Bagageafdekhoes of hoedenplank?

Canon-Eye

Forumguru
Vraagje aan de Yetikenners: bestaan er echt afdek(rol?)hoezen voor de Yeti, of zit je altijd en onveranderlijk met zo'n hoedenplank aan 2 touwtjes?
In advertenties kom ik bij de opsomming van kenmerken namelijk vaak de bagage afdekhoes tegen, maar op foto's heb ik tot nu toe alleen maar hoedenplanken gezien - wat ik persoonlijk een nogal onpraktisch ding vind dat bij een wat groot (of hoog) uitgevallen stuk bagage al snel in de weg zit. En thuislaten kan niet altijd - bv. als je niet thuis bent op het moment dat het probleem zich voordoet...
Hoe zit dit nou echt?
 

EdK

Forumguru
Hier gewoon de dood ordinaire plank en zover ik weet is voor de Y1 nooit een oprolbare geweest.
Trouwens geld ook bij de RR.

Maar echt in de weg met grote ladingen is ook weer niet zo.
Als je grote lading hebt ( 5x per jaar ?? ) dan schuif je hem in algemeen gewoon bovenop die lading.

Oprolhoedenplank zoals ik in Fabia1 had zal naderhand niet plaatsbaar zijn lijkt me want er zitten nergens aanpassingen voor.
Dus mocht er een toko zijn die het levert dan lijkt me dit nooit mooi geplaatst te komen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Thx @EdK.
Ik was er al bang voor, maar de terminologie in meerdere optie-opsommingen ("hoes") gaf hoop op een andere mogelijkheid. Valse hoop dus...
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Ik denk dat je het soms in advertentie tegenkomt, doordat standaard mogelijkheden gebruikt worden. Wat ik vroeger bij sommige auto's (hatchback's) deed met zo'n hoedenplank: vast laten zitten aan de rugleuning, loshalen van de achterklep, en tegen de achterkant van de achterbank-rugleuning klappen. Dan kost het meenemen van de plank nauwelijks ruimte, en heb je weinig 'gedoe' om 'm tijdelijk op te bergen. (dit kan natuurlijk alleen als de hoedenplank kleiner is dan de rugleuning van de achterbank).
 

Canon-Eye

Forumguru
Zo op het oog lijkt het me nogal een lomp ding, met volgens de foto's ook nog een of andere neerhangende flap of klep aan de kant van de rugleuning.
Had volgens mij best wel wat cleverder gekund... :jaja:
 

EdK

Forumguru
met volgens de foto's ook nog een of andere neerhangende flap of klep aan de kant van de rugleuning.
Ja die flap hadden ze bij de RR achterwege gelaten waardoor je zo de kofferbak inkeek !!
Hou rekening mee dat de stoelen achterin ook te verstellen zijn in lengte richting om meer of minder beenruimte te krijgen en de rugleuning is ook verstelbaar, en dat hierdoor die flex flap aan de hoedenplank zit.
 

Canon-Eye

Forumguru
waardoor je zo de kofferbak inkeek
Datzelfde bezwaar viel mij op t.a.v. de "middenarmsteun" toen ik jaaaren geleden de Yeti voor het eerst bij de dealer zag.
Ik dacht nog (destijds een O2c rijdend): "Kon dáár nou niet zo'n luikje bij dat de kofferbak uit het zicht houdt?"
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik was gisteren bij de dealer voor de terugroepactie (brandstoffilter) in combi met de apk, dus had mooi de gelegenheid om een Yeti eens uitvoerig van alle binnen- en buitenkanten te bekijken. Dit met het oog op de eventuele, mogelijke, potentiële noodzaak om een opvolger te zoeken voor onze Fabia, mocht deze toch niet lekker uit de voeten blijken te kunnen met de caravan.

Pro: heel prettige instap, goede zit, meer dan voldoende zitruimte - we zijn meestal met z'n tweeën, en de voorstoelen hoeven lang niet in de achterste stand ondanks mijn vrij lange benen.

Contra: het dak blijkt toch wel érg hoog te zijn, waardoor ik de kajak aanmerkelijk hoger zou moeten gaan tillen dan mij lief is; verder viel mij vooral op dat de kofferbak toch wel erg klein is uitgevallen in vergelijking met die van onze huidige Fabia combi (om van de nieuwe versie nog maar te zwijgen). En bij die toch al kleinere koffer gaat die lompe hoedenplank nog eens extra storen.

Conclusie: de Yeti is bij deze afgevoerd van mijn potentiële shortlist.

De nieuwe Fabia combi komt daar trouwens überhaupt niet op zo lang er geen versie is die 1200kg mag trekken - en daar wil ik toch wel naartoe want de caravan mag nu eenmaal 1200kg wegen - al hebben we hem dan voorlopig wel zo licht mogelijk gehouden. Maar als ik dan eventueel op een andere auto over zou stappen, moet deze wel legaal de volle mep aankunnen.
Zodoende kom je - binnen Skoda dan*) - al snel uit bij een Octavia. Een nieuwe zit er dan overigens niet in, maar ik verwacht dat er wel wat benzine-combi's met niet te veel km en niet ouder dan 2013 te vinden zullen zijn.

