Banden keuze voor octavia combi iemand goede ervaringen?

Superbtsi1.8

Nieuw lid
Goedemorgen mede forummers,

ik moet binnenkort nieuwe zomerbanden aanschaffen voor mijn skoda octavia combi 1.2 tsi business.

nou heb ik de standaard business line velgen eronder zitten met de maten 225/45/17.

mijn eisen voor de banden zijn als volgt:
- brandstof verbruik zo laag mogelijk
- het remmen op nat wegdek zo goed mogelijk
- het geluidsniveau zo laag mogelijk

wie hebben er goede ervaringen met verschillende typen banden?

Havana

Forumguru
Wat is je budget, niet geheel onbelangrijk. Michelin Primacy voldoet aan je eisen...

Superbtsi1.8

Nieuw lid
naja kijk ik betaal liever een tientje meer aan een goede band als dat ik dat zou kunnen bezuinigen en koop een slechtere band. dus qua budget maakt het me niet zoveel uit.

Skoda-MAN

Forumguru
Van jou vraag ga je spijt krijgen :lezen:
Je krijgt zoveel meningen, merken en soorten te lezen dat je door de banden het wiel niet meer ziet.
Er zijn ook banden testen van ANWB, ADAC en andere die je een beetje op weg helpen.
Let wel, de ideale band bestaat niet :pieker:

Highway

Forumguru
Ik heb er Michelin Primacy 3 onder liggen (op de S2) bevallen erg goed.

Een band is altijd een compromis. Ze kunnen een band maken die een waanzinnige wegligging heeft, maar deze zal een hogere brandstofverbruik hebben en snel slijten. Ze kunnen een band maken die 3 ton mee gaat, maar zodra het gaat regenen lig je langs de weg.

Het is dus kijken welke band de beste door jou gezochte eigenschappen heeft.

Persoonlijk houdt ik me altijd aan de bekende en goede merken. Vroeger wel eens problemen gehad met B merk banden en dingen als hoogteslag in de band en veel onbalans.

Erik_NL

Forumguru
ik moet binnenkort nieuwe zomerbanden aanschaffen voor mijn skoda octavia combi 1.2 tsi business.
nou heb ik de standaard business line velgen eronder zitten met de maten 225/45/17
dat is geen velgmaat maar de bandenmaat.
Onze 1.2 Tsi Businessline Combi werd nieuw geleverd met Continental 205/55 R16

Michelin is ook mijn eerste keuze:
lange levensduur.
goede rij-eigenschappen.
relatief weinig afrolgeruis.

B.Stuurder

Forumguru
Ik ben het met @Skoda-MAN eens. Het hangt af van jouw impressie. Ik heb zelf al jaren Continental Sportcontact banden en ben daar tevreden over, maar er zijn mensen die dat geen goede band vinden. Uiteraard is het gewoon een goede band, maar de eigenschappen sluiten dan niet goed aan bij de verwachtingen van deze mensen. Het hangt ook af van je rijstijl, je verwachting op gebied van geluid en levensduur. En het aantal decibel dat vermeld staat is ook niet altijd maatgevend voor het geluid dat jij ervaart.
Wat ik wel weet is dat je echt voor een gerenommeerd merk moet gaan, ik heb 1 keer gedurende 10 kilometer een vaag merk banden gehad, vóórdat ik thuis was ben ik al omgedraaid naar de bandenboer, die deze band in opdracht van de LM op mijn auto hadden gezet, want lekker goedkoop. Ik kon mezelf niet horen denken, wat een lawaai. Maar volgens de Db meting was die band hartstikke stil. Gewoon weer Conti's eronder en geen problemen meer.
Michelin Pilot Sport hoor ik ook veel goeds over, deze worden ook vaak standaard onder Mercedes geleverd.

Je kunt in de testen kijken, de eerst 3 tot 5 banden in de top zijn gewoon OK, dan hangt het er vervolgens vanaf welke het beste bij jou past.

Testedoene

Forumguru
Dunlop SP Sport Maxx (opgelet: er zit enorm verschil op de verschillende versies van deze band!) of Michelin Premacy lijkt me aangewezen voor jou.

Yokohama BlueEarth en Vredestein Ultrac Satin valt ook te overwegen
Verbruik: C-klasse
Grip op nat: B-klasse
Geluid: 69-71 dB

Zelf heb ik goede ervaringen met Dunlop en Michelin in de 16"-versie.

Zoek ook eens testen op Duitse sites (ADAC bijvoorbeeld) om een duidelijker beeld te hebben.
Zelf zou ik me baseren op 3 testen want niet alle testen zijn even subjectief. De ene testpersoon is de andere niet.

Succes!

andrehj

Forumguru
mijn eisen voor de banden zijn als volgt:
- brandstof verbruik zo laag mogelijk
- het remmen op nat wegdek zo goed mogelijk
- het geluidsniveau zo laag mogelijk
Als levensduur ook belangrijk is: Michelin Primacy 3 (maar die is qua natte grip weer iets minder).
Als levensduur minder interessant is: Goodyear Efficientgrip Performance of Dunlop sport bluresponse.

