Banden bij aflevering

Eric_Bartels

Nieuw lid
Ik zag vandaag (nog niet eerder opgevallen...) dat mijn RS met 18 inch velgen is afgeleverd met 225/40/18 banden.
Volgens de folder wordt hij standaard geleverd met 245/45/17 banden
Hoe is dat met de andere RS rijders.
Is het normaal dat ze zo maar 2 maten minder eronder leggen of heb ik gewoon recht op 245 banden in 18 inch?
Hier is overigens voor de koop nooit over gesproken.

Eric

Eric_Bartels

Nieuw lid
p.s. Volgens mij zou er 245/40/18 onder moeten liggen. Dan blijft de diameter c.q. omtrek van het wiel ook gelijk. Nu is de diameter 2 cm kleiner en de omtrek dus ook korter. Dat resulteert dus in een tellerafwijking.

LenK

Forumguru
Dacht dat de afwijking max 3% mag zijn.
Met 225/40/18 tov 245/45/17 blijf je daar net onder.
Snelheidsmeter zal ongeveer 2km te hard aangeven bij 100kmh, op 10000km zo'n 250km meer op de teller.
Dus als je gaat klagen krijg je vast en zeker "Valt binnen de toleranties" als antwoord...

Huff

Lid
Misschien dat het een typfout in jouw bericht is maar op een 18" velg kan nooit een 245/45/17 band gemonteerd worden :bye:

Ad_O2

Lid
Het gaat hier om de breete van de slof, 245 tegen 225

Persoonlijk zeg ik dat 245 te breed is voor de wielkasten voor van een O2 zoals Lenk zegt.
Dus ik ben ook benieuwd of er inderdaad O2 rijders zijn die 245 rubber onder hun tuut hebben liggen????

Zal zeker zéér "vet" staan (als het past) :crazy:

Eric_Bartels

Nieuw lid
Ja, klopt.
Ik heb het inderdaad in de AW database gezien.
Op de site van Skoda kan ik er niets over terug vinden. Misschien dat die 225 dan toch standaard is??

Racer

Lid
Bese Eric,

17" 225 breed is standaard, 18" een optie (400 euri). Die van mij zijn ook 225 breed, 245 breed onder een RS heb ik nog niet eerder gezien.

Ik heb overigens nog maar 1 RS gezien met 17", blijkbaar kiezen de meeste voor de 18"-versie (zoals ik). Wel oppassen met verkeersdrempels, soms heb ik het gevoel dat ik wat meer rubber nodig heb. Snelheid aanpassen helpt overigens prima.

Ja, klopt.
Ik heb het inderdaad in de AW database gezien.
Op de site van Skoda kan ik er niets over terug vinden. Misschien dat die 225 dan toch standaard is??

Eric,
standaard is 225/45/17 ( dus géén 245 ! )
Optioneel is 225/40/18 mogelijk.

By the way, eerst meld je dat je het in de folder hebt gezien en later heb je het in de AW database gelezen ? ! ?

Veel plezier met je RS.

Dutch4x4

Senior Member
Kon me ook al niet voorstellen dat je het uit de folder had. Heb even de pdf van skoda.nl gesleurd en daar staat het niet eens in.

Maar goed, we turven alwéér een fout in de AW-database. :D

Ik zag vandaag (nog niet eerder opgevallen...) dat mijn RS met 18 inch velgen is afgeleverd met 225/40/18 banden.
Is het normaal dat ze zo maar 2 maten minder eronder leggen of heb ik gewoon recht op 245 banden in 18 inch?

Eric

Mooie auto!
Als 't in de folder staat, dan moeten ze het ook leveren, maar PON levert graag haar eigen banden...
Vraag me echter ook af of 245 niet te breed is? Zou wel mooi staan.
Mijn RS is geleverd op 225 17 inch banden.
Ben benieuwd hoe het af loopt.

Jeroen

Nieuw lid

Eric

Ik heb mijn RS nu een paar weken en heb dezelfde bandenmaat als jou,ook 225/40/18

Ad_O2

Lid
Moest vandaag toch even langs de dealert en meteen maar dit onderwerp nagevraagd.
De gehele VAG groep levert standaard niet meer dan 225 met uitzondering op sommige audi's, die gaan tot 235
245 gaat aanloop problemen geven bij het sturen.

Moest vandaag toch even langs de dealert en meteen maar dit onderwerp nagevraagd.
De gehele VAG groep levert standaard niet meer dan 225 met uitzondering op sommige audi's, die gaan tot 235
245 gaat aanloop problemen geven bij het sturen.

de grote potente VW krijgt ook 235, aka de phaeton

sommige touaregs krijgt zelfs 255

Iedere A8 krijgt minimum 235 en de potenste zelfs een 265,...

Dus wat ze zeggen klopt ook niet allemaal

Bovenaan Onderaan