Banden op 15” velgen

Chrisjemol

Forumguru
Goedemiddag allen,
De banden op mijn 15” velgen zijn versleten, deze maat is nu 185/60/15 maar ik wil ivm brandstofverbruik naar smallere banden (en ja ik weet dat dit ook wat met de handling doet…)

Welke bandenmaat kan je ook gebruiken? Bv 175/60/15?
Wat is nog mogelijk?

Tees

Donateur
Hoe brede (smalle) banden op een velg passen hangt af van de J-waarde (breedte) van je velgen, en daar zijn tabellen voor te vinden online. De J-waarde staat over het algemeen aan de binnenkant van de velg gestanst, dus even daar kijken.

Chrisjemol

Forumguru
Het zijn 6j velgen, maar wat is dan een goede breedte, kan 175 of moet het dan 180 worden?
En dan ook gewoon hoogte 60 aanhouden?

Tees

Donateur
6J betekent een breedte van 6" oftewel 152 mm. Een band moet tenminste 10 mm (en maximaal 30 mm) breder zijn dan de velg, dus je zou in theorie naar 165 mm kunnen gaan. Maar voor de veiligheid zou ik dan 175 kiezen (en dat is ook wat je in die tabellen als minimummaat tegenkomt).

En de hoogte is procentueel t.o.v. de breedte. Dus een 185/60 band is 111 mm hoog, een 175/60 105 mm. Als je dezelfde hoogte en dus omtrek wilt houden, dan zou je naar 175/65 kunnen gaan.

En als het je allemaal te doen is om t verbruik, kies dan natuurlijk wel een band met A-label voor t verbruik, zoals een Conti EcoContact.

jadatis

Nieuw lid
Ik heb een , na contact met Vredestein , een velgbreedte calculator gemaakt
Afronden moet je zelf doen.

6J
Smalste band voor 60 en 65 H/B verhouding 169,3 mm dus 170mm
Ideale Sectiebreedte , 203,2 dus 200 of 205 mm.
Breedste SB 217,5mm, dus 215mm.
Dus 170/ 60 of 170/65 mag er op.

Dan moet het draagvermogen nog genoeg zijn. Bij APK word daar niet naar gekeken bij personen-auto's, maar wijs is om daar wel aan te voldoen.

Daarvoor je MTA's opzoeken , en delen door 2 , dan heb je de minimum eis voor andere catagoriën.

Ik denk dat je 185 al een smallere dan origineel is. Dus 175 zou wel eens te weinig draagvermogen kunnen hebben.
Mogelijk moet je dan naar XL/ reinforced/ extraload, als die bestaat in 175.

Dan zou de diameter nog ongeveer gelijk moeten blijven voor je kilometerteller.
185/60R15 is 603mm totaaldiameter.
175/60R15 is 591mm totaaldiameter.
175/65R15 is 608,5mm totaaldiameter.
Hoop dat je hier iets aan hebt, om je keuze te bepalen.

Tees

Donateur
Weer wat geleerd, dank @Frank_Rapid Spaceback . Volgens mij worden er bijna geen personenwagens anders dan met J velgen geleverd? Op internet wordt heel vaak als J-waarde genoemd, maar das dus eigenlijk niet correct

jadatis

Nieuw lid
Alle banden die ik kan vinden met breedte 170 zijn motorbanden, voor auto's is het altijd 175, 185 enz.
Ik schreef ook , dat je zelf moet afronden.
Dus naar 175/ 60 of 175/65.

@ topicstarter
Kijk eens na wat de originele bandmaat is, zodat je voor de totaal diameter daar vanuit kan gaan voor vergelijk

jadatis

Nieuw lid
175/60R15 gevonden met google in
Loadindex 81/ 462kg maxload AT 2,5 bar.
XL loadindex 85/ 515 kg maxload AT 2,9 bar
Die drukken zijn de standaard, waar bij deze kleine maat van afgeweken kan zijn naar lager.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Standaardmaat voor de F2 combi was (volgens Autoweek) 186/60R15, dus wat TS erop heeft zitten nu. Max toelaatbaar gewicht is 1674, dus 419 kg per band, dat is een loadindex van 78. Een Conti EcoContact 175/65R15 heeft 84H, dus ruim voldoende load index en ook ruimschoots in de max snelheid.

jadatis

Nieuw lid
Waarschijnlijk zijn de MTA' s aardig gelijk, maar samen vaak iets meer dan de MTM van dus 1674kg.
Denk ongeveer 850kg a 875kg per as/2 is 425 a 437,5kg maxload nodig, is 78 a 79 loadindex.

