlichting wanneer je een bocht naar rechts of links neemt. Je ziet er geen meter meer door. Ik kan die spiegels uitschakelen in het menu en ga het ook doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is vooral praktisch op parkeerplaatsen waar veel voetgangers tussen de auto's door lopen.
En dan voornamelijk voor die voetgangers: het bespaart ze blauwe plekken... :jaja:
 

hemi24

Forumguru
En het bespaard je een hoop geld voor het geval iemand achter je spiegel blijft haken…
 
Bovenaan Onderaan