Banden maat Fabia Combi 1

thierrys

Nieuw lid
mensen ik heb een combi uit 2003.daar zitten alus onder met 195-50-15 maar ik vind deze erg klein ogen, naar mijn idee zit er veel ruimte tussen de banden en de wielkas, ik heb dit bij meer combi's gezien maar ik vraag mij af of iemand hier ervaring heeft met 195-55-15 ? naar mijn idee oogt dit mooier en leuk pluspunt je rijd net iets harder en zuiniger. ik weet alleen niet zeker of dit ergens gaat aanlopen, wie o wie weet meer. ( en ja ik weer van de banden maat pdf)

Cordoba

Forumguru
Auto gaat er echt niet harder van, door een iets hogere band te kiezen. Ook de prijs van een band kan nog wel eens fors verschillen, én vanwege goede werking van ABS systeem moet je alle 4 banden gelijk vervangen, en liefst eigenlijk ook nog het reservewiel.

Ik weet niet welk blok je hebt, maar als je niet één van de zwaardere blokken hebt, zou ik er niet aan beginnen: wat je in feite doet is de verhoudingen van de versnellingsbak aanpassen, waardoor het voor een licht blok lastiger wordt om de auto op gang te trekken. Het verschil in afwijking op de km-teller zal nog wel meevallen (inschatting, niet aan gerekend).

thierrys

Nieuw lid
@ Fabia, ik was al bekend met dit document, mar toch bedankt voor je reactie. @ Cordoba ik begrijp je punt, ik ben het gaan uitrekenen en het scheelt 61mm rolomtrek dat de 195-55-15 meer is dan de 195-50-15. als ik het verschil meet tussen de 205-45-16 en de 195-55-15 dan is het maar 14mm dus ik denkd at het voor het blokkie niet veel zal uitmaken dan toch ?? het is ook maar een verschil van een halve km dat de teller afwijking is.

turboturbo

Forumguru
Ik heb vorig jaar ook zitten kijken naar 195/55/15 ipv 195/50/15. Ook omdat ik de wieltjes iets iel vind overkomen.
Met mijn winterset, 185/60/50 lijkt dat ietsje minder. Die banden hebben iets grotere (rol)omtrek volgens mij. Maar die staan op stalen velg, ik kan me voorstellen dat dit voor het optisch effect wel iets uitmaakt vergeleken met 'open' lichtmetalen velgen.

Echter was het mij het prijsverschil niet waard. Ik heb mijn bevindingen elders hier op het forum wel besproken destijds. Ik zou igg veel tientjes duurder uit zijn, dus dat plan heb ik laten varen destijds. Het is kennelijk geen gangbare maat.

Er is nog een forumlid die 196/65/15 :shocked: onder zijn Fabia Combi I heeft liggen, ik dacht dat hij iets of nauwelijks last had van aanlopen. Ik denk niet dat je problemen zult krijgen met zo'n klein verschil in hoogte t.o.v. voorgeschreven maatvoeringen.

thierrys

Nieuw lid
@turboturbo, kijk daar heb ik iets aan iemand met ervaring. het is inderdaad het oog wat de 195-50-15 erg klein vind lijken, niet iets groter geeft een voller gezicht. ok dan ga ik maar ns kijken wat de prijs doet van deze bandjes, maar 195-65-15 lijkt me wel weer erg groot maar ok kan passen. thnx

lbergsma

Nieuw lid
15 inch is volgens mij al zijn max gezien het comfort wat je normaalgesproken uit de hoogte van je band haalt.
Heb zelf een 2005 en jawel 14 inch ?? weet niet of dit klopt en waar je dit kan controleren maar kan je aanraden om niet verder te gaan dan 15 inch.. Ook niet doen vanwege foutmeldingen, langzamere werking ABS, korte kilometers, duurdere banden etc.
Wel staat het leuker natuurlijk...

Cordoba

Forumguru
@Ibergsma: je stelling over het comfort zou hout snijden, als je het over dezelfde afrolomtrek van de band had bij een grotere velgdiameter. 14" en 15" zijn beiden gewoon originele fabrieksmaten en het kiezen van een hogere band op dezelfde velg levert zelfs meer comfort op!

Een andere optie is natuurlijk om de auto te verlagen vanwege het optische effect, of standaard een zak zand in de kofferbak. (vooral bij de achterwielen lijkt er in onbeladen toestand veel ruimte, als de auto redelijk beladen is, valt die ruimte reuze mee).

lbergsma

Nieuw lid
@Ibergsma: je stelling over het comfort zou hout snijden, als je het over dezelfde afrolomtrek van de band had bij een grotere velgdiameter. 14" en 15" zijn beiden gewoon originele fabrieksmaten en het kiezen van een hogere band op dezelfde velg levert zelfs meer comfort op!

Een andere optie is natuurlijk om de auto te verlagen vanwege het optische effect, of standaard een zak zand in de kofferbak. (vooral bij de achterwielen lijkt er in onbeladen toestand veel ruimte, als de auto redelijk beladen is, valt die ruimte reuze mee).

Belangrijk is om te weten wat de min en max fabrieks afrol omtrek mag zijn. Hoe groter je velg hoe minder hoog je band kan zijn en dit levert dus minder comfort op, wat je uit de hoogte komt. Aan de hoogt van de band zit natuurlijk ook een fabrieks max. zo is het en niet anders..

Dax

Lid
Onder onze combi 195-50-r15 en moet zeggen dat het comfort er niks onder te lijden heeft naar mijn gevoel - maar dan moet ik wel zeggen dat mijn vorige een twingo was, en daarvoor een 924 =S

Bovenaan Onderaan