banden met velgbeschermers

aang

Lid
Ik had al eens eerder geschreven over stoepranden drama. Ik was nu aan nieuwe achterbanden toe en heb nu banden genomen (lees: gekregen, ik had er niet om gevraagd) met velg beschermers.
Voor het oog niet echt een schoonheid, maar goed, de velg is beter af.

Nu lijkt het wel dat de band daardoor breeder is. Elke -beetje- diepte kuil of hoge drempel moet ik nu ineens bedacht nemen. allerlei aanloop geluiden. Als ik een paar volwassenen meeneem is het helemaal niet te doen en gaat een klein schokje al gepaard met een schuur geluid.

Ik ben niet echt een technicus en ze kunnen mij van alles wijs maken. Maar wat is wijsheid? Andere banden? Laten verhogen, hij is namelijk verlaagt.

Bij de vorige banden had ik overigens geen problemen.
alvast bedank voor het meedenken.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik ben vormgever dus uiterlijk is voor mij het belangrijkste. Vraag me niet wat er allemaal in zit, ja goed ik weet dat het een 2.0 (140pk), DSG heeft en er diesel in moet. Maar dan houd het op, de rest zal ik op moeten zoeken in de boekjes.
Denk niet dat Aang dat weet ;)

Je zult toch eens op de knietjes moeten gaan denk ik om te kijken wat er aan de hand is! Je kunt wellicht al schuursporen zien. Als dit het geval is toch even rrrrrretour bandentoko!

Om nou je wagen te moeten verhogen vanwege aanlopende banden (wat nooit zo was) vind ik dan weer erg ver gaan.
 

Porettuhcs

Senior Member
Indien jouw auto "standaard" 3,5 cm verlaagd is moet het geen verschil maken of jij banden hebt met velgbeschermers... of heb jij misschien spoorverbreders laten monteren?

Weet je zeker dat het schurend geluid afkomstig is van je banden..kunnen het ook de ophangrubbers of deurrubbers zijn die je hoort?
 

___JC___

Forumguru
Waarschijnlijk staan je velgen net ff te ver naar buiten (ET waarde) of de velgen zelf zijn net ff te breed. Als je dan lading (of mensen) achterin hebt zakt de auto in en gaat je band aanlopen in je wielkast. Je zou dan ook beschadigingen moeten zien op de band zelf trouwens. Je kan dan een aantal dingen doen om het probleem op te lossen:

- auto verhogen
- smallere velgen
- smallere banden

Denk dat de laatste het goedkoopste is. Zeker als je teruggaat naar de bandenboer met de klacht dat de handel aanloopt. Hebben ze niet de goede banden erop gezet. Moeten ze wel wat aan doen.
 

Berry

Senior Member
Banden met velgrandbescherming ,aanduiding FR, zijn alleen aan de velgrand breder en verder gelijk aan alle andere banden banden met een stootrand aanduiding ML zijn op de wang (zijkant) breder dus banden met velgrandbescherming mogen geen problemen opleveren
 

EdK

Forumguru
Banden met velgrandbescherming ,aanduiding FR, zijn alleen aan de velgrand breder en verder gelijk aan alle andere banden banden met een stootrand aanduiding ML zijn op de wang (zijkant) breder dus banden met velgrandbescherming mogen geen problemen opleveren


Sluit ik me bij aan , en je zal het probleem moeten zoeken in het feit dat de gekregen banden van een andere breedte / hoogte maat zijn dan degene die er vanaf komen !
 

LenK

Forumguru
Snel terug naar de bandenboer. Als je banden zo vaak aanlopen dan is het vragen om problemen om er mee door te rijden.
 

VEEJAY

Forumguru
Sluit ik me bij aan , en je zal het probleem moeten zoeken in het feit dat de gekregen banden van een andere breedte / hoogte maat zijn dan degene die er vanaf komen !

Mee eens, had het uitgezocht voor een collega, enige verschil dat ik kon ontdekken is de zijkanten die een extra gleuf hebben. Had ze vroeger op mijn toledo met 225/17". Goed voor de velgen maar ik vind het minder fraai.
 

hemi24

Forumguru
En raar genoeg helpt de bescherming ook weinig: moeders de vrouw weet nog altijd de velgen goed te bewerken bij de stoepranden (bij haar eigen 206-je dan, de O2 is ze vooralsnog voorzichtiger mee)...
 

EdK

Forumguru
En raar genoeg helpt de bescherming ook weinig: moeders de vrouw weet nog altijd de velgen goed te bewerken bij de stoepranden (bij haar eigen 206-je dan, de O2 is ze vooralsnog voorzichtiger mee)...


Wel je moet van betere huize komen als je met de velgrandbeschermer toch nog de velgen flink weet te beschadigen !!
Ze zou van mij echte stalen velgen krijgen met echte wieldoppen !:santa:
 

hemi24

Forumguru
Wel je moet van betere huize komen als je met de velgrandbeschermer toch nog de velgen flink weet te beschadigen !!
Ze zou van mij echte stalen velgen krijgen met echte wieldoppen !:santa:

Beter zonder wieldoppen, anders kan ik de rotondes in de buurt weer afzoeken naar die plastic rotdingen..!

