Autoweek Duurtester: Skoda Fabia Combi RS.

Fabia

† In Memoriam
Test zelf onze Fabia Combi RS!
m1fy20rbsx8t_600.jpg


We hebben een nieuwe duurtester in onze garage, en dat is bepaald geen anonieme verschijning: de 180 pk-sterke Skoda Fabia Combi RS. Wil jij ‘m wel eens testen? Lees dan snel verder.

We hebben een nieuwe duurtester in onze garage, en dat is bepaald geen anonieme verschijning: de 180 pk-sterke Skoda Fabia Combi RS. Wil jij ‘m wel eens testen? Lees dan snel verder.

Een potente stationcar in het B-segment, en waarom ook niet? In hogere marktsegmenten hebben merken als Audi met z’n RS4 en RS6 ook succes met opgepepte stationwagons. Het resultaat bij Skoda is een behoorlijk opgetuigd wagentje, een klein bommetje, waarvan de techniek ook terug te vinden is in de Volkswagen Polo GTI en de Seat Ibiza Cupra. Maar in stationvorm maakt het ‘m uniek in zijn klasse, en laat de RS zien dat Skoda meer is dan alleen maar een ‘verantwoorde keuze’.

Dat de RS een topper is in de Fabia-prijslijst wordt niet alleen duidelijk door de prestaties van de 1,4 liter TSI-motor (0-100 km/h in 7,3 seconden, top van 226 km/h) die gekoppeld is aan een zeventraps DSG, maar ook door de lijst met naar de autosport hintende attributen. Zoals een sportonderstel onder dat de auto iets stugger en lager maakt, een elektronisch sperdifferentieel en geventileerde remschijven rondom.

Uiterlijk onderscheidt de RS zich duidelijk van de andere Fabia’s, niet alleen door het 17 inch lichtmetaal. De achterbumper is voor de sportieve looks voorzien van een (zoals Skoda dat zelf noemt) geïntegreerde diffusor, oftewel zwarte ribbels aan de onderkant die voor een betere luchtgeleiding moeten zorgen. De voorbumper heeft een honingraatgrille en bovenaan de achterklep zit een spoiler. Om het af te maken zitten er nog sideskirts tussen voor- en achterwielen en steken van onder de achterbumper twee uitlaatpijpen de wereld in. Al met al is de Fabia RS niet bepaald een suffe verschijning te noemen.

Zo doe je mee
Wil jij ook wel eens die andere kant van Skoda ervaren? Schrijf je dan snel in voor onze Skoda Testafette, en maak kans op een drie dagen durende proefrit. Je krijgt ‘m met een volle tank mee, en mag ‘m tot de laatste druppel leeg weer inleveren. Da’s lekker genieten! Het enige wat we van je terug vragen, is dat je je bevindingen voor ons op papier zet. Je commentaar komt dan op het review-gedeelte van onze site. En we willen je vragen om, als je tot één van de zes lezers hoort die geselecteerd worden voor de Testafette, vrijdag 30 maart alvast vrij te houden. Dan wordt de tijdelijke testcrew ter afsluiting van de Testafette namelijk verwacht bij de Skoda-importeur, waar je een rondleiding door onder meer de 'onderdelen-magazijn en losplaats' krijgt, een lunch en de mogelijkheid om nog een rondje te rijden in een ander Skoda-model.

Hoe doe je mee? Vul het formulier in dat je hier vindt, en geef in een korte motivatie aan waarom juist jíj die Fabia Combi RS moet testen. Aan de hand daarvan kiezen we zes lezers uit. Inschrijven kan tot uiterlijk 31 december, de zes geselecteerden krijgen uiterlijk eind januari bericht.
 

Greenliner

Senior Member
Haha, dat geloof ik graag. Ik bedoelde het ironisch. Ik neem aan dat je na een ochtendje RS'en al wel klaar bent met je tank. Het blijft natuurlijk een superleuk ding dat je niet vanwege het verbruik koopt. Het verbruik valt misschien nog wel mee als je het afzet tegen de bekeuringen:grin:. Jammer dat je er niets mee mag trekken. 180 pk zou me wel bevallen met de caravan erachter.
 

reeseend

Forumguru
@Greenliner : Dan maar een Octavia RS :grin:. Nadeel van een proefrit met een RS type is dat je meteen verkocht bent :winkie:
 

Greenliner

Senior Member
@Reeseend, van der P.

Helemaal goed, zo'n Octavia combi RS.
Hoewel, wielspin blijft een gevaar met de caravan erachter.
Tsja, er zit niets anders op dan m'n Faab in te ruilen voor een Superb combi 3.6 4x4.
Zou ik nou veel moeten bijbetalen?:ahum:
 

sitechris

Donateur
Ja.....en de afschrijving van een Superb 3.6 V6 zal ook bizarre vormen aannemen. Ding is niet echt courant.
 

Greenliner

Senior Member
Zzz,180pk,zzz,180pk,zzz. Ik heb ook onrustig geslapen vannacht.

@Sitechris: Als ik de specs van je Golf zie denk ik dat ik nog maar even doorspaar, supergaaf!!.
 

reeseend

Forumguru
Ieder zijn smaak, maar zeker geen Combi voor mij. Ik vind de Octavia Hatchback stukken mooier.
Wielspin met de sleurhut erachter heb ik niet gehad. Eerder dat ik rustiger moet optrekken anders trek ik de bovenkant van het Chasis.
Ik denk wel dat het een lekker snel wagentje is de Fabia, maar te licht als caravantrekker.
 

Noord26

Forumguru
Heb mijzelf ook ingeschreven voor die 3 dagen rijtest. Aangeven dat ik voor mijn huidige GL een automaat heb gereden wel benieuwd ben of deze meerpijs gerechtvaardigd is voor iemand die tamelijk wat kilometers draait.
 

Noord26

Forumguru
De tank moet leeg las ik, dus een ritje Randstad is geen probleem hoor. En anders doe ik er nog wel op eigen kosten een tank extra bij..

Persoonlijk zie ik nog steeds die auto als de ultieme combinatie. Snel, ruimte van binnen- maar buitenafmetingen nie te groot, betrouwbaarheid, DSG (eens gereden, wil je eigenlijk nooit meer zonder in de prakijk), lage aanschaf- en onderhoudskosten, prima stoelen en uitrusting. Wolf in schaapskledij. Wat wil je nog meer.

Ik hoop zelf niet dat ik de rijtest mag doen hoor. Anders komt de GL te koop..

Enige wat ik niet begrijp zijn de witte wielen onder een blauwe auto. Doe mij dan maar antraciet oid, smoelt veel beter!

Of zwart met zilveren velgen, ok prima: http://www.groenlicht.be/2011/01/15/rijtest-skoda-fabia-combi-rs/
 

Peter_Octavia

Forumguru
Mijn aanmelding hebben ze ook binnen. Toch leuk om een keer mee te mogen maken.

Het is dat we zoveel kilometers maken anders had er al wel een 1.2 TSI DSG voor de deur gestaan.

De RS was dan net een stapje teveel geweest kwa aanschaf.

Droom auto is en blijft een Audi RS6.
 
Bovenaan Onderaan