Fabia
† In Memoriam
Test zelf onze Fabia Combi RS!
We hebben een nieuwe duurtester in onze garage, en dat is bepaald geen anonieme verschijning: de 180 pk-sterke Skoda Fabia Combi RS. Wil jij ‘m wel eens testen? Lees dan snel verder.
We hebben een nieuwe duurtester in onze garage, en dat is bepaald geen anonieme verschijning: de 180 pk-sterke Skoda Fabia Combi RS. Wil jij ‘m wel eens testen? Lees dan snel verder.
Een potente stationcar in het B-segment, en waarom ook niet? In hogere marktsegmenten hebben merken als Audi met z’n RS4 en RS6 ook succes met opgepepte stationwagons. Het resultaat bij Skoda is een behoorlijk opgetuigd wagentje, een klein bommetje, waarvan de techniek ook terug te vinden is in de Volkswagen Polo GTI en de Seat Ibiza Cupra. Maar in stationvorm maakt het ‘m uniek in zijn klasse, en laat de RS zien dat Skoda meer is dan alleen maar een ‘verantwoorde keuze’.
Dat de RS een topper is in de Fabia-prijslijst wordt niet alleen duidelijk door de prestaties van de 1,4 liter TSI-motor (0-100 km/h in 7,3 seconden, top van 226 km/h) die gekoppeld is aan een zeventraps DSG, maar ook door de lijst met naar de autosport hintende attributen. Zoals een sportonderstel onder dat de auto iets stugger en lager maakt, een elektronisch sperdifferentieel en geventileerde remschijven rondom.
Uiterlijk onderscheidt de RS zich duidelijk van de andere Fabia’s, niet alleen door het 17 inch lichtmetaal. De achterbumper is voor de sportieve looks voorzien van een (zoals Skoda dat zelf noemt) geïntegreerde diffusor, oftewel zwarte ribbels aan de onderkant die voor een betere luchtgeleiding moeten zorgen. De voorbumper heeft een honingraatgrille en bovenaan de achterklep zit een spoiler. Om het af te maken zitten er nog sideskirts tussen voor- en achterwielen en steken van onder de achterbumper twee uitlaatpijpen de wereld in. Al met al is de Fabia RS niet bepaald een suffe verschijning te noemen.
Zo doe je mee
Wil jij ook wel eens die andere kant van Skoda ervaren? Schrijf je dan snel in voor onze Skoda Testafette, en maak kans op een drie dagen durende proefrit. Je krijgt ‘m met een volle tank mee, en mag ‘m tot de laatste druppel leeg weer inleveren. Da’s lekker genieten! Het enige wat we van je terug vragen, is dat je je bevindingen voor ons op papier zet. Je commentaar komt dan op het review-gedeelte van onze site. En we willen je vragen om, als je tot één van de zes lezers hoort die geselecteerd worden voor de Testafette, vrijdag 30 maart alvast vrij te houden. Dan wordt de tijdelijke testcrew ter afsluiting van de Testafette namelijk verwacht bij de Skoda-importeur, waar je een rondleiding door onder meer de 'onderdelen-magazijn en losplaats' krijgt, een lunch en de mogelijkheid om nog een rondje te rijden in een ander Skoda-model.
Hoe doe je mee? Vul het formulier in dat je hier vindt, en geef in een korte motivatie aan waarom juist jíj die Fabia Combi RS moet testen. Aan de hand daarvan kiezen we zes lezers uit. Inschrijven kan tot uiterlijk 31 december, de zes geselecteerden krijgen uiterlijk eind januari bericht.
We hebben een nieuwe duurtester in onze garage, en dat is bepaald geen anonieme verschijning: de 180 pk-sterke Skoda Fabia Combi RS. Wil jij ‘m wel eens testen? Lees dan snel verder.
We hebben een nieuwe duurtester in onze garage, en dat is bepaald geen anonieme verschijning: de 180 pk-sterke Skoda Fabia Combi RS. Wil jij ‘m wel eens testen? Lees dan snel verder.
Een potente stationcar in het B-segment, en waarom ook niet? In hogere marktsegmenten hebben merken als Audi met z’n RS4 en RS6 ook succes met opgepepte stationwagons. Het resultaat bij Skoda is een behoorlijk opgetuigd wagentje, een klein bommetje, waarvan de techniek ook terug te vinden is in de Volkswagen Polo GTI en de Seat Ibiza Cupra. Maar in stationvorm maakt het ‘m uniek in zijn klasse, en laat de RS zien dat Skoda meer is dan alleen maar een ‘verantwoorde keuze’.
Dat de RS een topper is in de Fabia-prijslijst wordt niet alleen duidelijk door de prestaties van de 1,4 liter TSI-motor (0-100 km/h in 7,3 seconden, top van 226 km/h) die gekoppeld is aan een zeventraps DSG, maar ook door de lijst met naar de autosport hintende attributen. Zoals een sportonderstel onder dat de auto iets stugger en lager maakt, een elektronisch sperdifferentieel en geventileerde remschijven rondom.
Uiterlijk onderscheidt de RS zich duidelijk van de andere Fabia’s, niet alleen door het 17 inch lichtmetaal. De achterbumper is voor de sportieve looks voorzien van een (zoals Skoda dat zelf noemt) geïntegreerde diffusor, oftewel zwarte ribbels aan de onderkant die voor een betere luchtgeleiding moeten zorgen. De voorbumper heeft een honingraatgrille en bovenaan de achterklep zit een spoiler. Om het af te maken zitten er nog sideskirts tussen voor- en achterwielen en steken van onder de achterbumper twee uitlaatpijpen de wereld in. Al met al is de Fabia RS niet bepaald een suffe verschijning te noemen.
Zo doe je mee
Wil jij ook wel eens die andere kant van Skoda ervaren? Schrijf je dan snel in voor onze Skoda Testafette, en maak kans op een drie dagen durende proefrit. Je krijgt ‘m met een volle tank mee, en mag ‘m tot de laatste druppel leeg weer inleveren. Da’s lekker genieten! Het enige wat we van je terug vragen, is dat je je bevindingen voor ons op papier zet. Je commentaar komt dan op het review-gedeelte van onze site. En we willen je vragen om, als je tot één van de zes lezers hoort die geselecteerd worden voor de Testafette, vrijdag 30 maart alvast vrij te houden. Dan wordt de tijdelijke testcrew ter afsluiting van de Testafette namelijk verwacht bij de Skoda-importeur, waar je een rondleiding door onder meer de 'onderdelen-magazijn en losplaats' krijgt, een lunch en de mogelijkheid om nog een rondje te rijden in een ander Skoda-model.
Hoe doe je mee? Vul het formulier in dat je hier vindt, en geef in een korte motivatie aan waarom juist jíj die Fabia Combi RS moet testen. Aan de hand daarvan kiezen we zes lezers uit. Inschrijven kan tot uiterlijk 31 december, de zes geselecteerden krijgen uiterlijk eind januari bericht.