Banden met sensoren vervangen door banden zonder sensoren

Beste iedereen,

Kan ik zonder problemen mijn (zomer)banden met sensoren vervangen door (winter)banden zonder sensoren?
Of gaan er problemen opduiken met de boordcomputer?

groeten,

Johan
 

Buster

Lid
:ahum:

...banden met sensoren...?


EDIT:
Laat ik iets zinnigs posten...
Aan de velgen en banden zitten geen sensoren. Je kunt met een gerust hart banden/velgen wisselen, zolang de omtrek van de band maar gelijk is. Mogelijke bandenmaten voor je auto kun je in je boekje vinden, of hier op het Internet.
 

EdK

Forumguru
Wat voor sensoren ? zomer / winter sensors ?

Denk dat je wat duidelijker herover moet wezen wat je er mee bedoeld maar denk dat je wat dingen door elkaar haalt
En met wat voor skoda rij je ?
 

Tallguy

Forumguru
Gepost in O2 topic dus hij rijdt naw met een O2 :)
Maar die sensoren zijn wel interessant...4jaar een O2 gereden maar die sensoren lijken me cool :)

Oftewel: er zitten geen sensoren in de banden.
 
Sorry,

Die sensoren zijn natuurlijik het tpm ( tyre pressure monitoring )
Sorry voor de verwarring.
Nu terug naar de vraag.
Kan ik wielsets ( band met wiel ) met sensoren vervangen door wielsets zonder.

Groeten,

Johan
 

Medico

Nieuw lid
Sorry,

Die sensoren zijn natuurlijik het tpm ( tyre pressure monitoring )

Johan

Ik denk dat je dat nog eens na moet kijken, na mijn weten heeft skoda gaan "echt" tpm systeem. Het werkt dmv de ESP/ABS sensor, het systeem bemerkt dat een wiel minder snel draait dan de rest van de banden en geeft dan op het display een waarschuwing weer.
Tenminste zo werkt het op mijn octavia

Dus nee geen enkel probleem om de banden te wisselen
 

andrehj

Forumguru
Kan ik zonder problemen mijn (zomer)banden met sensoren vervangen door (winter)banden zonder sensoren?
Je bent in de war met het systeem wat Renault gebruikt (of gebruikte) waarin sensoren in de ventielen of ergens in de velg de druk doorgeven. Bij Skoda gebeurt dat bij de O2 en S2 d.m.v. het ABS-ESP systeem. Dit heeft als nadeel dat je alleen (grote) drukverschillen kunt meten (en het systeem dus alleen werkt om een lekke band te detecteren), maar als enorm voordeel dat je geen ellende hebt met dure velgen of duren sensoren.
 

Rallye

Forumguru
Inderdaad. Sommige auto's hebben sensoren in de banden (waarschijnlijk vast aan de velg) die de druk meten (bijvoorbeeld de Renault Laguna van een paar jaar geleden). Daar is moet je de sensoren inderdaad opnieuw inleren bij de dealer (volgens mij hoeven ze niet vervangen).

Bij een Octavia worden de ABS-sensoren gebruikt om (plotselinge) verschillen in afrolomtrek te meten. Die kun je resetten met de knop op het dashboard. Er zitten geen sensoren in de band, die kun je dus vervangen door wat je maar wilt, zonder langs de dealer te hoeven voor inleren (of zoals jij stelt nieuwe sensoren).
 
Beste iedereen,

Onze skoda octavia II combi 1.2 tsi is vandaag precies één week oud. Ik ben hem dus nog aan het verkennen. IK heb daarnet even onder de auto gekeken en kan inderdaad niet onmiddellijk een sensor aan de velg bespeuren. Ik dacht echter dat ik al van zoiets had gehoord bij de volkwagengroep. Eigenlijk ben ik wel blij dat het zonder de sensoren is.

groeten,

Johan
 

Cordoba

Forumguru
Het mysterie lijkt opgelost, maar zeker de topic titel suggereert dat de sensoren onderdeel van de banden zijn, ook bij Renault zitten de sensoren op/aan de velg, dus je hoeft ook met een Renault bij de bandenboer, niet om banden met sensoren te vragen.