Maar: er lonkt ook een goedkoper alternatief om in elk geval het caravan-weggedrag van de huidige F2C te verbeteren, namelijk de van Skoda-wege leverbare verzwaarde achterveren. Kosten rond €300 en klaar terwijl u wacht. Die schijnen ook door fanatieke fietsdragerrijders veel te worden gebruikt.
Daar zou ik me geen al te grote buil aan vallen, dus het kan een poging waard zijn. Iemand hier ervaring mee?

*) Mogelijk alternatief (ik durf het bijna niet op te schrijven, maar doe het toch) zou ook nog een Renault Mégane combi kunnen zijn... :bloos:
Goed voor 1500kg legaal trekgewicht, en het rijdende bewijs dat je een navigatiesysteem (by TomTom, maar dat terzijde) wel degelijk op een goede plek kunt inbouwen!
 

EdK

Forumguru
Tsja wat een hoedenplank al niet teweeg kan brengen.
Maar mbt de kofferruimte, ja die van de Roomster is beter dan de Yeti en dit verbaasde mij toendertijd wel
Maar wat ik in je tekst mis is het spelen met de achter stoelen.
Dus het naar voren schuiven over de slede de rugleuning rechter zetten het opklappen van de stoelen en zelfs het verwijderen van de stoelen en wat je dan aan verschillende ruimte hebt voor vakantietroep.
 

Canon-Eye

Forumguru
De Fabiabak is vooral ook veel dieper dan die van de Yeti - en in die hoogterichting ook nog eens makkelijker uit te breiden door het hoesje op te rollen, inplaats van dat je opeens met een soort van deur in je handen staat, of die tegen de rugleuningen moet opbergen waardoor weer wat van de ruimte in de lengterichting verloren gaat die je net hebt gewonnen door die achterstoelen naar voren hebt geschoven.
Geen kwaad woord over het concept hoor, maar voor mij blijkt het niet te werken...
 

EdK

Forumguru
Wel als je je blijft vastpinnen op een oprolhoes dan ben ik bang dat je mbt de nieuwere wagens binnen de skodagroep erg weinig keue overhoud dan wat je nu voor de deur hebt staan.
Heb in begin toen me Fab 1 de deur uit ging de rolhoes ook best gemist in deze maar na nu een ruime 8 jaar van RR en Yeti ben ik wel gewend aan die plank.
En als ik dan ga tellen in die 8 jaar dat hij er werkelijk uit moest of in de weg zat dan kan dit op twee handen nog steeds geteld worden.

Maar goed wat bij de één als hot issue gezien word ziet de ander weer vanuit een ander perspectief.

De één zweert bij een TT en de ander mot dat ding niet en wil iets ingebouwd hebben over 2Din
Fijn dat we mensen zijn en keuzes kunnen maken
 

micky

Forumguru
Vraagje aan de Yetikenners: bestaan er echt afdek(rol?)hoezen voor de Yeti, of zit je altijd en onveranderlijk met zo'n hoedenplank aan 2 touwtjes?
In advertenties kom ik bij de opsomming van kenmerken namelijk vaak de bagage afdekhoes tegen, maar op foto's heb ik tot nu toe alleen maar hoedenplanken gezien - wat ik persoonlijk een nogal onpraktisch ding vind dat bij een wat groot (of hoog) uitgevallen stuk bagage al snel in de weg zit. En thuislaten kan niet altijd - bv. als je niet thuis bent op het moment dat het probleem zich voordoet...
Hoe zit dit nou echt?

Aan het snuffelen voor een nieuwe caravantrekker? :)
 

micky

Forumguru
Ik was gisteren bij de dealer voor de terugroepactie (brandstoffilter) in combi met de apk, dus had mooi de gelegenheid om een Yeti eens uitvoerig van alle binnen- en buitenkanten te bekijken. Dit met het oog op de eventuele, mogelijke, potentiële noodzaak om een opvolger te zoeken voor onze Fabia, mocht deze toch niet lekker uit de voeten blijken te kunnen met de caravan.

Pro: heel prettige instap, goede zit, meer dan voldoende zitruimte - we zijn meestal met z'n tweeën, en de voorstoelen hoeven lang niet in de achterste stand ondanks mijn vrij lange benen.

Contra: het dak blijkt toch wel érg hoog te zijn, waardoor ik de kajak aanmerkelijk hoger zou moeten gaan tillen dan mij lief is; verder viel mij vooral op dat de kofferbak toch wel erg klein is uitgevallen in vergelijking met die van onze huidige Fabia combi (om van de nieuwe versie nog maar te zwijgen). En bij die toch al kleinere koffer gaat die lompe hoedenplank nog eens extra storen.

