Automatische Verlichting

BarryXX

Actief lid
Hoi,

Een vraagje; over enkele weken wordt mijn nieuwe Octavia Combi Greenline Businessline geleverd. Uit de brochure wordt mij echter niet duidelijk of deze automatisch inschakelende verlichting heeft? Of is dit een optie die ik als lichtassistent er bij had moeten bestellen???

Alvast bedankt.

Ron-e

Lid
desalnietemin een lekkere wagen.. die auto stand kan af en toe ook vervelend zijn. ivm te snel licht voeren of te laat...

BarryXX

Actief lid
Ik heb elders op het forum al iets gevonden over wellicht vervangen van de schakelaar? Dus wie weet...

Monteurtje

Forumguru
Je kunt de lichtschakelaar wel vervangen, maar dan heb je nog geen lichtsensor bij de binnenspiegel. Dus je hebt dan nog niks.

yal

Lid
automatische verlichting is leuk, maar met mist gaan de lichten ook soms gewoon weer uit, en op een zonnige dag weer aan.

Volgens de dealer is dat normaal, dus een nutteloze optie naar mijn idee.

grtn yal

French

Lid
Ik vind dat die sensor de verlichting erg grillig aan- en uitschakelt. Soms heb je licht nodig en krijg je het niet en soms moet ie aan en dan blijft ie uit. Ik rij nu standaard met de verlichting aan.

Ik vind dat die sensor de verlichting erg grillig aan- en uitschakelt. Soms heb je licht nodig en krijg je het niet en soms moet ie aan en dan blijft ie uit. Ik rij nu standaard met de verlichting aan.

Automatische verlichting zou verboden moeten worden, de automobilisten die niet zoveel met autorijden hebben denken dat ze nu niet meer hoeven na te denken over hun verlichting maar de praktijk is toch anders. In schemering rijden ze vaak zonder licht met verslechterende weersomstandigheden ook. En als je een tunnel inrijdt schiet ineens de verlichting aan. Erg onhandig allemaal.

Dus of altijd de verlichting aan of dagrijverlichting verplichten (zijn ze vlgs. mij ook mee bezig).

corsaar

Senior Member
Deze reactie verbaasd mij automatsche verlichting staat eerder te vaak aan dan te weinig. Bij een regenbui gaat hij zelfs aan. werkt prima ben er zeer tevreden over.

Rene de Wit

Actief lid
Ik ben er in mijn S2 ook uitermate tevreden over, bij mist schakelt ie inderdaad niet automatisch in maar dat is simpel verklaarbaar. De sensor meet nl lichtintenssiteit en geen zicht. Overigens is dit niet echt een beperking omdat je vaak toch al de mistlichten voor aan hebt in deze situatie, en die kan je alleen inschakelen als je de schakelaar 1x uitrekt in de dimlicht stand.
Bij regen schakelt ie ook automatisch de verlichting in.
Heb tot nu toe nog geen enkele keer de behoefte gehad om handmatig te schakelen.

aiva tco adoks

Forumguru
Deze reactie verbaasd mij automatsche verlichting staat eerder te vaak aan dan te weinig. Bij een regenbui gaat hij zelfs aan. werkt prima ben er zeer tevreden over.

Ben ook zeker teverden over de lichtsensor
Heb hem altijd op de auto stand staan

En volgens mij als de wisser 3x achter elkaar wist gaan de lampen aan.
En boven de 160 gaan ze automatisch aan

Volgende auto heeft zeker deze optie

Blijkbaar functioneert de lichtsensor op een Skoda voortreffelijk, goed om te weten. Waarom rijden er dan zo vaak moderne auto's (met lichtsensoren) zonder licht wanneer dit wel gewenst is?

aiva tco adoks

Forumguru
Blijkbaar functioneert de lichtsensor op een Skoda voortreffelijk, goed om te weten. Waarom rijden er dan zo vaak moderne auto's (met lichtsensoren) zonder licht wanneer dit wel gewenst is?

Misschien hebben ze de verlichting helemaal uit staan??:icon_smile_question
En het boekje niet doorgelezen:winkie:

hemi24

Forumguru
...of ze komen net bij de dealer vandaan, die hebben namelijk ook de nare gewoonte om altijd mijn lichtschakelaar op een andere stand te zetten dan "AUTO"...

Darkside

Forumguru
Was tevreden over de lichtsensor in de opel. En die van skoda is zelfs beter.
Als ik onder een brug rij gaan de lichten niet meteen aan waar die wel bij de opel aan gingen.
Daarbij heb ik nu DRL en dat vindt ik wel fijn.
Maar het is wel soms zo dat wanneer het regent maar niet hard genoeg dat ik toch wel heb van doe de normale lampen maar aan. Maar die gaan, zoals opgemerkt, alleen aan als de wissers een poosje continu wissen (dus hevige regenval).
Desalniettemin ben ik wel blij met het systeem.

Spaced

Senior Member
Automatische verlichting werkt bijzonder goed; je moet niet vergeten dat als je normale verlichting niet aanstaat je nog altijd de DRL onderin de bumper hebt. Deze zijn behoorlijk fel. Vaak is dit zelfs al genoeg om in de mist "gezien" te worden.

Darkside

Forumguru
ja maar het nadeel van DRL zijn de acherlichten. Deze branden niet.
Dus als het mistig is of toch erg donker word je alleen van voren gezien.
Maar voor zo'n lui mens als ik, blijft het heerlijk automatische lichten.
samen icm met de regensensor, de DSG is het heerlijk rijden.

Captain Hook

Forumguru
I.t.t. b.v. de Roomster. Als je daar de interne schakelaar (in het zekeringkastje) op DRL hebt staan, gaan na het starten je dimlichten, stadslichten (voor en achter) aan.
Dat is eigenlijk meer een soort 'Zweden'-schakeling zoals die al jaren bestaat.
Alleen de dashboard verlichting blijft uit.

Bovenaan Onderaan