Ik was gisteren bij de dealer voor de terugroepactie (brandstoffilter) in combi met de apk, dus had mooi de gelegenheid om een Yeti eens uitvoerig van alle binnen- en buitenkanten te bekijken. Dit met het oog op de eventuele, mogelijke, potentiële noodzaak om een opvolger te zoeken voor onze Fabia, mocht deze toch niet lekker uit de voeten blijken te kunnen met de caravan.
Pro: heel prettige instap, goede zit, meer dan voldoende zitruimte - we zijn meestal met z'n tweeën, en de voorstoelen hoeven lang niet in de achterste stand ondanks mijn vrij lange benen.
Contra: het dak blijkt toch wel érg hoog te zijn, waardoor ik de kajak aanmerkelijk hoger zou moeten gaan tillen dan mij lief is; verder viel mij vooral op dat de kofferbak toch wel erg klein is uitgevallen in vergelijking met die van onze huidige Fabia combi (om van de nieuwe versie nog maar te zwijgen). En bij die toch al kleinere koffer gaat die lompe hoedenplank nog eens extra storen.
Conclusie: de Yeti is bij deze afgevoerd van mijn potentiële shortlist.
De nieuwe Fabia combi komt daar trouwens überhaupt niet op zo lang er geen versie is die 1200kg mag trekken - en daar wil ik toch wel naartoe want de caravan
mag nu eenmaal 1200kg wegen - al hebben we hem dan voorlopig wel zo licht mogelijk gehouden. Maar als ik dan eventueel op een andere auto over zou stappen, moet deze wel legaal de volle mep aankunnen.
Zodoende kom je - binnen Skoda dan
*) - al snel uit bij een Octavia. Een nieuwe zit er dan overigens niet in, maar ik verwacht dat er wel wat benzine-combi's met niet te veel km en niet ouder dan 2013 te vinden zullen zijn.
Maar: er lonkt ook een goedkoper alternatief om in elk geval het caravan-weggedrag van de huidige F2C te verbeteren, namelijk de van Skoda-wege leverbare verzwaarde achterveren. Kosten rond €300 en klaar terwijl u wacht. Die schijnen ook door fanatieke fietsdragerrijders veel te worden gebruikt.
Daar zou ik me geen al te grote buil aan vallen, dus het kan een poging waard zijn. Iemand hier ervaring mee?
*) Mogelijk alternatief (ik durf het bijna niet op te schrijven, maar doe het toch) zou ook nog een Renault Mégane combi kunnen zijn...
Goed voor 1500kg legaal trekgewicht, en het rijdende bewijs dat je een navigatiesysteem (by TomTom, maar dat terzijde) wel degelijk op een goede plek kunt inbouwen!