Banden slijtage

Ralph

Lid
Ik ben twee weken geleden naar de dealer geweest om voor twee nieuwe banden te laten zetten. Dit was bij een kilometerstand van 22.000 km. Het type band is Dunlop SP sport 2000 ( 225-45-17 ).

Vandaag kreeg ik een brief van de leasemaatschappij dat deze banden minimaal 40.000 kilometer mee moetsten gaan en dat ze de volgende keer dat ze weer na 22.000 km kosten in rekening gaan brengen...

Er wordt in mijn leaseovereenkomst niks verteld over bandenslijtage of het eventueel in rekening brengen van extra kosten. Ik kan er toch weinig aan doen dat deze banden zo snel slijten, daar ik toch echt netjes rijdt.

Ik hoor graag jullie reacties en/of ervaringen hierover!

Vriendelijke groet,

Ralph
 

SkodaMan

Actief lid
Het schijnt dat Lease auto's toch anders zijn dan koop auto's. Het is niet wetenschappelijk bewezen maar men denkt dat je met een Lease auto:
- meer betonblokken kan vervoeren
- nooit olie hoeft bij te vullen
- nooit het interieur hoeft schoon te maken
- vrijwel geen profiel op je banden hoeft te hebben
- veel betere remmen hebt
- de koppeling niet hoeft te bedienen bij het schakelen
- de stoepranden veel makkelijker oprijdt
- lakbeschadigingen niet hoeft bij te werken
- het brandstofverbruik er niet toe doet

zeggen ze........ /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif Het is dus goed mogelijk dat ze bij de lease maatschappij niet weten dat het heel normaal is dat de banden sneller slijten van een lease auto.
Gewoon even bovenstaand lijstje doormailen naar de lease jongens. Kunnen ze wat van leren /forum/images/graemlins/smirk.gif.
 
22000 is echt heel, heel weinig, tenzij je die km's hebt gemaakt met in-en-uit-parkeren.

Je moet zeker 40k kunnen rijden, en als je veel snelweg pakt moet 50 a 60 ook haalbaar zijn.

Er is een mogelijkheid wanneer het wel zou kunnnen: als je met je winterbanden bij mooi weer stevig doorrijdt. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
 

VEEJAY

Forumguru
De mijne waren ook rond de 22.000 km vervangen (potenza's). En ik heb echt geen strepen getrokken (daar zocht het ASR wel voor). Banden zijn zonder problemen vervangen door de leasemij.
 

Ralph

Lid
Ondanks dat de auto geleased is, behandel ik hem als mijn eigen auto! elke week wassen en schoonmaken, ik hou netjes bij hoeveel kilometer ik gemiddeld op een tank rijd, controleer ééns in de zoveel tijd het oliepijl enz enz.

Ik rij trouwens alleen maar binnen de bebouwde kom, bijna geen snelweg. Dus het is niet gek dat de banden sneller slijten dan snelwegkilometers. Overigens kan je aan mijn gemiddeld verbruik ook wel zien dat ik redelijk netjes rij ( 1 op 17 binnen bebouwde kom )
 
Ik wordt ook een beetje moe van dit soort lijstjes. Inderdaad, ik ben misschien wat makkelijker met mn auto, maar dat maakt me nog geen bruut.

Ik was hem ook keurig, en zorg hij op tijd z'n onderhoud op tijd krijgt en behandel hem als goed huisvader. Ik maak zelfs geen overbodige toeren als de motor nog koud is.
 

Ralph

Lid
Er is ook een goede kans dat ik mijn eigen lease-auto over koop na de laatste leasetermijn. Dit zou je niet zo snel doen als je hem af-ragt....

Maar mijn vraag blijft staan: heeft iemand ook deze banden en wat zijn zijn ervaringen. En kan de leasemaatschappij inderdaad kosten in rekening brengen?
 