Voor een doorsneerijder (ca 15.000 km per jaar, waarvan 5000 op winterbanden) zou ik gaan voor de Dunlop of de Goodyear. Want ook die gaan bij netjes rijden wel 50k mee, en dan ben je al weer 5 jaar verder. Voor een veelrijder eerder de Michelin.
Als je echter niet heel veel kilometers maakt, kun je ook nog een all-season als de Cross climate overwegen.

Heb pas een setje Michelin CrossClimate banden laten monteren. Ze waren door diverse instanties als beste getest als all weather banden. Ze bevallen me heel goed en de prijs viel ook nog eens mee.

Je vraagt 2 dingen die niet samen gaan; grip en laag verbruik.

En band is áltijd een compromis.

Het is of lekker (overdreven) plakkerig rubber met veel grip; slijt snel en hoger verbruik. Of het is een kneiterharde rubber soort welke amper slijt maar ook geen grip heeft en daardoor een laag verbruik heeft.

Praktijkvoorbeeld;
Op de 25cc bromsnor stond op glijbandjes van continental (echt heel erg beroerde compound) en na ruim 7000km ermee te hebben gereden was ik het beu. Verbruik was 1 op 30-32. Ze waren ook amper versleten.

Nu ze eraf zijn en vervangen zijn voor iets wat wél werkt in de regen is het verbruik verhoogd naar 1 op 27-28.

Nu rijd ik zelf een O3 met dezelfde 225/45/17 bandenmaat en ik heb er Continental premium sportcontact 5 onder liggen en dat bevalt mij goed. Voor de winter heb ik overigens de TS860 van Conti in dezelfde maat. Voor verbruik heeft conti, mocht dat merk je bevallen, ook eco contact. Daar lever je grip wat in voor een wat lager verbruik

Laatst bewerkt:

Testedoene

Forumguru
Als je iets uit eigen ervaring meemaakt is dat eigenlijk subjectieve info want meningsgevoelig.
Zo'n testen bestaan normaliter uit objectieve (fabriekstesten) en subjectieve info (ervaringen van gebruikers/testers)

Hetgene je vraagt is eigenlijk deels subjectieve meningen want gelinkt aan ervaringen.

Verwarrend is het zeker! :sterretjes:

Objectieve testen vinden is altijd moeilijk. Als je als tester de banden zwaar afkeurt veronderstel ik dat je bij de volgende testen moeilijker aan materiaal zal geraken van die firma.

Fenrir

Lid
Zelf heb ik Michelin Energy Saver+ (205 55 R16) al enige tijd onder de SII, en ben meer dan tevreden van deze banden. Vroeger onder de vorige wagen (Passat) Hankook en Nokian versleten, maar konden beiden niet tippen aan de Michelin. Zeker wat betreft grip op nat wegdek vind ik'm verrassend goed.
Heb me laten vertellen dat je van de Dunlop Sport Blueresponse en Goodyear Efficient Grip Performance ongeveer dezelfde eigenschappen kan verwachten als deze Michelin.
Maar zoals hier al eerder aangeraden is: lees (gebruiker) reviews van banden.

Ik rij altijd met ContiSportContact, lekker veel grip, levensduur iets minder. Maar ik houd er wel van om iets sportiever de bocht door te gaan.

DannyG

Forumguru
@Superbtsi1.8 : zo veel leden, zo veel meningen natuurlijk maar ik rijd al meer dan 15 jaar met UNIRoyal banden; zo ook op mijn huidige Octavia III break 1.2TSI (UNIRoyal Rainsport 3 225/R17)

"brandstof verbruik zo laag mogelijk": Gemengd verbruik (stad, ring rond Antwerpen, autoweg) ligt gemiddeld rond de 6,2 liter/100km
"het remmen op nat wegdek zo goed mogelijk": Daar staan deze banden bekend voor. Afgelopen winter hebben we één maal verijste straten gehad. Rustig vertrekken zonder ook maar één maal door te slippen (het zijn nochtans zomerbanden)
"het geluidsniveau zo laag mogelijk": Het zijn misschien niet de allerstilste banden maar ze geven toch wel weinig rolgeluid.

In België vind je ze voor onder de 100€ per band. Voor mij persoonlijk een echte aanrader, maar zoals gesteld: zo veel leden, zo veel meningen ;).

reeseend

Forumguru
@Superbtsi1.8 : zo veel leden, zo veel meningen natuurlijk maar ik rijd al meer dan 15 jaar met UNIRoyal banden; zo ook op mijn huidige Octavia III break 1.2TSI (UNIRoyal Rainsport 3 225/R17)

In België vind je ze voor onder de 100€ per band. Voor mij persoonlijk een echte aanrader, maar zoals gesteld: zo veel leden, zo veel meningen ;).
Wat mij betreft super banden die Uniroyal Rainsports. Onder mijn O2 RS presteerde ze super. Beter dan de Conti Sport en de Dunlop Sport maxx TT. En de prijs was ook veel aangenamer voor 4 sloffen van 18 inch

Skoda-MAN

Forumguru
Ik heb zelf Michelin CrossClimate en ben er erg tevreden over. Geen gedoe meer met winterbanden wisselen en opslag. Voor verreweg de meeste landen zijn ze goedgekeurd als winterbanden. (ik ga niet op wintersport)
Het is een stille band met prima nat en droog eigenschappen.

Bovenaan Onderaan