Maar even serieus, ook bij mijn 17" Pallas velgen is de bescherming niet afdoende om de velg niet te kunnen beschermen (gelukkig nog niet voorgevallen).

De bescherming is volgens mij ook alleen voor de rand van de LM-velg en niet voor de hele zijkant...
 

EdK

Forumguru
Beter zonder wieldoppen, anders kan ik de rotondes in de buurt weer afzoeken naar die plastic rotdingen..!

Maar even serieus, ook bij mijn 17" Pallas velgen is de bescherming niet afdoende om de velg niet te kunnen beschermen (gelukkig nog niet voorgevallen).

De bescherming is volgens mij ook alleen voor de rand van de LM-velg en niet voor de hele zijkant...


Wel het zal er ook mee te maken hebben wat voor soort velgen erop zitten , en wat voor stoepranden er bij jou zijn !
Maar ik moet zeggen en ik heb eerst ff afgeklopt, maar ik heb nu een paar keer meegemaakt dat ik toch een stoeprand pakte en zittende in de auto dacht van nu is tie beschadigd , maar gelukkig zijn mijn velgen nog steeds schade vrij !!

Oja en wieldoppen gewoon met grote Tyraps vastzetten, en moeders gewoon zelf der doppies die ze er af reed weer laten oprapen bij de rotonde en weer laten plaatsen !! één keer nagelbreuk bij haar is een betere les tot rijden dan dat jij het steeds doet !! :winkie:
 

aang

Lid
bedankt voor al de tips!!! Deze week vakantie, dus ga het eens op mijn gemak bekijken.

bandenmaat is overigens; 235 / 35ZR 19 en is dezelfde maat als voorbanden
 

LenK

Forumguru
Vergeleken met orignele maten is deze band bijna 1,5 cm hoger. Samen met de grote breedte en de verlaging doet je dat nu de das om. Zeker als je volgende week op vakantie gaat zou ik geen risico nemen.
Hier kun je zien wat vergelijkbare maten zijn.
 

hemi24

Forumguru
bandenmaat is overigens; 235 / 35ZR 19 en is dezelfde maat als voorbanden

En volgens mij krijg je daar behoorlijk problemen mee, in geval van aanspraak op garantie, of bij een ongeval in o.a. Duitsland..!

Voor zover ik weet is deze combinatie nl. niet toegelaten voor montage onder een O2...
 

Hetzer

Forumguru
I
Bij de vorige banden had ik overigens geen problemen.
alvast bedank voor het meedenken.

je zit met jouw velg en band combinatie al aan de max, banden met velgrand bescherming zijn inderdaad nog iets breder, in jouw geval dus te breed, zit niets amders op dan terug te gaan naar de oude configuratie
 

___JC___

Forumguru
Je hebt gewoon de verkeerde banden eronder gekregen aang. Dus terug naar de bandenboer en laat m dr maar de goede maat onder zetten. Lijkt me de enige juiste oplossing.
 

jaap

Lid
235 gaan er onder alleen wanneer je de juiste ET waarde hebt. Ik ben de laatste tijd hier veel mee aan het experimenteren geweest. Ik heb gereden met ET 45 met 245 40 18 " banden. Deze gingen er achter net niet langs. Heb achter helemaal volgeladen zodat hij maximaal doorhing.

Daarnaast heb ik ook nog ET 35 met 235 40 18" geprobeerd. Dat ging helemaal niet. Zowel voor als achter. Toen nog met ET 42 met zelfde banden. Bij heel sterk inveren liep hij voor nog heel licht aan.

Nu heb ik voor mijn winterbanden immitatie 18 " RS4 ET 45 velgen eronder met 235 40 conti. Dit gaat zowel voor als achter goed. Wel zonder velgbescherming.

Zo te zien heb jij er ook geen originele velgen onder. Wil dit goed gaan passen met velgbescherming heb je minimaal ET 48 nodig (bij mijn auto is 51 origineel maar dan heb je kans dat je banden tegen de schokbrekers aan gaan lopen).
 

aang

Lid
Allereerst iedereen de beste wensen en veilige kilometer voor 2010!

Jaap je praat tegen een leek. ET waarde =?

overigens naar naar de garage geweest. omdat het alleen aan de bestuurders kant is denk dat de monteur de wielen achter uitgelijnd moeten worden. Het wiel zou iets te veel van binnen naar buiten staan. De banden waren dan ook aan de binnenkant erg gesleten. Staal was al zichtbaar.

Even de nieuwe band goed bekeken en zie dat er lichte lijnen lopen op de buiten-bovenkant van de band. Aan de bestuurders kant geen aanloop lijnen te zien.
 
Bovenaan Onderaan