Het boekje doornemen en je eigen maken kost wat tijd, dus ik kan me prima voorstellen dat je na 1 week nog niet alle details kent. Veel plezier met de O2.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Beste iedereen,

Onze skoda octavia II combi 1.2 tsi is vandaag precies één week oud. Ik ben hem dus nog aan het verkennen. IK heb daarnet even onder de auto gekeken en kan inderdaad niet onmiddellijk een sensor aan de velg bespeuren. Ik dacht echter dat ik al van zoiets had gehoord bij de volkwagengroep. Eigenlijk ben ik wel blij dat het zonder de sensoren is.

groeten,

Johan

Het is een hele simpele, maar doeltreffende manier om de bandenspanning in de gaten te houden. Enige nadeel is, dat hij heel soms nog weleens een valse melding wil geven. Maar dan is het na controle van de banden een kwestie van het systeem resetten en doorrijden. Wij hebben dit in 30.000 km nu 1 keer meegemaakt.

Grote voordeel is dat het met de elektronica werkt die tegenwoordig in elke auto aanwezig is, namelijk de ABS sensoren. En zoals aangegeven hoef je niet in elke set wielen aparte sensoren te hebben, dus makkelijk met zomer- en winterwielen.

Mijn vriendin had het vorige week ook, nadat net weer de zomerbanden gemonteerd waren. Dus ze belde 's ochtends op weg naar haar werk "bandenmelding gaat af, maar ik zie niks aan de banden". Uitgelegd hoe het resetten werkte en verder donderdag geen problemen meer gehad. Vrijdag had de auto de hele dag op de oprit gestaan, en toen ik thuis kwam zag ik dat een voorband zacht was (nog niet leeg). Er bleek een schroef in de band te zitten. Dus het systeem had heel goed gemerkt dat 1 van de banden heel zachtjes leegliep. Overigens had hij dus vanzelf weer een melding gegeven als het toerental van dat ene wiel nog meer verhoogd was t.o.v. de andere wielen, dus een keer teveel resetten na controle rondom kan m.i. nooit echt een probleem geven.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het doet me denken aan de tijd dat een nieuw begonnen leerling-monteur door de werkplaatschef naar de plaatselijke supermarkt werd gestuurd om een nieuw potje ooievaarskuitenvet...
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik vind het niet vreemd dat iemand die niet weet hoe het systeem werkt, er vanuit gaat dat er druksensoren in de wielen moeten zitten. Is vanuit gebruikers oogpunt het meest voor de hand liggende: een bandenspanningscontrolesysteem zal de bandenspanning wel moeten meten... Geen rare redenatie, lijkt me.
 

Wilko

Senior Member
@Canon-Eye: Bij de artillerie werd een nieuweling nog wel eens weggestuurd om een andere lei-as (denkbeeldige middellijn van een loop) te gaan halen... :-)
 

Captain Hook

Forumguru
Vind het toch een vreemde vraag. Want het staat gewoon in de Skoda manuals vermeld HOE het bandenspanningscontrolesysteem (mooi scrabble woord) werkt.
En dat boekje wordt EN als papieren versie bij je auto geleverd, EN is als PDF versie online beschikbaar en doorzoekbaar, zelfs met een slimfeun... :winkie:

Dus het is net zelfs nog meer moeite om zo'n berichtje op het forum te plaatsen, dan die paar zoekwoorden in te tikken bij google, en voila, je weet het antwoord...:grin:

Citaat:
Het bandenspanningscontrolesysteem vergelijkt met behulp van de ABS-sensoren het

toerental en zodoende de bandomtrek van de afzonderlijke wielen....

 

WesleyJD

Banned
Antwoord weet die nu, snap niet dat er zo word doorgehamerd op dat hij in zijn boekje moet kijken. Misschien inderdaad niet gedaan om even snel een reactie hier te krijgen of iets. Als dat al niet meer mag? Ik snap best dat deze vraag gepost word, niet iedereen heeft het instructie boekje onder zijn kussen liggen. En daarbij, als je altijd alleen maar van sensoren hebt gehoord of gewerkt is een uitleg mooi meegenomen.

En alles op google opzoeken? dan kan je een groot deel gaan sluiten op dit forum.
 
Beste iedereen,

Bedankt voor de info en de hulp.
Ik probeer ondertussen als niet techneut het boekje te lezen.

groeten,

Johan
 
Bovenaan Onderaan