Conclusie: de Yeti is bij deze afgevoerd van mijn potentiële shortlist.

De nieuwe Fabia combi komt daar trouwens überhaupt niet op zo lang er geen versie is die 1200kg mag trekken - en daar wil ik toch wel naartoe want de caravan mag nu eenmaal 1200kg wegen - al hebben we hem dan voorlopig wel zo licht mogelijk gehouden. Maar als ik dan eventueel op een andere auto over zou stappen, moet deze wel legaal de volle mep aankunnen.
Zodoende kom je - binnen Skoda dan*) - al snel uit bij een Octavia. Een nieuwe zit er dan overigens niet in, maar ik verwacht dat er wel wat benzine-combi's met niet te veel km en niet ouder dan 2013 te vinden zullen zijn.

Maar: er lonkt ook een goedkoper alternatief om in elk geval het caravan-weggedrag van de huidige F2C te verbeteren, namelijk de van Skoda-wege leverbare verzwaarde achterveren. Kosten rond €300 en klaar terwijl u wacht. Die schijnen ook door fanatieke fietsdragerrijders veel te worden gebruikt.
Daar zou ik me geen al te grote buil aan vallen, dus het kan een poging waard zijn. Iemand hier ervaring mee?

*) Mogelijk alternatief (ik durf het bijna niet op te schrijven, maar doe het toch) zou ook nog een Renault Mégane combi kunnen zijn... :bloos:
Goed voor 1500kg legaal trekgewicht, en het rijdende bewijs dat je een navigatiesysteem (by TomTom, maar dat terzijde) wel degelijk op een goede plek kunt inbouwen!

Lees nu deze post, mocht je 2 jaar geduld hebben kun je mijne goedkoop uit de lease kopen aangezien ik (velen) altijd een superaanbieding krijg aan het eind van de lease termijn, wil je een benzine, dan zou je kunnen overwegen leasers (bijv. hier) te benaderen en het aan te geven, meestal bieden de leasemaatschappijen de auto aan voor handelsprijs. als indicatie, ik kocht mijn A4 Avant (nieuw 47.000) na 2,5 jaar met 170.000km op de teller voor €17.500,- ik heb hem op internet gezet en binnen 1 week verkocht met €3.800,- winst. Perfect dealer onderhouden en als je een liefhebber treft zeer netjes bereden, vaak gaan de auto's ook wel met minder km weg (129.000km had mijn vorige v50 gelopen, iets ouder dan 2,5 jaar). het kan natuurlijk zijn dat je niet zoveel km op de klok wilt, maar goed dat is aan jou:thumbsup:
 

johant

Senior Member
De aanbieding die in kreeg toen ik een paar jaar geleden mijn leaseauto wilde overnemen was om te huilen. En dat was dan nog zonder garantie of de laatste onderhoudsbeurt.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye neemt hem graag van je over
Euhh... die heb ik toch al? Weet niet wat ik met een tweede moet beginnen... :pieker:


Aan het snuffelen voor een nieuwe caravantrekker? :)
Hoop dat het niet nodig zal zijn, maar ik orienteer me voor de zekerheid op de mogelijkheden...


De aanbieding die in kreeg toen ik een paar jaar geleden mijn leaseauto wilde overnemen was om te huilen. En dat was dan nog zonder garantie of de laatste onderhoudsbeurt.
Herkenbaar. Voor 'mijn' O2C vroegen ze ook de hoofdprijs - zodoende de Fabia gekocht.
 

Last resort

Forumguru
Maar: er lonkt ook een goedkoper alternatief om in elk geval het caravan-weggedrag van de huidige F2C te verbeteren, namelijk de van Skoda-wege leverbare verzwaarde achterveren. Kosten rond €300 en klaar terwijl u wacht. Die schijnen ook door fanatieke fietsdragerrijders veel te worden gebruikt.
Daar zou ik me geen al te grote buil aan vallen, dus het kan een poging waard zijn. Iemand hier ervaring mee?


Wij hebben op onze Fabia II "hulp" veren laten monteren, omdat de auto in het begin nogal doorzakte. Met deze veren was dat probleem verholpen. Al een paar keer met volle bepakking op vakantie geweest en totaal geen probleem met doorzakken. En onder een volle bepakking, bedoel ik, 4 mensen, een hond, een dak koffer, en nog eens 2 fietsen op de trekhaak. Ben blij dat ik de veren heb laten monteren.
Alleen heb ik wel het idee, dat de achter zijde nu hoger staat dan voor heen.
 

Canon-Eye

Forumguru
OK tnx @Last resort , dat is nuttige info. Vóór we met vakantie de lange rit op gaan doen we eerst 2 korte proefkampen, eentje op 30 km en eentje op zo'n 150 km van huis. Net genoeg om een beetje te peilen hoe het geheel zich gedraagt; daarna zien we wel verder.
 
Bovenaan Onderaan