Back to basics...(wat auto-ervaringen)

Even een korte intro en hartekreet...
We hebben begin januari onze VW Passat (B5) 1.8T (bj.2000)ingeruild op een (nagenoeg nieuwe) Citroën C4 Coupé 1.6 16v.
Erg leuke, aparte auto, zéér compleet uitgerust, erg veilig...
(Zonde, dat VAG de 1.8T uit het programma heeft gegooid, overigens...een benzinemotor, die rijdt als een diesel)

Op onze eerste tocht naar onze oosterburen /forum/images/graemlins/407.gif ontdekt, dat hij (zij? de C4) helemaal niet bij onze rijstijl past.
Bij 170 km/u draait hij ruim 6000 tpm, met zoveel lawaai, dat wij ons alleen maar gillend verstaanbaar kunnen maken. Aangezien wij al jaren een bijzonder gelukkig huwelijk hebben, zijn we niet gewend om op deze manier te communiceren. Géén reiswagen, dus. (ik werk in het onderwijs, heb dus vaak vakantie /forum/images/graemlins/489.gif, en we reizen dus veel en ver met de auto, en doen dat in Duitsland in ieder geval op vrij hoge snelheid /forum/images/graemlins/1439.gif)

Afijn, om een lang verhaal kort te maken, een proefrit gemaakt in een O2combi 2.0TDI (erg pittig!)en een C4 2.0HDi (Sloom en niet erg zuinig)

We zijn dus weer terug in het VAG-nest, we hebben een zwarte O2-combi Elegance 2.0TDI DPF besteld met ESP (waarom zit dat er niet standaard op?), sportstoelen, Stream, en dubbele bodem in de kofferbak.
Helaas (of gelukkig) helemaal van ons, en niet van een leasemaatchappij. Wat een ontzettende bak geld, eigenlijk /forum/images/graemlins/icon_smile_dead.gif
Toch een goed gevoel, fijne auto, gaan we vast jááren plezier van hebben!
/forum/images/graemlins/473.gif
Misschien laat ik 'm nog chippen (Abt). Iemand ervaring hiermee? Ben m.n. geïnteresseerd in het (meer)verbruik.
Tot posts,
Ferjo
 

Mark

Banned
Tja, een C4 is eigenlijk net als de Fabia een stadsauto
Mijn Fabia draait ook bijna 4000 toeren tegen 130km/u, alleen is de geluidsisolatie zo goed bij ons kleintje dat dat helemaal niet storend is.
Ik denk als je niet van hoge toerentallen houd je een diesel moet aanschaffen.(laat het me weten als ik fout zit)
Chippen is tegenwoordig voor een profesional kinderspel.
Het meer verbruik, als je je rechtervoet in bedwang kunt houden, is zo goed als niets.
Wel je verzekering op de hoogte brengen van de extra's pk/kw, daar word je premie namelijk op berekend (voor België toch).
Veel plezier met je nieuwe wagen, wanneer zou je hem hebben?
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Wel je verzekering op de hoogte brengen van de extra's pk/kw, daar word je premie namelijk op berekend (voor België toch).


[/ QUOTE ]

In NL niet. /forum/images/graemlins/grin.gif

Inderdaad wel wonderlijk, die overstap op een C4. Waarom leek je dat destijds een verstandige keuze?
 
Over dat verhaal van de 2 liter HDI van Citroen kan ik meepraten. Wat een slome motor is dat, wel stiller, meer gemaakt voor de oudjes onder ons. Sowieso is de C4 overprijst dus ik kan alleen maar zeggen dat je een zeer verstandige keuze hebt gemaakt.

Ps. Is dit geen topic voor Meet&amp;Greet?
 

higgy

Forumguru
Ik had die 2.0 HDI in m'n Xantia liggen en dat was een beul van een motor. Heel vlot!
Was wel de 2.0 HDI 110 pk, dus met intercooler. Ik vermoed dat jij de 90 pk HDI of HDIf in je C4 had?
 
