Beste iedereen,
Onze skoda octavia II combi 1.2 tsi is vandaag precies één week oud. Ik ben hem dus nog aan het verkennen. IK heb daarnet even onder de auto gekeken en kan inderdaad niet onmiddellijk een sensor aan de velg bespeuren. Ik dacht echter dat ik al van zoiets had gehoord bij de volkwagengroep. Eigenlijk ben ik wel blij dat het zonder de sensoren is.
groeten,
Johan
Het is een hele simpele, maar doeltreffende manier om de bandenspanning in de gaten te houden. Enige nadeel is, dat hij heel soms nog weleens een valse melding wil geven. Maar dan is het na controle van de banden een kwestie van het systeem resetten en doorrijden. Wij hebben dit in 30.000 km nu 1 keer meegemaakt.
Grote voordeel is dat het met de elektronica werkt die tegenwoordig in elke auto aanwezig is, namelijk de ABS sensoren. En zoals aangegeven hoef je niet in elke set wielen aparte sensoren te hebben, dus makkelijk met zomer- en winterwielen.
Mijn vriendin had het vorige week ook, nadat net weer de zomerbanden gemonteerd waren. Dus ze belde 's ochtends op weg naar haar werk "bandenmelding gaat af, maar ik zie niks aan de banden". Uitgelegd hoe het resetten werkte en verder donderdag geen problemen meer gehad. Vrijdag had de auto de hele dag op de oprit gestaan, en toen ik thuis kwam zag ik dat een voorband zacht was (nog niet leeg). Er bleek een schroef in de band te zitten. Dus het systeem had heel goed gemerkt dat 1 van de banden heel zachtjes leegliep. Overigens had hij dus vanzelf weer een melding gegeven als het toerental van dat ene wiel nog meer verhoogd was t.o.v. de andere wielen, dus een keer teveel resetten na controle rondom kan m.i. nooit echt een probleem geven.