Autoweek 2009-1: DUBBELTEST Skoda Roomster-Fiat Qubo

LenK

Forumguru
Leesvoer voor de liefhebber. Dit is de opponent van de Roomster.
Fiat_FiorinoQubo_1.jpg

Fiat_FiorinoQubo_2.jpg

vinshi

Lid
oponent voor de roomster

sorry hoor maar de roomster is ten eertste mooier groter en ruimer dus dit is geen concurent voor de roomster.de roomster heeft standaart al 100 liter meer kofferruimte.:uitlachen::uitlachen:

Hetzer

Forumguru
Leesvoer voor de liefhebber. Dit is de opponent van de Roomster.

ik had het gelezen afgelopen week dat de test er deze week in zou staan, ik ben benieuwt wat het oordeel van de autoweek zal zijn, het voordeel voor de Fiat is toch wel zijn schuifdeuren, afgekeken van het originele Roomster ontwerp

Fabia

† In Memoriam
Als ik die foto's zie dan hoef ik verder de test niet meer te lezen. Noooooit van mijn leven zo'n gedrocht als de Qubo. Die neus het is net zo'n engelse bulldog.

De Roomster wint met vlag en wimpel. Veel meer auto en minder bestelwagen voor je geld. Bovendien komt de motor van de Fiat er heel slecht vanaf. Het ding schijnt niet vooruit te branden te zijn, schrijft Autoweek.

jaspernl

Actief lid
Ik vind m wel grappig, eigenlijk.
Okee, de voorkant ziet er niet bepaald strak uit. Maarja: de zijkant van de Roomster vind ik nou ook nog steeds niet een toonbeeld van een elegant ontwerp...

Ik ben benieuwd naar de test, en ga m ook eens goed bestuderen!

Door voor het tippen, LenK!

EdK

Forumguru
Ach wat zullen we zeggen ? Het is een nieuw jaar dacht Lenk dus nieuwe kansen !

Zijn 626 zal wel minder bevallen dan hij voor doet komen, en is nu druk op zoek naar een RoomsteR !
En niet voor zijn vrouw maar toch voor hemzelf !!

Een nieuw jaar kan mensen op totaal andere gedachten brengen , toch Lenk ??????????

LenK

Forumguru
Nee joh, dat doe ik voor jullie. Ik heb de test niet gelezen, maar Skoda wint toch altijd? Is toch goed voor je eigenwaarde.

En de '626' bevalt wel hoor. Een half jaar oud en nog geen enkel probleem, klacht of onvolkomenheid. Zonder gekraak over een verkeersdrempel ervaar ik dagelijks als een genot.

Fabia

† In Memoriam

Dubbeltest

Skoda Roomster-Fiat Qubo

De onlangs geïntroduceerde Fiat Fiorino, een compacte bestelwagen voor in en om de stad, is er nu ook als personenauto en gaat dan als Qubo door het leven. Guitig ding, dat moet gezegd. De Skoda Roomster draait al langer mee en is eveneens geen eenheidsworst. Iets duurder dan de Fiat, maar daar krijg je dan ook meer ruimte voor. Gaat de compacte Italiaan door het ijs, of weet hij zich staande te houden?

kcj

Actief lid
Zo'n jaar geleden hadden we het al eens over die mogelijke concurrent(en) voor de Roomster.
De Peugeot Tepee, Citroen Nemo en de Fiat Qubo (toen Fiorinno en Panorama genaamd).
Zie dit draadje : http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=5277&page=3 (9 :blush: bladzijden, niet allemaal over dit 3-tal)
Blijkbaar zijn de autojournalisten nu pas wakker geworden ? :crazy:
Of zijn deze 3 modellen nu pas echt beschikbaar ?:koffie:
Ik ben benieuwd wanneer de test in de Belgische automagazines staat (copy-paste doen ze toch allemaal :biggthumpdown:).

Koen

Ik denk dat de echte concurrenten nog moeten komen: de Kia Soul en de Citroen C3 Picasso. Ik vind al die andere veredelde bestelwagentjes.

