AUX en USB werken niet

Goedenavond,

Mijn recent gekochte Fabia (2015) met Swing Radio heeft geen bluetooth maar ik dacht via een adapter muziek van de telefoon te kunnen streamen via aux ingang. Helaas wordt de adapter niet herkend. Ook met een kabeltje tussen aux en telefoon werkt het niet: in 'media' wordt aux niet als aangesloten media herkend. Telefoon via USB werkt ook niet, er verschijnt een foutmelding. Ik heb gezocht en kom soms tegen dat 'de radio geprogrammeerd moet worden' maar ook dat dit niet het geval is voor de Swing. Klopt dat? Heeft iemand hier ervaring met dit probleem en vooral: is het opgelost en zo ja, hoe dan?

Pindasaus

Forumguru
Hoe is je usb-stick geformatteerd? Je zou eens kunnen proberen of het wel werkt, als je hem als FAT32 formatteert.

Ik heb dezelfde auto / radio en de ingang AUX is altijd te kiezen, ook als er niks is aangesloten. Als ik het me goed herinner, is er ergens een instelling om deze bron te verbergen.

Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Kan je verder niet helpen, maar telefoon via USB gaat nooit werken voor alleen audio.
De USB is in jouw geval alleen om muziek af te spelen via een stick

Frup

Forumguru
Ik dacht hetzelfde als @1983jeroen. Als ik me mijn Swing goed herinner kon ik er geen telefoon mee connecten, of muziek afspelen. Misschien nog als je je telefoon instelt als usb mediaplayer.
Om die reden had ik mijn telefoon los in een houder om te navigeren, met de usb kabel in de sigarettenaansluiting.
Nooit tevreden geweest met de Swing, en later vervangen door een Chinese radio. Waarvan ik trouwens ook niet vrolijk werd.

Bakkertje

Forumguru
de AUX ingang is een 3.5 mm (koptelefoon) aansluiting, dus je een telefoon hebt met een koptelefoon aansluiting dan kun je die daarop aansluiten. Kabel is te koop bij de Action voor 99 cent:
Als je telefoon geen 3.5 mm aansluiting heeft dan zijn er adapters voor van usb-c naar 3.5 mm of lightning naar 3.5 mm

De USB aansluiting is alleen (zoals @1983jeroen al schreef) om een stick in te steken met daar mp3's op.

Dank voor de reacties. Ik heb het inmiddels geprobeerd via een bluetooth adapter en twee kabeltjes 3.5mm (ook die van de Action) via de aux-ingang. Ik denk dat de aux-ingang niet meer werk want in de media-opties (via media knop op de radio) wordt deze niet herkend. Ik denk dat ik maar even naar een Skoda-garage ga.

1983jeroen

Forumguru
Soms zit er een schakelaartje in die 3,5mm aansluiting zodat de radio herkent dat er iets ingeplugd zit. Best kans dat daar het probleem zit.

Maar dat schakelaartje zit dan achter het paneel met de media-ingangen? Aan de voorkant zie ik naast aux-, usb, en 12v verder geen knoppen/schakelaars/...

1983jeroen

Forumguru
Nee, dat zit dan inwendig waar je het stekkertje in steekt. Kun je zelf niets aan zien of doen als dat het is

Rallye

Forumguru
Volgens mij zitten zowel de USB als de Aux bij een Skoda achterop de radio aangesloten (misschien zelfs via één stekker?). Je zou de radio eens los kunnen halen.

Bakkertje

Forumguru
@Rallye zit daar niet zo'n usb hub achtig ding tussen?
Dit is volgens mij de aansluiting zelf:
1716986797005.png

En zit er ook nog een module als deze tussen:
8162e63a-0d0e-4367-91db-52fd3ce2161b.jpg

Zeker weten doe ik het niet, maar ik dacht dat het zo zat.

@Marcel Adriaan kun je wel iets opladen via de USB poort?

USB getest: deze wordt herkend door de radio (de optie USB licht op in de media) en de telefoon laadt op na aansluiten. Als ik in media USB als bron wil selecteren dan krijg ik een foutmelding.

Bakkertje

Forumguru
oke dan is het een kwestie van muziek op een usb stick zetten en dan kun je die afspelen via de usb poort.
Luisteren via een usb kabel vanaf je telefoon gaat helaas niet

Dank voor de reacties. Ik ga naar een garage om de AUX-poort na te laten kijken. Ik zou het toch jammer vinden wanneer de mogelijkheid om b.v. Spotify te streamen er wel is maar niet werkt vanwege een kapotte AUX-poort.

Frup

Forumguru
Op mijn telefoon kan ik ook nog aangeven waarvoor de USB wordt gebruikt. Misschien kun je die instellen op media of muziek afspelen. Het zou kunnen als je telefoon de usb kiest voor bestandsoverdracht, de radio in de stress schiet.

Bakkertje

Forumguru
@Marcel Adriaan stteamen van spotify zal niet gaan via de aux ingang, hooguit afspelen op je telefoon en je auto als “koptelefoon” gebruiken.

Onderstaand draadje gaat over eenzelfde vraag.

Bovenaan Onderaan