Ik weet toevallig dat er een generatie HDI motoren met 8 kleppen zijn gemaakt, had toen zelf een 90pk die prima kon meekomen met de TDI. Maar tijdens het maken van een proefrit in de C4 met de 2.0HDI (iets van 130pk) viel het dus enorm tegen, om 1 of andere rede lijkt deze motor een hele lage koppel te hebben. Misschien wel chippen dat ding voor een beetje power. De 90 en 110pk zijn trouwens 1.6HDI motoren in de C4 en C5.
 

higgy

Forumguru
130 pk en dan traag????
Wow. Daar ben ik even stil van.
Naast die 110 pk HDI heb ik vorige week in de O2 1.9TDI (en die heeft iets van 105 a 110 pk meen ik?) gereden: wat een heerlijke vlotte auto zeg!
(o.k., nu krijgen alle 2.0 TDI-rijders een strak plassertje, ik weet het... /forum/images/graemlins/smile.gif )
 

___JC___

Forumguru
De 1.8T van VAG is inderdaad een heerlijke motor (rij nu in een RS).

Maar de 2.0TDI uiteraard ook. Ik heb m nu besteld met chiptuning bij Abt en hij wordt als het goed is over 4 weken geleverd.

Ik heb gereden in een standaard 2.0TDI (Altea) en een gechipte door Abt (Leon).
De standaard versie rijdt super, bergen koppel bij lage toeren beschikbaar. Je moet alleen wel drie keer schakelen voordat je de 100 passeert en boven de 4.000 rpm zakt het vermogen volledig in. /forum/images/graemlins/crazy.gif
De gechipte is echt een beest van een motor! In de eerste versnelling gebeurd er nog niet zoveel maar in de 2e versnelling hebben de voorbandjes een hoop moeite met al het koppel (ondanks de antislip regeling). Ook hoog in de (diesel) toeren blijft ie trekken!

Op de snelweg is ie echt bloedsnel en voor je het door hebt rij je met illegale snelheden.
Ik denk dat ie op de tussensprints (of zoals onze Belgische vrienden zo mooi zeggen, de hernemingen) sneller is dan mijn RS. Dit gaat binnenkort getest worden door mij en mijn collega met een Abt TDI Leon.

Als je houdt van toerenjanken, stoplichtsprinten, een turbofluit en heeeerlijk 200 plus rijden in Duitsland denk ik dat de RS toch de voorkeur heeft..
/forum/images/graemlins/smile.gif
 

Mark

Banned
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Tja, een C4 is eigenlijk net als de Fabia een stadsauto.

[/ QUOTE ]
Sorry, foutje van mij /forum/images/graemlins/blush.gif .
Heb even de C3 en C4 doorheengedraaid.
De C3 behoord nog min of meer in de catogerie stadswagen, de C4 eigenlijk niet meer.
Dat komt er van met al hun C's.
 

ougie

Forumguru
Welkom Digisnor, goede keuze waar jullie nog jaren plezier van zullen hebben. /forum/images/graemlins/473.gif Deze neem ik van jouw aan. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

Zoef

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Misschien laat ik 'm nog chippen (Abt). Iemand ervaring hiermee? Ben m.n. geïnteresseerd in het (meer)verbruik.
Tot posts,
Ferjo

[/ QUOTE ]
Het meerverbuik van je auto bij gelijke rijstijl valt erg mee. Sterker nog, bij mij is het verbruik gedaald met ca. 0,5 liter/100 km. Dit komt omdat ik veel lange stukken rijdt en dan op cruisecontrol verder tokkel (ca. 125 km/h). In de stad daarentegen verbruikt hij relatief meer, omdat ik niet als laatste wegga bij het stoplicht /forum/images/graemlins/wink.gif en als je meer vermogen hebt, spreek je dat ook wel eens aan. /forum/images/graemlins/473.gif.
Concreet, over ca. 80.000 km gechipped (met twee Octavia TDI) lager verbruik en meer vermogen, toppie! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif Ik zou het zeker doen. De prijs van het chippen haal je er qua dieselbesparing binnen twee jaar uit en dan heb je toch nog het voordeel van het hogere vermogen.
 

Dutch4x4

Senior Member
Klopt, een gechipte diesel is zuiniger bij gelijke rijstijl. Alleen is die gelijke rijstijl niet altijd vol te houden, getuige ook het verhaal van zoefzoefdehaas... /forum/images/graemlins/wink.gif
 

higgy

Forumguru
Ik rijd meermaals per week van Hellimond naar Den Bosch langs de Zuid-Willemsvaart, en sukkel dan met plm. 80 'in het rijtje' voort, op de cruise-control. Dan is die bak van me (op LPG) lekker zuinig: 6,9 a 7,1 ltr op de 100 km.
 
Bovenaan Onderaan