LenK

Forumguru
Steeds weer dezelfde opmerkingen als de Roomster met een andere auto wordt vergeleken.

Wil ik een vraag achteraan zetten: Welke fabrikant is niet "simply clever"?

A Een fabrikant die zijn besteller ook als personenauto presenteert en zo dubbel verkoopt?
B Een fabrikant die zijn personenauto het uiterlijk van een besteller geeft en daardoor de helft verkoopt?

Het antwoord is B, het merk ken je

jaspernl

Actief lid
Steeds weer dezelfde opmerkingen als de Roomster met een andere auto wordt vergeleken.

A Een fabrikant die zijn besteller ook als personenauto presenteert en zo dubbel verkoopt?
B Een fabrikant die zijn personenauto het uiterlijk van een besteller geeft en daardoor de helft verkoopt?

En als koper ben je simply clever als je een auto koopt die rijdt als een personenwagen, maar de praktische bruikbaarheid heeft van een besteller :smirk:
En dús als fabrikant ook. :1819:

MarcoO2

Forumguru
Het is maar net wat je belangrijk vindt. Rijeigenschappen, uiterlijk, bruikbaarheid, onderhoudskosten, aanschafprijs, imago, noem maar op...

Of de aanschap van een bepaalde auto voor iemand clever is, hangt dus met name van diens persoonlijke omstandigheden af.

Of je als fabrikant clever bent, hangt eigenlijk van de vraag of hoe goed ze in staat zijn om de persoonlijke omstandigheden, wensen en voorkeuren van het grootste deel van het potentiele koperspubliek in te schatten.
Zowel als particulier als als fabrikant weet je pas achteraf of je clever bezig bent geweest.

Hetzer

Forumguru

Het is sowieso slim van PSA om samen met Fiat een bestel auto te fabriceren, dat druk weer de kosten, ik weet niet wat de verkoop cijfers zijn van het trio, ik weet wel dat de Roomster in het buitenland , lees midden en oost-europa ontzettend goed verkoop ,ook met name als besteller (Praktik)

Hetzer

Forumguru
Nee joh, dat doe ik voor jullie. Ik heb de test niet gelezen, maar Skoda wint toch altijd?.

Ik heb de test wel even vlug gelzen, en echt LenK jij mag niet meer raden, wat inderdaad ook deze test, heeft Skoda weer gewonnen,

Even wat uitspraken:

De Fiat Qubo is een guitig ogende kar, maar in de Skoda krijg je toch meer het gevoel in een volwaardige auto te zitten

De Roomster is een uitstekende sturende auto en het onderstel laat hoge bochtsnelheden toe.

De Skoda is beter afgewerkt, biedt meer ruimte, heeft betere prestaties en is zuiniger dan z'n italiaanse opponent. En dat allemaal voor bijna hetzelfde geld.

LenK

Forumguru
Autoweek doet vaak scheve vergelijkingen. In het geval van de Fiat is er niet veel te kiezen omdat er maar 1 uitvoering is. Maar ze hadden er een beter vergelijkbare Roomster tegenover moeten zetten. Qua prijs is dat ongeveer de 1.2 Classic.

De Roomster 1.4 (= minimaal een Ambiente) van de test is € 2250 duurder dan die Fiat. En op dat bedrag is dat 15% duurder. Mag je wel iets voor terugverwachten, toch.

De opmerking dat de Fiat traag was hadden ze weg kunnen laten als ze inderdaad Roomster 1.2 hadden genomen die echter in de kaalste uitvoering nog steeds duurder is dan de compleet uitgeruste Fiat.

jaspernl

Actief lid
Ik ga zo ff boodschappen doen en kijk dan meteen even in de A.W.

Maareh.. de RR zuinig??? Die van mij in elk geval niet. Ik haal 1:10,5. Ik hoef het gelukkig niet zelf te betalen, maar toch...

En ik rij toch niet echt belachelijk ruig ofzo... Die tijd heb ik wel gehad...

Ik heb ook eens een O2 met tt gehad en die was echt een stukkie zuiniger. 1:12,5 haalde ik daar gemakkelijk mee...

Bovenaan Onderaan