Reizende

Actief lid
Tsja, hier ook weer zo'n lease rijder! Ik behandel de auto gewoon als die van mezelf, wat betekent dat ik er erg zuinig op ben. Gemiddeld 60.000 km met banden, zelfs 120.000 km met remblokken! En ik rij echt gewoon lekker door, maar kijk gewoon ver vooruit en dan hoef je niet elke keer hard in de ankers. Ik vraag me af of er nog zoveel lease rijders zijn die hun auto afraggen.
 
Je kunt natuurlijk met het gemiddelde verbruik terug gaan naar de leasemaatschappij en ze laten uitleggen dat je ondanks veel stadsverkeer toch redelijk zuinig rijdt. ik heb ooit in een blaadje van een leasemaatschappij gelezen dat de moderne diesels (ik weet niet of je een diesel hebt) voor meer bandenslijtage zorgen door het hoge koppel bij lage toeren. De melding erbij was dat je dit moest meerekenen in het leasebedrag.
 

Ralph

Lid
Mijn dealer staat ook achter mijn verhaal en zegt dat voornamelijk het hoge koppel de "boosdoener" is. Dit moet de leasemaatschappij inderdaad meeberekenen in de leaseprijs. Maar dan moeten ze achteraf niet moeilijk doen over slijtage, dan hebben ze gewoon niet goed gerekent.

2e punt bij de octavia is ook dat het grootste gewicht op de voorwielen ligt, dit houdt dus in dat je met de achterbanden misschien wel 60.000 km kan doen. 60k + 22k = 82k dus gemiddeld 40k per band. (tis maar hoe je rekent)
 

Dutch4x4

Senior Member
Mijn achterbanden zijn nu bijna op, na ongeveer 30k, maar kunnen zeker nog 5k mee. De voorbanden zien er nog beter uit. Let wel, het zijn superzachte Potenza S-03's, dus zo gek vind ik 't niet.

Zit er dan zo veel verschil tussen FWD en AWD? Of met andere woorden: hoeken jullie met die FWD's echt de bocht om?
 

Frankie

Actief lid
Als jij in die auto rijdt die op dat fotootje naast je naam staat is t niet zo vreemd dat ze sneller slijten !!! /forum/images/graemlins/24.gif
 

Ted

Forumguru
Dunlops slijten excessief! Bij mij waren ze naar 30dkm geheel kaal aan de binnen flanken. Nu heb ik vredestein waarvan ik nu al kan voorspellen dat deze zeker 50dkm meegaan.

Even een vraag: Waren jouw banden geheel over de volle breedte versleten?

Groeten Ted.
 
Hier ook een nette leaserijder.
Rij lekker rustig warm, veel (lange) snelweg km's en af en toe flink laten werken zonder direct strepen te trekken. Variable service geeft nog steeds aan dat bij 30K de beurt is dus zal wel meevallen. Maar ondanks dit ook bij mij worden de banden opvallend minder (voor).

Denk dat de auto zelf meer slijt als ie alleen voor korte ritten en stadswerk wordt gebruikt.

Hoe dan ook gebruik ik de auto ook verantwoord en doe ik alsof hij van mezelf is. Ik wil niet al na 1 jaar in een gare auto rijden waar ik nog 2 jaar in voort moet. En inderdaad misschien later prive overnemen.
 

Peter79

Actief lid
Mavlo77 ik geef je helemaal gelijk! Gewoon die auto behandelen of dat je hem zelf hebt betaald! Ik doe ook niet anders. Tuurlijk mag het gas weleens ingedrukt worden, maar gewoon netjes rijden en schoonhouden.
Ik heb standaard Goodyear´s erop zitten, daar heb ik zelf nog geen ervaring mee. Fulda´s ben ik wel heel tevreden over. Goede kwaliteitsband.
 

Ralph

Lid
Ze waren inderdaad over het volledige vlak afgesleten. Hij staat nu op 23k en geeft nog niet aan dat hij de eerste servicebeurt nodig heeft...

ps.: achter is het profiel nog uitstekend!
 
Bovenaan Onderaan