Maar dan zou de standaard load 175/60R15 met LI 81 / 462,5 kg maxload AT 2,5 bar ook nog genoeg zijn .
De Conti die je noemt, moet wel een XL zijn, die ik ook noemde in vorige post.

Een beetje extra reserve kan echter geen kwaad.

De ideale velgbreedte voor 185/60 zou 5,5inch zijn , breedste 6,5 inch.
Daarom dacht ik dat de originele banden breder waren, vanwege de 6 inch velgbreedte

Laatst bewerkt:

Chrisjemol

Forumguru
Geen idee. Banden zijn versleten en moeten toch vervangen worden.
Wil dus meteen voor smallere velgen met goede brandstofklasse (A) gaan als het toch moet

Laatst bewerkt door een moderator:

Captain Hook

Forumguru
Wat @hemi24 al zegt, een iets smallere band zal nauwelijks brandstofbesparing opleveren. Gewoon de voorgeschreven bandenmaat gebruiken; is wel zo veilig, voor jezelf en voor alles en iedereen om je heen!
Alleen al de aanschaf van nieuwe/andere velgen moet je eerst 'terugverdienen'. :pieker:

Je kunt het beter zoeken in het aanpassen van je rijstijl, nog beter anticiperen, zaken als korte ritjes met koude motor vermijden, etc.
De grootste besparing komt via het controlecentrum, gesitueerd tussen hoofdsteun en stuur. ;)

Chrisjemol

Forumguru
Waarom wordt alles hier een discussie?
Ik vraag enkel welke bandenmaat gaat. Dat is net zo veilig, gezien de minimummaat gewoon 175 is op een 6j velg…
Ik heb mijn antwoord iig gekregen dus de handel kan dicht

hemi24

Forumguru
Waar je ook naar kunt kijken is een band in de originele maat, maar die een minder brede schouder heeft.
Zeg maar een band met minder breed loopvlak…

Tees

Donateur
@Chrisjemol bij een forum krijg je naast het advies de meningen gratis erbij! Soms nuttig, soms niet, ik vind het persoonlijk fijn dat mensen me hier soms op een ander gedachtepad brengen waar ik zelf nog niet aan gedacht had.

jadatis

Nieuw lid
Waar je ook naar kunt kijken is een band in de originele maat, maar die een minder brede schouder heeft.
Zeg maar een band met minder breed loopvlak…
De loopvlak-breedte is gestandaardiseerd in verhouding met de totaalbreedte van de band ( heet Sectiebreedte SB) en per Hoogte/breedte verhouding ( aspect ratio AR).

AR 60 is die loopvlakbreedte 79% van SB dus SB 175/ 60/ loopvlakbreedte 138,25mm

AR 65 loopvlakbreedte 77% van SB.
Dus 175/ 65 loopvlakbreedte 134,75mm

Zullen vast weer uitzonderingen op zijn, maar bij hoge snelheids banden W en Y, moeten ze dan ZR in de maten zetten, als ze daar van afwijken.

Even gegoogled en de 175/65 R15 bestaat in standaardload LI 84 / 500kg AT 2,5 bar, en in XL LI 88 / 560kg AT 2,9 bar.

Dan zou je kilometerteller iets lagere snelheid aangeven dan met de 185/60.
De 175/60 iets hogere snelheid.

Op de 6 inch velgbreedte zou de 175/65 wat gestrekt tonen .

hemi24

Forumguru
Leuk dat het gestandaardiseerd zou moeten zijn, maar daar zie je in de praktijk weinig van terug…

Bovenaan Onderaan