Autoradio Spring vervangen voor een Amundsen of Columbus navigatie

Stinger

Actief lid
Heeft iemand op het forum al ervaring met het vervangen van een Spring naar een Amundsen/Columbus navigatie systeem? En is dat redelijke plug and play met oem onderdelen. Wie kan mij adviseren?
 

ertromp

Forumguru
Ik neem aan Swing radio?
Van welk bouwjaar is je Octavia 2?

Afhankelijk van bouwjaar kan het zeker gedaan worden maar je moet wel een navigatie antenne hebben en eea coderen in VCDS
 

Stinger

Actief lid
Oeps het betreft over een Swing :facepalm:. De octavia is van het bouwjaar 2010. Coderen is geen probleem VCDS is in huis. Zijn de bedrading van de kompas module en GPS (dak) antenne al voorbereid? Weet iemand dat toevallig?
 

ertromp

Forumguru
Je kunt je radio natuurlijk eerst het beste losschroeven en kijken welke kabels voorhanden zijn. Dan weet je het zeker. Vooral die draad voor de gps antenne vraag ik me af of die er standaard ligt maar zal zichtbaar worden wanneer je de Swing even los schroeft
 

EdK

Forumguru
Als je de Swing eruit gooit en er een columbus voor in de plaats monteert
Dan zal je een losse GPS muis moeten aanschaffen en onder je dashboard moeten monteren en dit geld ook voor de microfoon die je zelf zal moeten plaatsen.
Kunt ook een orginele radio/gps antenne nemen maar om die te monteren op het dak schijn je de hemelbekleding los te moeten halen , en ik denk dat je daar niet op zit te wachten

De radioantenne en de Quadlock stekker is eigenlijk plug and play evenals het er in plaatsen en vastschroeven in het 2 Din gat.

Dan zal je nog steeds een nieuw front bij de dealer moeten aanschaffen daar de rand om de Swing erg lijkt op die voor de columbus / admundsun maar gaat niet passen.
Dit is een meerkosten bij de dealer van een kleine 40 eurie , dus daar valt wel overheen te komen lijkt me...
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Bij mij is de gps muis aan de rechter zijkant van het dashboard geplaatst, dus zeg maar aan de ander kant als waar de zekeringen zitten. Muis kostte 20 eurie.
 

kansberg

Forumguru
Een collega kwam vanochtend dolenthousiast naar me toe om te vertellen dat hij een Columbus kloon had laten plaatsen in z'n Golf 5 (of 6?). Een Dynavin DVN-VW. Standaard zat in de Golf een Swing gelijkend toestel. Weet de naam of het typenummer niet zo van deze radio.

Eerlijk is eerlijk, een perfect gelijkende imitatie met ontzettend veel mogelijkheden, waaronder internet. Eigenlijk is het gewoon een Android Phone, maar dan met DVD speler, radio en wat dies meer zij.

Het aansluiten was geen sinecure, een handig maatje van hem heeft die klus op zich genomen en met succes, al heeft hij veel aanpassingen moeten doen. Ik was wel benieuwd naar welke aanpassingen maar dat wist m'n collega niet zo uit z'n blote hoofd. Ik heb gevraagd of ik hem eens mocht spreken met z'n maatje hierover en dat was geen probleem.

Dus ik ben ook erg benieuwd hoe het e.e.a. in z'n werk is gegaan. Als ik meer weet en de gebruikerservaringen van mijn collega 'helder' heb zal ik hier zeker op terugkomen.
 

CDK

Forumguru
@Stinger, misschien de topic titel en je eerste post even aan (laten) passen van Spring naar Swing voor de duidelijkheid?
 

Bolkm00d

Senior Member
Vorig jaar mijn swing laten vervanger door de dealer, Amundsen via dit forum aangeschaft. Incl paneel kwam ik op 90 euro aan inbouwkosten. Er is een gps muis achter het dashboard geplaatst omdat het erg lastig schijnt te zijn om de hemelbekleding weer op een juiste manier terug te plaatsen.
 

Rob1.8TSI

Forumguru
Ik heb zelf een Columbus met extra bluetooth ingebouwd en de bijbehordende microfoon op de daarvoor bestemde plaats, bij de lampjes in de hemel, ingebouwd. Is toch wel zelf te doen in ongeveer 1.5 uur.
 

EdK

Forumguru
En dan ben je nog het langst bezig geweest met de microfoon plaatsen en de gereedschappen pakken vermoed ik zo.

want de unit zelf demonteren en nieuwe plaatsen is echt 15 min werk
 

kansberg

Forumguru
@Rob1.8TSI :Elsawin is de database voor VW/Audi/Seat/Skoda waarin reparatie werkzaamheden worden beschreven en onderdelen te vinden zijn. Het digitale werkplaatshandboek om het zo te zeggen.
 
Bovenaan Onderaan